Etnoy Etnoy skrev:
Som jag redan skrivit i mitt inlägg går detta inte att ändra i Rego 600 om man inte kör fast kondensering vilket drar ca 30 % mer energi. Och även i detta driftfall rekommderas inte ett värde över 48 grader
Om du går till min sida som jag länkade till så ser du att det gick att göra på min gamla IVT C5 och det fungerar även i simulatorn för REGO 600 som du kan ladda ned från samma sida.

Det kan dock var ändrat i senare versioner vad vet jag.
 
L Lubbis01 skrev:
Om du går till min sida som jag länkade till så ser du att det gick att göra på min gamla IVT C5 och det fungerar även i simulatorn för REGO 600 som du kan ladda ned från samma sida.

Det kan dock var ändrat i senare versioner vad vet jag.
Varken installatörsmanualen eller "min" Rego 600-box hade en meny som heter 9.2, det finns inte ens en meny 9 över huvud taget. Vet inte var sidan du länkar till får sin information från
 
Etnoy Etnoy skrev:
Varken installatörsmanualen eller "min" Rego 600-box hade en meny som heter 9.2, det finns inte ens en meny 9 över huvud taget. Vet inte var sidan du länkar till får sin information från
Som jag skrev. Håll in mittenknappen till Farbiksmeny visas då kommer du åt 9.2. En emulator finns att ladda ned från min sida som jag länkade till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lika som mig då med Qvantum ON/OFF dum VP och tank, men styr ut med shunt. Nu 20år gammal och går som en Duracellgubbe utan en massa lullull i som elektronik, bara bytt exspansionsventilen, pris med på fyllning R410 A , 3500 kr för allt, och som ska fasas ut så får se vad det blir, när den säger upp sig, Manerup kolv.
Bara byta ut till R32, är väl inte så stor fyllnadsmängd.
 
j.f.s
Etnoy Etnoy skrev:
Varken installatörsmanualen eller "min" Rego 600-box hade en meny som heter 9.2, det finns inte ens en meny 9 över huvud taget. Vet inte var sidan du länkar till får sin information från
Jag har en Rego637 med version 3 (någonting)

På den är meny 9 är dold tills du går in i fabriksläge.
Fabriksläge kommer du åt genom att först aktivera serviceläge. Gå in i meny 5.12 och håll in mittenknappen tills fabriksläge aktiveras.
Display på Rego637 med servicemeny 5.12 aktiverad, visar alternativ för visning av versionsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm på Rego637 som visar huvudmenyn med skyddsfunktioner för värmepump, meny 9, och tre tryckknappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Displayer av Rego637 värmepump visar skyddsfunktioner och värmebärare i hög retur med menyval 9.2 och tillbakaknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Hej!

Jag har sett flera trådar om trasiga Rego-boxar som sitter i många av IVT:s bergvärmepumpar, i mitt fall en Greenline HT+. Dessa styrboxar är själva styrelektroniken i värmepumpar och har namn som Rego 600, Rego 637 och Rego 637E.

Härom dagen hände följande hemma hos oss nu i december. Jag vaknade och upplevde att huset var kallt. Eftersom jag kopplat värmepumpen till Home Assistant var det enkelt att gå in och titta och se vad som är fel.

[bild]

För er som undrar använder jag en Husdata H60 för att få denna data in i HA.

Det viktiga är den gul-blå grafen till höger. Blå linje är bör-värdet och går upp när det blir kallare ute. Den gula linjen är är-värdet och mäter returtemperaturen från värmesystemet i huset. Vanligtvis följer den gula linjen den blåa, vilket händer till vänster i grafen. Runt klockan 7 på kvällen börjar den dock strula och stänger av sig fast den inte nått tillräcklig temperatur. Under natten fortsätter beteendet och den hovrar runt 32-33 grader medan den borde nå 40 grader.

Tittar ni i vänster i bilden ser ni den gul/gråa raden "Compressor" som visar gult när värmepumpen kör. Något gör alltså att pumpen stänger av sig trots att ett stort värmebehov föreligger. Ungefär 15 minuter senare startar pumpen igen, men den kör bara en kort stund innan den tar ytterligare en 15 minuters paus.

Huset är kallt, ni ser i bilden ovan att vardagsrummet bara når 20.2 grader. Sovrummen är ännu kallare, och källaren är jättekall.

Detta är vad vi kan se från telefonen, nu dags att visa hur det ser ut på värmepumpens sida.

[video]

I filmen ovan försöker jag navigera runt i värmepumpens meny och titta på t.ex. värmekurvan. Det går dock inte, displayen hickar till och visar "Rego 637" på skärmen lite intermittent. Inget larm är registrerat men styrelektroniken verkar inte göra sitt jobb. Jag lyckas heller inte klicka på "Tillbaka", utan menyn låser sig lite nu och då.

Inte bra. Vanligtvis är regulatorn i Rego tidsoberoende, alltså att den hela tiden reglerar mot ett börvärde. Det finns dock en funktion som gör att pumpen väntar med att köra när den är nystartad, tror tiden är drygt 10-15 minuter. Det gör att varje gång boxen startar om ser den det som en nystart, väntar 10-15 minuter och sedan märker att det finns värmebehov och först då startar pumpen, se bild:
[bild]

Sedan går pumpen i knappt en timme innan den hickar till igen och startar om sig. När det som nu i december är kallt ute räcker detta inte för att värma huset, pumpen behöver går nära kontinuerligt på kvällen för att hålla värmen uppe. Alltså blir huset kallt.

Så hur löser vi detta? Ja, först och främst måste huset bli varmt och vi går till alternativ drift. Jag har en 5 kW trefas värmefläkt jag startar i farstun.
[bild]

På ovanvåningen startar jag en brasa.
[bild]

Med det omedelbara problemet löst är det dags att fixa styrboxen. Den sitter bakom plåten längst ned till höger och är faktiskt väldigt lättåtkomlig.

[bild]
För er som undrar varför den är så smutsig vill jag hänvisa till min projekttråd: [länk]

Min pump har en Rego 637E.

Efter det får jag tag på en renoverad lånebox av en lokal IVT-firma. Jag behöver inte betala dem 4500 kr för den innan jag testkört den, vilket är vänligt. Dock mycket pengar...

[bild]

Ni som känner mig vet att jag kör Saab :)

[bild]

Det är som ni ser en Rego 600. Värmepumpsteknikern försäkrar mig att den kommer fungera bra, men jag är lite skeptisk. Hursomhelst behöver jag inte swisha honom än.

In med den nya boxen. Den kopplas med tre kontakter plus en jordkabel, jättelätt att byta med en torxmejsel men glöm inte bryta strömmen först.
[bild]

Boxen verkar fungera utan omstarter, och värmepumpen kommer igång.
[bild]
Jag gör fabriksåterställning och bekräftar i menyn att jag har varmvattenberedare så kör den igång. Det kommer ta nästan 24h att jobba ikapp värmebehovet, så fläkten och brasan får hjälpa till.

Så nu vill ni veta hur man lagar en Rego-box. Det är enkelt, och kräver enbart enklare lödutrustning. Felet är ett vanligt i elektronikvärlden, nämligen elektrolytiska kondensatorer som blir dåliga. Detta var extra vanligt runt den tiden är Greenline-värmepumparna byggdes och är till och med dokumenterat på Wikipedia: [länk]

Elektrolytiska kondensatorer är de stora cylinderformade grejerna som finns på kretskort. De blir helt enkelt dåliga över tid och ger konstiga fel på elektroniken. Detta är också ett känt fel i Rego-boxarna och jag har hört om folk som bytt kondensatorer i dussintals trasiga boxar, och alla blir bra efter reparationen.

[bild]

Jag beställde ett gäng kondensatorer från Electrokit, men det räcker med två. Typen som behövs är 1000uF 25V 105C radiala kondensatorer.
[bild]
Direktlänk jag använde är här: [länk]

Detta är en vanlig och billig komponent, det finns andra leverantörer man kan köpa från. I mitt fall kostar den 10 kr styck och det sitter två i Rego-boxen...men jag köpte 5 för att ha i reserv hemma.

Det tog några dagar att få hem grejerna, men IVT-firman var OK med att jag lånade deras box några dagar. Men nu är delarna hemma och det är dags att byta.

Öppna rego-boxen med en Torxmejsel och dra ut kretskorten försiktigt. De ska sedan tas isär med en flatkontakt. Det är inte svårt men använt sunt förnuft. Se till att du eliminerar statisk elektricitet med ett ESD-armband eller att röra ett värmeelement innan du rör elektroniken. Jag tror inte denna ganska primitiva elektronik är särskilt känslig för ESD, men better safe than sorry.
[bild]

Ta fram lödstationen, lödtenn och fluss. Notera riktningen på kondensatorerna, de har en plus- och en minussida. Det finns också ett vitt streck på ena sidan med minustecken:
[bild]

Vänd kretskortet upp och ned, pensla på lite fluss på polerna och löd bort kondensatorerna. Jag hittade en bra guide på YouTube här: [media]
Det enda man måste se upp med är att man inte kör för varmt och för länge, då kan man bränna sönder själva kortet och då blir det dyrt.

Första kondingen borta
[bild]
Andra kondingen borta.
[bild]
I mitt fall var det inga visuella fel på kondensatorerna. Annars är det vanligt att se att de bågnar eller läcker. Jag har ingen utrustning hemma för att mäta kapacitansen på dem, men jag gissar att de tappat kapacitans över tid. Andra som lagat boxar har rapporterat att de låg långt under de 1000 uF som behövs.

Sedan är det bara att sätta in nya kondensatorer. Detta är "through-hole"-elektronik vilket är den enklast att jobba med.
[bild]
Glöm inte att de ska vara åt rätt håll.
[bild]
Kom ihåg att kondensatorer också har olika långa ben för plus och minus.

Lägg på lite fluss och löd fast. Jag föredrar blyat tenn eftersom det är lättare att jobba med. Har du inte lött tidigare rekommenderar jag det.
[bild]
Jag vinner inga priser för min lödning, men det gör jobbet.
[bild]
Sedan sätt ihop boxen och koppla in den. I mitt fall fungerade det direkt, inga spontana omstarter eller hängningar återstår, boxen är som ny.

Slutsats: Genom att köpa kondensatorer för 20 kr kan man enkelt laga sin Rego-box och få sin värmepump att fungera. Det är billigare än 4500 kr som firman ville ha för den renoverade boxen. Det är också billigare än att köpa en ny bergvärmepump, vilket kostar > 100 000 kr idag. Kom ihåg att en värmepump oftast kan gå på elpatron om kompressorn går sönder, men det funkar inte här eftersom det är styrelektroniken som havererar. Den fattar helt enkelt inte att den ska köra.
Har nu gjort precis enligt din instruktion i tråden. Pumpen startade nedräkning, tidigare, om och om igen i flera timmar innan den till slut eventuellt startade. De gamla kondensatorerna hade helt felaktiga värden (helt andra värden än de nya). Nu startar pumpen som i gamla dar. Ps. Det är skönt när värmen kommer tillbaka. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.