Hej jag har en gul, tjock kalkfläck strack under där vattnet rinner, suttit där i flera år och jag är så less. Jag har testat allt, från dyra rengöringsmedel, kalkosan, till ättika, vinäger, coca cola, alkohol, citronsyra, svinto. Ja allt känns det som nu.
Finns det något som biter på en kalkfläck som suttit där, kanske i 10 år? Eller finns det något medel som kan bleka fläcken åtminstonde?
 
Klorin bleker om det får sitta några timmar eller gärna över natten.
 
Prova oxalsyra och se om det hjälper.
 
  • Gilla
Sofia Wannbäck
  • Laddar…
C
Koncentrerad Hessa kalkbort (fosforsyra) är mångas favorit när man behöver något starkare som är prisvärt och lätt att få tag på.
https://www.öob.se/hushall/stada-diska/rengoringsmedel/kalkborttagningsmedel-hessa-kalkbort-3600279

Men, för att det skall ha effekt så måste avlagringen "bada" i syran under en tid, och om jag tolkar situationen rätt så kommer utmaningen här att vara att få medlet att stanna kvar på fläcken och verka istället för att rinna av. Där har jag tyvärr inga bra tips. Sådana WC-ankor innehåller förtjockningsmedel som skall se till att medlet stannar kvar där man vill få rent. Man kanske kan hitta på något liknande?
 
Tror man kan använda tapetklister och tex citronsyra för att lösa upp rost på metall.
Kan ha läst det i tidningen classic motor. Kolla på deras hemsida.

Citronsyra borde lösa kalk men fosforsyran kanske också går att blanda med tapetklister.

OBS!! Jag har inte testat det här och jag tar inget ansvar!! Gör egna efterforskningar!!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
"Universal stein"/"Universal allputsmedel" har funkat för mig på liknande fläckar. Det blir som att man slipar bort fläcken med ett skum av lera.
 
En liten tanke på att tänka annorlunda, en ny toa kostar ett par tusenlappar. Kanske kan vara ett alternativ.
 
M Mr B skrev:
En liten tanke på att tänka annorlunda, en ny toa kostar ett par tusenlappar. Kanske kan vara ett alternativ.
Och lite rengöringsmedel kostar ett par tior.
Vilket skulle du välja?
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och lite rengöringsmedel kostar ett par tior.
Vilket skulle du välja?
Det beror ju på. Är det en gammal stol som börjar närma sig slutet av rimlig livslängd, och rejält tråkig/svår att rengöra kan det vara ett alternativ. Jag som är lite småsnål hade försökt rengöra först, men blir det inte tillräckligt bra med en rimlig insats är det ett alternativ att byta stol. Det är inte den kostnaden som gör att det är dyrt i drift med ett hus.
 
nikasp
Efter jag körde saltsyra så är jag övertygad om att ingen stol är bortom räddning. Utan mer en sak om man vill uppgradera för att få modernare och mer snålspolande etc. Det var inte särskilt mycket jobb, bara att hälla i och låta verka, spola och borsta. Och ev repetera vid behov. Den blev verkligen som helt ny från att ha varit helt svart i kröken.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Nu måste vi få se en before and after sen :)

Kom på att är det inte helt åt helsike så fungerar ju citronsyra väldigt bra till duschmunstycken och inte alltför smutsiga toaletter. Nyckeln är ju att hitta rätt och lagom medel. Man ska ju inte behöva skrubba ihjäl sig utan hitta medel som löser smutsen, oavsett om det är bil, toa eller annat.
 
Jag har en before och undertiden bild på min gula som jag inte orkade bleka med klorin...

Gul toalettstol och locket ligger separat på höstlövbelagd mark intill en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med en vit toalett mot en delvis kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vilken skillnad, otroligt effektivt! :)
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.