R Rkarlsson skrev:
Vi vet att de inte betalar allt i skatt. Vi är ju inte blinda och ser att de inte slår in summan i kassan. Så gör taxiförare med, De slår inte in i taxametern om de märker att du är bra dragen och hoppas på kontanter.

Ja pizzan är brutaldyr, köpte en i fredags, och den var både dyrare och mindre mat på den. Men du kanske accepterar att betala svart och få mindre mat än vanligt?
Om ett av problemen är att de inte betalar skatt på all försäljning går det utmärkt att
1. Tipsa Skatteverket (https://skatteverket.se/omoss/konta...ommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html)
2. Be om kvitto
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Vid en större kris så är det någ inga problem att skippa vissa regler och lagar, det blir liksom sekundärt om befolkningen inte har mat på bordet eller andra basala behov kan tillgodoses..
Så kontant betalning och byteshandel kommer att fungera som det alltid har gjort..
Du verkar inte ha en aning om hur fyrkantiga Svenska myndigheter är.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Notera att det är inget måste att skriva kvitto, bara om kunden begär det. På Bolaget erbjuds man kvitto men vill man inte så trycker dom inte ut något.
Där kan jag f ö alltid tvätta mina knarkpengar.
Nej.
Man måste alltid erbjuda kunden ett kvitto, det får inte vara att kunden ska begära kvitto.
Det låter som att det är typ samma, men så är det inte, lagen är övertydlig på denna punkten.

Och Skatteverket kampanjer om att vi konsumenter ska be/ta emot kvitto.
https://www.skatteverket.se/privat/...eomkvitto.4.70ac421612e2a997f85800018280.html
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Om ett av problemen är att de inte betalar skatt på all försäljning går det utmärkt att
1. Tipsa Skatteverket ([länk])
2. Be om kvitto
1- skatteverket bryr sig inte så extremt mycket om småbuset.

2. ja kvittot skall vara i handen. Inte låta de skriva ut och sen be de kasta.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Fast delar av regelverket skapar de själva.
Gör de?
Jag trodde det var riksdagen som beslutar om lagarna.

Fast iofs, Skatteverket har kanske bemyndigande att utfärda föreskrifter, det blir ju iofs en del av regelverket.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du verkar inte ha en aning om hur fyrkantiga Svenska myndigheter är.
Nemen lilla Mikael L berätta för mig som inte vet då du alltid har koll, väntar med spänning på svar😉
 
D Dilato skrev:
Som en parentes så har Tanzania som en del i bekämpandet av skattefusk och korruption gjort det straffbart att som kund inte kunna producera ett korrekt kvitto, precis som i Italien och restauranger.
Är det verkligen sant, det borde ligga på den som säljer en vara eller tjänst att "producera" kvittot..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det verkligen sant, det borde ligga på den som säljer en vara eller tjänst att "producera" kvittot..
På restauranger i Italien har det varit så länge. Sen vet jag inte om det faktiskt utförs kontroller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det verkligen sant, det borde ligga på den som säljer en vara eller tjänst att "producera" kvittot..
Ahh, ok, språkpolisen 🙄

Låter det bättre med förevisa, uppvisa?
 
Alfredo Alfredo skrev:
På restauranger i Italien har det varit så länge. Sen vet jag inte om det faktiskt utförs kontroller.
Jag fick lära mig att det är lag att som kund ha med sig kvittot ut ur butiken/restaurangen i Italien. Jag har inte dubbelkollat det, men det låter inte orimligt. Tydligen motiverat av problem med maffian.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag fick lära mig att det är lag att som kund ha med sig kvittot ut ur butiken/restaurangen i Italien.
Ja det är också vad mina italienska värdar sa till mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För ett tag sedan läste jag en blog över hur det var att överleva i belägringen av Srebneica. Fullkomligt krazy, kanske jag eller någon kan hitta denna detaljerade redogörelse.

Helt klart var att pengar, kontanter hade noll värde. Det var byteshandel med betydelsefulla saker som tex ammunition, konserver.
 
Det är rimligen ett gott råd att ha kontanter i händelse av kris, men såvitt jag förstår fungerar banksystemen och betalterminaler som vanligt i stora delar av Ukraina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.