9 620 läst · 26 svar
10k läst
26 svar
Grus runt husgrunden?
Måste gruset vara i marknivå?
Som jag ser det har du 2 alternativ som är relativt enkla...
1 återställ och lägg en kulle med sten, då kan vattnet rinna ut på gräsmattan.
2 gör fall och led bort vattnet i vallgraven samt nån form av duk i botten för att verkligen transportera bort vattnet
Annars får du börja gräva längre ner så du finns vad som finns under
2 gör fall och led bort vattnet i vallgraven samt nån form av duk i botten för att verkligen transportera bort vattnet
Jag har ytdränering runt huset som ligger på duk på paddad 0-16 som lutar från huset. På detta 10-16 som snabbt leder undan vattnet. På det duk igen och sedan sättflis och stenläggning. Det växer ingenting i detta då det torkar upp snabbt när solen tittar fram. Därför inte heller ens en gnutta fukt.
Tack för svar alla jag har något att BITA i helt klart.
Kom på tänka på att som någon nämt tidigare. Tar ditt jorden igen. Får bort den där vallgraven. Lägger ditt duk med fall och sen gruset och lägger kantsten sen 30cm-40cm ut från grunden. Ingen vallgrav. Fall från grunden. Och jag får det snyggt runt huset.A Alexn72 skrev:Måste gruset vara i marknivå?
Jadu.. vet inte längre vad jag ska göra haha tycker mig grunden ser så sjukt mer fuktig ut nu med jord intill än när jag hade min "vallgravs grusbädd". Grunden är så låg just där om jag ska köra med jord o få lutning ifrån huset som många tyckte jag skulle göra. Så blir de som på bilden väldigt fuktigt ända upp på hela grunden. Så antingen köra med jord o lutning o hoppas de ser torrare ut eller gräva bort jorden igen o få lutning i "vallgraven" och fylla upp grus därifrån?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lade på singlet för 40 år sedan på moränjord utan markduk. Inget ogräs växer här. Det är torrt pga takutsprång. När jag ser hur nära dina plankor ligger till marken skulle jag gräva bort jorden en bit.M Martin199mtb skrev:Jadu.. vet inte längre vad jag ska göra haha tycker mig grunden ser så sjukt mer fuktig ut nu med jord intill än när jag hade min "vallgravs grusbädd". Grunden är så låg just där om jag ska köra med jord o få lutning ifrån huset som många tyckte jag skulle göra. Så blir de som på bilden väldigt fuktigt ända upp på hela grunden. Så antingen köra med jord o lutning o hoppas de ser torrare ut eller gräva bort jorden igen o få lutning i "vallgraven" och fylla upp grus därifrån?[bild][bild][bild]
Var vad dem här inläggen när jag behövde dem som mest haha.. okej utan marksuk alltså? Har du lagt mycket grus alltså 15-20cm djupt eller mer? Med tanke på att de inte växer något?A asaleo skrev:
Jag var ut och körde ner en skruvmejsel genom singlet. Lagret är mellan 30 och 60 mm tjockt. Singlet ligger på skogsmark utan näring och är skyddat från regn genom takutsprånget.M Martin199mtb skrev:
Ska det vara 35? Blir det för lite med en halv sten?M Markarbetaren skrev:
Har platta på mark från 50talet utan dränering, vill lägga sten mest för att roboten kör fast nära huset?
Jag har ett täckdike med 16-20 makadam på tomten. Diket skyddas av fiberduk från omkringliggande massor. Tror ni inte att åkervindan lyckas rota sig i de nakna stenarna också? Nattfukten som avsätts verkar räcka för att åkervindan skall överleva. Salt löser dock det problemet...
Liknande trådar
-
Dränering runt stödmur istället för husgrunden?
Grund & Markarbeten -
Sönderfrusen tegelkant runt husgrunden - hur skulle ni göra?
Byggmaterial & Byggteknik -
Grusa runt husgrunden mot gnagare?
Grund & Markarbeten -
Alternativ till markduk vid grusläggning runt grund. Platon?
Grund & Markarbeten -
Åsikter kring val av Grus/plattor runt husgrunden efter omdränering
Grund & Markarbeten