24 388 läst · 23 svar
24k läst
23 svar
Grovdammsugare från kärcher
Indikatorn är förmodligen en flödesmätare varigenom en del av luften som går igenom dammsugaren går, det kan ha fastnat något där som minskar flödet. Ta isär maskinen lite och kika om du ser något konstigt.
Precis vad jag misstänkte. Den är köpt i julas och har ens inte fyllt 1 påse så jag lämnade in den och hämtade den idag med problemet kvarstår.
Dom sa att dom hade provat den och allt funkade bra.. Har lagt ett mail till webbhallen hur vi ska göra nu men tänkte höra här innan jag tar tag i det ordentligt.
Dom sa att dom hade provat den och allt funkade bra.. Har lagt ett mail till webbhallen hur vi ska göra nu men tänkte höra här innan jag tar tag i det ordentligt.
Handlade en MV 6 P på prisgaranti från Hornbach. Tycker att det eg är en ganska simpel sak till ett högt pris. En rostfri tunna med små billiga hjul vilket gör att den lätt tippar på ett ojämnt underlag. Golvmunstycket fungerar på släta golv. På en ojämn betongplatta fick jag gå efter med enbart sugröret. Även fast det är den starkaste av Kärchers grovdammsugare för hemmabruk tycker jag sugkraften är sådär, det är ju ganska kort sugslang 2 m nånting kör man med en längre slang blir det ändå sämre. Kanske fungerar bättre om man använder dammpåse har kört utan. Nu har jag inget att jämföra med förvisso. Hela maskinen känns mycket gedignare än Nilfisk mostvarande. Övervägde Einhells modell men valde kärcher pga lättare med serivice. Sammanfattningsvis: kort slang, tveksam sugförmåga, små hjul. Gedigen kvalite och bra funktioner.
Själv köpte jag en Einhell då jag testade MV6 & tyckte den sög för dåligt och kändes som medioker kvalitet för pengarna. Och den korta slangen kändes sådär. Einhell var faktiskt en bättre maskin tyckte jag och har inga klagomål ännu.cobrarax skrev:
Ja där ser man! Kärcher ska ju ha sugförmåga motsvarande 2000w men känns lite svag som sagt. Renblåsningsfunktionen av filtret är kanon tycker jag tror inte Einhell har det sen var det möjligheten att reglera motoreffekten som vägde över också (när använder man det egentligen?). Einhellen har däremot teleskåp funktion på sugröret något som jag saknade direkt när det är lite trångt. Följer inte heller med någon liten sugborste vilket behövs rätt ofta ser ut som det följer med einhell 2230.
Hejsan
Lång tid sedan jag skapade tråden men tänkte avsluta den nu genom att berätta att jag köpte en MV 6 Premium och är MYCKET nöjd med den. Den har bland annat använts till att vara kopplat på slipmaskinen för slipning av väggar innan tapetsering samt rengöring av botten på poolen innan den togs in för säsongen.
Lång tid sedan jag skapade tråden men tänkte avsluta den nu genom att berätta att jag köpte en MV 6 Premium och är MYCKET nöjd med den. Den har bland annat använts till att vara kopplat på slipmaskinen för slipning av väggar innan tapetsering samt rengöring av botten på poolen innan den togs in för säsongen.
Tack för återkopplingen! Sitter för sekunden och tittar på att ta hem en från tyska Amazon för €200 alternativt vänta in och se om någon försäljare i Sverige har kampanj inom kort. Ni som skrivit i tråden verkar ffa skilja er i synen på sugkraften, men jag tror jag vågar chansa. Hade annars kikat på en GAS 35 SFC från Bosch men det är nästan dubbla priset.ML79 skrev:Hejsan
Hejsan Johan_A_M,
Jag tänkte i samma banor och oroade mig också angående sugförmåga och hur stora bitar betongputs etc. som den skulle klara. Men så börja jag tänka efter vad jag mest skulle ha den till, nämligen att hålla rent och snyggt i källare/pannrum, garaget, städa bilen, samt vid renoveringar och då främst med avseende på att hålla dammfritt(koppla till slipmaskinen eller byggsågen) vid slipning och sågning samt vanlig byggstädning när man är klar. Med dessa kriterier klara och med ett pris på runt 2000:- måste jag säga den gör jobbet otroligt bra. Sen finns det alltid vassare maskiner som jag testat som suger bättre och större/tyngre bitar men dessa är både dyrare och större så dessa valdes bort just därför. Det ska tilläggas att jag har haft den till att suga rätt mycket tegelskärvor och puts vid en öppenspisrenovering och den klarar detta också.
Lycka till med köpet.
Jag tänkte i samma banor och oroade mig också angående sugförmåga och hur stora bitar betongputs etc. som den skulle klara. Men så börja jag tänka efter vad jag mest skulle ha den till, nämligen att hålla rent och snyggt i källare/pannrum, garaget, städa bilen, samt vid renoveringar och då främst med avseende på att hålla dammfritt(koppla till slipmaskinen eller byggsågen) vid slipning och sågning samt vanlig byggstädning när man är klar. Med dessa kriterier klara och med ett pris på runt 2000:- måste jag säga den gör jobbet otroligt bra. Sen finns det alltid vassare maskiner som jag testat som suger bättre och större/tyngre bitar men dessa är både dyrare och större så dessa valdes bort just därför. Det ska tilläggas att jag har haft den till att suga rätt mycket tegelskärvor och puts vid en öppenspisrenovering och den klarar detta också.
Lycka till med köpet.
Hej och tack! Det där beskriver mycket väl min situation också, det blir till att koppla den till slipmaskin och såg under husrenovering men den stora bulktiden ska den göra rent där jag inte vill dra fram den vanliga dammsugaren. Hade funderat på den blå Bosch 35 GAS SFC men det får bli MV 6. I värsta fall får man väl komplettera med blåttML79 skrev:Hejsan Johan_A_M,
Lycka till med köpet.
Liknande trådar
-
Kärcher grovdammsugare
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Grovdammsugare Kärcher WD6
Grovdammsugare Kärcher WD/MV 6 P sätter igen filtret?
Kärcher k3 power control läcker från undersidan
Trädgårdsmaskiner -
Adapter från Stihl till Kärcher högtryckstvätt
Verktyg, Maskiner & Fordon