340 613 läst · 591 svar
341k läst
591 svar
Gubbalyckan
Otroligt fin tomt ni hittat samt mkt trivsamt hus och ffa garage ni bygger. Riktigt roligt att följa, fortsätt med mycket bilder!
Nu är du juh redan klar med isoleringen, men tänker ändå tipsa om isoleringsbord/skräddarbord. De är helt vansinnigt dyra men herregud! vad tid de sparar. Kanterna man får är i perfekt vinkel åt alla håll samt spikraka med perfekt passform, då du ställer in bredden på bordet och bara låser fast isoleringen genom att vika ned "linjalen" och sedan skär.
Nu är du juh redan klar med isoleringen, men tänker ändå tipsa om isoleringsbord/skräddarbord. De är helt vansinnigt dyra men herregud! vad tid de sparar. Kanterna man får är i perfekt vinkel åt alla håll samt spikraka med perfekt passform, då du ställer in bredden på bordet och bara låser fast isoleringen genom att vika ned "linjalen" och sedan skär.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bomm skrev:Otroligt fin tomt ni hittat samt mkt trivsamt hus och ffa garage ni bygger. Riktigt roligt att följa, fortsätt med mycket bilder!
En sån vill vi ha. Visste inte ens om att det fanns såna här. Toppentips, tack.
Fönster köptes från Raymont i Klippan, kan verkligen rekommendera dem. Otroligt kunniga, levererade exakt på den dag de skulle och var otroligt snabba med att montera och bra blev det.
De förklarade väldigt ingående om olika kvaliteer vs pris. De har både plast och träfönster. Och de har plastfönster i flera olika prisnivåer. Man ska veta att lockpriser på nätet alltid är på billigast kvalisort.
Att det blev plast för min del berodde på att jag kunde få dem i den färg jag ville ha till ett pris som understeg helt vita träfönster och med inbyggda spröjs. Har haft avtagbara utanpåliggande spröjs på Elite fönster på tidigare hus och slapp helst denna hantering igen.
Länk till Raymont http://raymont.se/ här kan du läsa mer.
Trappa, nu är det något år sedan, men jag har för mig att det var typ 1599:- och den klarar ca 2800 mm i höjd.
Det sämsta med Hornbach är att de inte har en hemsida värd namnet, man hade nog handlat betydligt mer där om man kunde titta hemifrån, jag tycker de verkar ha bra sortiment till bra pris, men att köra dit utan att veta om det man ska finns där känns B, då åker man hellre till Bauhaus där man vet att det man ska ha finns hemma.
De förklarade väldigt ingående om olika kvaliteer vs pris. De har både plast och träfönster. Och de har plastfönster i flera olika prisnivåer. Man ska veta att lockpriser på nätet alltid är på billigast kvalisort.
Att det blev plast för min del berodde på att jag kunde få dem i den färg jag ville ha till ett pris som understeg helt vita träfönster och med inbyggda spröjs. Har haft avtagbara utanpåliggande spröjs på Elite fönster på tidigare hus och slapp helst denna hantering igen.
Länk till Raymont http://raymont.se/ här kan du läsa mer.
Trappa, nu är det något år sedan, men jag har för mig att det var typ 1599:- och den klarar ca 2800 mm i höjd.
Det sämsta med Hornbach är att de inte har en hemsida värd namnet, man hade nog handlat betydligt mer där om man kunde titta hemifrån, jag tycker de verkar ha bra sortiment till bra pris, men att köra dit utan att veta om det man ska finns där känns B, då åker man hellre till Bauhaus där man vet att det man ska ha finns hemma.
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Finns inget lagkrav på barnspärr och spisskydd, det står som börkrav i BBR men inte tvingande.
Det skulle man ju visst när man stod där och blev alltmer högröd i ansiktet under diskussionens gång.
Framförallt skulle väl KA veta detta. Han sa inte ett pip.
Nu löste det sig ju ändå, men det är ju bra för andra byggare att veta när det är dags.
Framförallt skulle väl KA veta detta. Han sa inte ett pip.
Nu löste det sig ju ändå, men det är ju bra för andra byggare att veta när det är dags.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 14 inlägg
Ordet "börkrav" är ju rätt svårtolkat
, tjusigt bygge!
Ja, 'börkrav' betyder inte att man kan strunta i kravet om man tycker det är onödigt. I praktiken innebär det bara att man är lite friare att bestämma hur man uppfyller det. så om man på något annat lika säkert sätt förhindrar att små barn har tillträde till spisen så uppfyller man kravet.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Har du mer bilder eller så på garaget? Hur inreder du det, bänkar osv? Ingen billyft förvånar mig litegranna
Men känns ändå lite bättre för avundsjukan haha
Många hyrställen samt byggbutiker brukar hyra ut dem för 50-150kr/dygn... Jag tänkte köpa ett, men höll på smälla av då jag fick höra priset. Lånar istället ett av min morbror då jag behöver. Han har det röda på bilden, ett Paroc xtt 001. Riktpris 15k. Tror han betalade 8k för det. Men skall man isolera ett helt hus så är det lätt värt det ändåRacing skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Har besiktat hundratals lägenheter med enbart professionella deltagare, "knivlådan" är ju störtlöjligt, folk har knivblock, magnetlister och allt möjligt.hul skrev:
Barnspärr på DB-skåp brukar vi fråga om kunden vill ha monterat.
Aldrig spisskydd.
Vissa besiktningsmän har dålig koll på vad som gäller.
tyvärr räcker de inte att fråga kunden. de ska sitta monterat för att få en godkändentreprenad.Stringfellow Hawke skrev:
men jag hör vad du säger ofta sker en överenskommelse om besiktningman är vettig och går att diskutera med.
Spisskydd brukar man lämna ett antal i ett förråd så kan de som behöver hämta själva