En civilisation kan bara existera så länge merparten av människorna är civiliserade både i kris och vardag. Alla är det bevisligen inte. Men merparten tycks vara det.

M
A Avemo skrev:
Men det är ju människan som skapat civilisationen. Och det är människan som upprätthåller civilisationen. Och många civilisationer överlever långvariga kriser utan att alla hungrande människor förvandlas till vilddjur.

Till våra basala behov hör att vi behöver mat både idag och imorgon. Visst finns det exempel på människor som är så extrema att de kan komma till slutsatsen att mina äpplen är värda mer än ditt liv. Men de flesta är inte sådana. De flesta kan tänka ett steg längre. Dödar jag bonden för att ta hans mat så odlar han ingen mat nästa år. Dödar jag bonden för att ta hans mat kanske hans anhöriga kommer ihåg mig och ger igen vid ett senare tillfälle.

I en krissituation är det viktigt att inte vara naiv inför att det finns hungrande uppgivna människor utan framtidstro som kan vara beredda att skada en för att få någon småsak. Men det är minst lika viktigt att inte bli sådan själv. Hur skulle civilisationer ha överlevt så många kriser om det inte var för att merparten av alla människor inte förvandlas till vilddjur även om de är hungriga?
Ju mer civilisationen faller i bitar, ju mindre civiliserade blir människor. Titta bara på samhället idag, som jag skrivit innan. När jag sprang på krogen i min ungdom för 25 år sedan så var det ytterst sällsynt med skjutvapen eller sprängningar. Knivskärningar skedde men när så skedde var det en snackis. Idag är knivrån vardag, man bryr sig inte längre när man läser om det. Dödsskjutningar sker varje dag, ibland flera gånger samma dag, man läser vidare. En farlig utveckling när våldet normaliseras. Jag tror det ligger ganska nära till hands att samhället blir ganska ociviliserat rätt fort vid en ordentlig kris. Speciellt i ett land som Sverige där man är så beroende av att vi har el/internet 24/7.

M Markarbetaren skrev:
Ju mer civilisationen faller i bitar, ju mindre civiliserade blir människor. Titta bara på samhället idag, som jag skrivit innan. När jag sprang på krogen i min ungdom för 25 år sedan så var det ytterst sällsynt med skjutvapen eller sprängningar. Knivskärningar skedde men när så skedde var det en snackis. Idag är knivrån vardag, man bryr sig inte längre när man läser om det. Dödsskjutningar sker varje dag, ibland flera gånger samma dag, man läser vidare. En farlig utveckling när våldet normaliseras. Jag tror det ligger ganska nära till hands att samhället blir ganska ociviliserat rätt fort vid en ordentlig kris. Speciellt i ett land som Sverige där man är så beroende av att vi har el/internet 24/7.
Skjutvapen, sprängningar och grov kriminalitet är problem som jag inte tänker försöka förminska eller förneka. Men vad har det att göra med vad jag skrev? Jag skrev att civilisationer finns därför att det ligger i människas natur att samarbeta och bygga upp sådana. Och jag skrev att de flesta inte förvandlas till vilddjur när de är hungriga även om vissa gör det. Detta skrev jag som svar på att du talade om samarbete i svåra situationer som något onaturligt och utopiskt.

M
A Avemo skrev:
Skjutvapen, sprängningar och grov kriminalitet är problem som jag inte tänker försöka förminska eller förneka. Men vad har det att göra med vad jag skrev? Jag skrev att civilisationer finns därför att det ligger i människas natur att samarbeta och bygga upp sådana. Och jag skrev att de flesta inte förvandlas till vilddjur när de är hungriga även om vissa gör det. Detta skrev jag som svar på att du talade om samarbete i svåra situationer som något onaturligt och utopiskt.
Ett försök att förklara att det som vi idag ser som otänkbart kan förbytas mot normaliserat ganska fort.
Och som jag skrev innan, om basala behov. När det kommer en kris så tappar ju vi en stor del av våra basala behov, det som vi diskuterar. Och när vi inte tillgodoser våra basala behov så blir vi ociviliserade, det är dit jag vill komma.

M Markarbetaren skrev:
Ett försök att förklara att det som vi idag ser som otänkbart kan förbytas mot normaliserat ganska fort.
Så är det tveklöst.
M Markarbetaren skrev:
Och när vi inte tillgodoser våra basala behov så blir vi ociviliserade, det är dit jag vill komma.
Och här är punkten där vår tro skiljer sig åt. En del blir ociviliserade. Men inte alla.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Jag hoppas självfallet, att om krisen kommer, så övervinner vi den med gemensamma krafter. Men jag tror ändå att man ska se om sitt hus lite extra och vara beredd på att det kan bli problem.
Det får bli det sista från mig beträffande detta sidospår. Tack för en respektfull dialog, trots att vi inte delar åsikt:D

• Gilla
Avemo
  • Laddar…
Veckans utgåva a Der Spiegel rapporterar att man i Tyskland lägger allt mer cash på hög:
https://www.bento.de/future/bargeld...unkern-a-81ddab5e-ae49-42af-8c2e-3de7d719a99a
Från Q1 2018 till Q1 2019 växte kontantvolumen med 23% till 244 miljarder Euro.
Och det är inte bara gamlingar och funktinshindrade som står för tillväxten utan även många unga människor. 10 % av unga (16-29) har 1000 Euro eller med hemma i kontanter.
Artikeln nämner även Sverige med sin kontantlös kultur. Den sägs beror på svenskarnas gränslösa förtroende för myndigheter, banker, mm som inte står att finna i Tyskland eller andra mer sydligare europeiska länder.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Handlar väl också om benägenheten att betala skatt på alla inkomster ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Intressant artikel! Tyskarna verkar ha betydligt större misstro till bankerna och staten än vad vi blåögda och godtrogna svenskar har. Spännande ide med att alla skulle ha ett konto i den egna riksbanken, hade ju varit en bra garant för pengarna isf.
Nu misstänker jag att Tyskland och övriga europa inte har samma system som sverige där man måste förklara varför man har 5000kr i kontanter på sig när man ska handla något. Så våra politiker har väl mer eller mindre tvingat in oss på linjen med kontantlösa betalningar.
Att tyskarna skulle föredra kontanter pga. skattefiffel håller jag för högst otroligt. Den svarta marknaden försvinner knappast pga. utebliven kontanthantering. Finns olika sätt att flytta pengar mellan två individer utan att det syns eller lämnar avtryck där kontanter inte är inblandade, bitcoin är ett sätt.

M Markarbetaren skrev:
Intressant artikel! Tyskarna verkar ha betydligt större misstro till bankerna och staten än vad vi blåögda och godtrogna svenskar har. Spännande ide med att alla skulle ha ett konto i den egna riksbanken, hade ju varit en bra garant för pengarna isf.
Nu misstänker jag att Tyskland och övriga europa inte har samma system som sverige där man måste förklara varför man har 5000kr i kontanter på sig när man ska handla något. Så våra politiker har väl mer eller mindre tvingat in oss på linjen med kontantlösa betalningar.
Att tyskarna skulle föredra kontanter pga. skattefiffel håller jag för högst otroligt. Den svarta marknaden försvinner knappast pga. utebliven kontanthantering. Finns olika sätt att flytta pengar mellan två individer utan att det syns eller lämnar avtryck där kontanter inte är inblandade, bitcoin är ett sätt.
Hela EU har samma lagar beträffande penningtvätt och kundkännedom. Det baseras på EUs penningtvättsdirektiv.

M
S sunqan skrev:
Hela EU har samma lagar beträffande penningtvätt och kundkännedom. Det baseras på EUs penningtvättsdirektiv.
Hur olika kulturer väljer att tolka och anpassa sig efter rådande lagar och regler skiljer sig nog ganska mycket. Svensken brukar knyta näven i fickan när dom som bestämmer pissar på densamme. Tex. en fransman agerar inte riktigt på samma sätt, eller en Italienare heller för den delen.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Att det är bra att ha cash visar inte minst incidenten nyligen där en storbanks alla betaltjänster låg nere. Det kan hända varje dag.
Svenska bankers paranoja och inkonsekvens vad gäller penningtvätt är ganska häpnadsväckande.
I Tyskland går en Antikrunda där folk säljer sina klenoder till antikhandlare mot kontanter. Summor på 2000Euro eller 3000 Euro förekommer. Helt otänkbart i Sverige där aktörerna skulle direkt hamna i bankernas strålkastarljus - för småsummor.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Att det är bra att ha cash visar inte minst incidenten nyligen där en storbanks alla betaltjänster låg nere. Det kan hända varje dag.
Svenska bankers paranoja och inkonsekvens vad gäller penningtvätt är ganska häpnadsväckande.
I Tyskland går en Antikrunda där folk säljer sina klenoder till antikhandlare mot kontanter. Summor på 2000Euro eller 3000 Euro förekommer. Helt otänkbart i Sverige där aktörerna skulle direkt hamna i bankernas strålkastarljus - för småsummor.
Fast cash skapar oxå förutsättningar för svarta och kriminella affärer, vilket ju inte är så bra egentligen.

Tror du inte att man kan göra svarta affärer även utan cash? Vad hindrar en kund att överföra 15000 till en svartjobbare via bank? Inget. Det är bara myter.
Samma sak med kvitton: Varför skulle en svartjobbare inte kunna skriva ett kvitto? Vad kan hända? Varför skulle knden vilja visa kvittot för skatteverket eller någon annan?
Den eviga kopplingen kvitto=vitt jobb och kontant=svarta/kriminella affärer är så tröttsam.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tror du inte att man kan göra svarta affärer även utan cash? Vad hindrar en kund att överföra 15000 till en svartjobbare via bank? Inget. Det är bara myter.
Samma sak med kvitton: Varför skulle en svartjobbare inte kunna skriva ett kvitto? Vad kan hända? Varför skulle knden vilja visa kvittot för skatteverket eller någon annan?
Den eviga kopplingen kvitto=vitt jobb och kontant=svarta/kriminella affärer är så tröttsam.
Självklart att det går - men digital överförda pengar ger per automatik en spårbarhet som går att följa i efterhand i eventuell utredning,

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.