Måste gruset vara i marknivå?
Som jag ser det har du 2 alternativ som är relativt enkla...
1 återställ och lägg en kulle med sten, då kan vattnet rinna ut på gräsmattan.
2 gör fall och led bort vattnet i vallgraven samt nån form av duk i botten för att verkligen transportera bort vattnet

Annars får du börja gräva längre ner så du finns vad som finns under

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har ytdränering runt huset som ligger på duk på paddad 0-16 som lutar från huset. På detta 10-16 som snabbt leder undan vattnet. På det duk igen och sedan sättflis och stenläggning. Det växer ingenting i detta då det torkar upp snabbt när solen tittar fram. Därför inte heller ens en gnutta fukt.

• Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Tack för svar alla jag har något att BITA i helt klart.

A Alexn72 skrev:
Måste gruset vara i marknivå?
Som jag ser det har du 2 alternativ som är relativt enkla...
1 återställ och lägg en kulle med sten, då kan vattnet rinna ut på gräsmattan.
2 gör fall och led bort vattnet i vallgraven samt nån form av duk i botten för att verkligen transportera bort vattnet

Annars får du börja gräva längre ner så du finns vad som finns under
Kom på tänka på att som någon nämt tidigare. Tar ditt jorden igen. Får bort den där vallgraven. Lägger ditt duk med fall och sen gruset och lägger kantsten sen 30cm-40cm ut från grunden. Ingen vallgrav. Fall från grunden. Och jag får det snyggt runt huset.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Jadu.. vet inte längre vad jag ska göra haha tycker mig grunden ser så sjukt mer fuktig ut nu med jord intill än när jag hade min "vallgravs grusbädd". Grunden är så låg just där om jag ska köra med jord o få lutning ifrån huset som många tyckte jag skulle göra. Så blir de som på bilden väldigt fuktigt ända upp på hela grunden. Så antingen köra med jord o lutning o hoppas de ser torrare ut eller gräva bort jorden igen o få lutning i "vallgraven" och fylla upp grus därifrån? Vit staket, bar jordremsa, gräs, utomhus, dag, vertikal bild, ingen synlig himmel, närbild av marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blå hink framför en vit trästaket, jordremsa, stenar, grönt gräs, utomhus.
Skapa konto
Vit staketvägg, grå småsten, betongkant, grön gräsmatta, utomhus, dagtid, en del av trädgård.
Skapa konto

M Martin199mtb skrev:

Jadu.. vet inte längre vad jag ska göra haha tycker mig grunden ser så sjukt mer fuktig ut nu med jord intill än när jag hade min "vallgravs grusbädd". Grunden är så låg just där om jag ska köra med jord o få lutning ifrån huset som många tyckte jag skulle göra. Så blir de som på bilden väldigt fuktigt ända upp på hela grunden. Så antingen köra med jord o lutning o hoppas de ser torrare ut eller gräva bort jorden igen o få lutning i "vallgraven" och fylla upp grus därifrån?[bild][bild][bild]​

Lade på singlet för 40 år sedan på moränjord utan markduk. Inget ogräs växer här. Det är torrt pga takutsprång. När jag ser hur nära dina plankor ligger till marken skulle jag gräva bort jorden en bit.

• Rödfärgat trähus, grå stenkross längs väggen, grön gräsmatta, stege i bakgrunden, molnig himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
A asaleo skrev:
Lade på singlet för 40 år sedan på moränjord utan markduk. Inget ogräs växer här. Det är torrt pga takutsprång. När jag ser hur nära dina plankor ligger till marken skulle jag gräva bort jorden en bit.
Var vad dem här inläggen när jag behövde dem som mest haha.. okej utan marksuk alltså? Har du lagt mycket grus alltså 15-20cm djupt eller mer? Med tanke på att de inte växer något?

M Martin199mtb skrev:
Var vad dem här inläggen när jag behövde dem som mest haha.. okej utan marksuk alltså? Har du lagt mycket grus alltså 15-20cm djupt eller mer? Med tanke på att de inte växer något?
Jag var ut och körde ner en skruvmejsel genom singlet. Lagret är mellan 30 och 60 mm tjockt. Singlet ligger på skogsmark utan näring och är skyddat från regn genom takutsprånget.

• Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
A asaleo skrev:
Använder du dräneringsrör under?

Fermamannen Fermamannen skrev:
Använder du dräneringsrör under?
Jag har inte lagt ner några dräneringsrör runt grunden. Huset byggdes med dräneringsrör för takvattnet men de är väl täta mot omgivande mark så de kan inte dränera annat än takvattnet som kommer genom stuprören.

• Gilla
Fermamannen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har du ju skapat ett makadamdike utefter väggen🫣
Att det skulle skvätta med en plattrad låter långsökt. En 35-platta runt ett hus är snarare regel än undantag för att leda bort regnvatten.
Ska det vara 35? Blir det för lite med en halv sten?
Har platta på mark från 50talet utan dränering, vill lägga sten mest för att roboten kör fast nära huset?

Jag har ett täckdike med 16-20 makadam på tomten. Diket skyddas av fiberduk från omkringliggande massor. Tror ni inte att åkervindan lyckas rota sig i de nakna stenarna också? Nattfukten som avsätts verkar räcka för att åkervindan skall överleva. Salt löser dock det problemet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.