gadeberg skrev:
Nåt likande fanns på en länk längre upp [länk]
Någon som testat?
Jag köpte en liknande den på harald nyborg,
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8526&n=30100&KundeID=
, men den lyste sämre än IKEAs 35W halogen.
Såg nu att dom hade 9w och 11w oxo, dock till priset av 98.- resp. 128.-

Vilket osökt leder oss in på nästa sak vad det gäller lågenergilampor. Är det lönt?

Någon som räknat på energibesparing - inköpspris - livslängd

/Joakim

Nu är jag ganska novice i detta ämne men den länk som du angav går till lågenergi lampor med ca250Lux och på 7W. det skiljer sig markant från den LED (halogen /GUI10) som jag satt in en länk till, 3w på 2500Lux. Alltså 10ggr starkare men drar hälften dessutom går de att använda dim till LED, det går sällan till lågenergi lampor. ;)

det finns dimbara lågernergi lampor men däremot är det långt ifrån alla led ljuskällor som kan dimmras.

//jonas

drakbane skrev:
Någon som räknat på energibesparing - inköpspris - livslängd
Enkelt räknat på en 60W normallampa jämfört med en 11W lågenergilampa

Inköpspris, 6kr - 60kr (går säkert att hitta billigare)
Livslängd, 1000tim - 8000tim (teoretisk så tjafsa inte om det :rolleyes: )
Kostnad per timme, 6,6öre - 1,85öre vid 1kr/1kWh

Besparing ca 85kr per år vid 5 timmars användning varje dag. Multiplicera med antal lampor som kan bytas ut. Kan lätt bli en tusenlapp eller mer per år! :D

kenjiro skrev:
Nu är jag ganska novice i detta ämne men den länk som du angav går till lågenergi lampor med ca250Lux och på 7W. det skiljer sig markant från den LED (halogen /GUI10) som jag satt in en länk till, 3w på 2500Lux. Alltså 10ggr starkare men drar hälften dessutom går de att använda dim till LED, det går sällan till lågenergi lampor. ;)
Ja jämfört med mej så är du ett proffs :)
Jag ville bara delge vad jag hittat men kan man få tag i de du pratar om så är ivf jag intresserad. Den länken som jag hittade på dej var till någon lös LED med UVljus. Men finns de med GU 10 sockel hade det varit kanon.

Jag köpte en från Conrad.se med 18 LEDar VIT med E27 sockel men den lyser inte jättebra.

/Joakim

Min fråga är egentligen, vilken LED skall jag välja för att dels byta ut dessa,
IKEA Halogenglödlampa GU10 35W reflektor

samt vad ska jag välja för att byta ut vanliga E14 och E27, 15w, 25w, 40w, 60w samt 100w

Vissa anger ljuset i LUX och vissa i LUMEN och ytterligare några i CANDELA

Länk till Conrads sortiment
http://shop.conrad.se/cgi/websale6....id}{md5/ebbab8ee3460569cccf2b96f058f17ce/md5}

/Joakim

Candela är hur mycket ljus som tillverkas.
Lumen är ljusfjödet, med en reflektor kan man koncentrera flödet åt ett håll och där ökar då flödet.
Lux är hur ljust det blir på en yta, t.ex. golvet eller väggen X antal meter från ljuskällan.

Protte

Hej!

Kapar denna tråd lite...
Är det möjligt att dimma denna lampa?

"HÖGVOLTSLJUSKÄLLA, CFL-GU10, 7 W"

finns på conrad.se under:

Home » Belysning » Ljuskällor » GU10 Bajonettsockel » Energisparlampor GU10, 230 V

Någon som vet?

/Henrik

Den enda lågenergilampa som ska gå att dimma är en 20W E27 från Osram, nyhet sedan några månader. Noname lampor kommer väl så småningom också.

Protte

Hej

LED-lampor är dimmbara, men enbart om de är utan inbyggd drivelektronik. Om ni är på jaktefter ett funktionellt ljus så brukar det sluta med högeffektsled, och då dessa måste ha en strömregleringskrets för att fungera så är det i dagsläget ogörligt att dimma LED_lampor avsedda för standardsocklar. Däremot finns det LED-armaturer UTAN inbyggd drivelektronik, och dessa är det möjligt att applicera en dimmer på.

Med de nya LED:arna från Cree så får man även ett mycket bra ljusutbyte även på varmvita lampor, viket gör at de kommer upp i ca 8ggr bättre ljuseffektivitet än en vanlig glödlampa. Tidigare var det ca 5ggr när det gällde varmvita LED-lampor.

//Arvid

Vi ska montera XRE 12v Cree spottar i vårat nya hus.

De verkade intressanta!
Priset avskräcker dock, nästan 300 spänn per styck! :p
Någon som vet om det finns billigare/pirat att få tag på?

Beställer man många så får man ner priset! Det finns mycket skräp på lysdiodsfronten (tyvärr) många som försöker att känapengar på billiga dioder som inte håller vad dom lovar (svaga för vita och så håller dom inte).
Cree håller vad dom lovar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.