Nissens Nissens skrev:
Jodå, för grovdammsugare klarar normalt att suga upp vätskor också. Det funkar sannolikt inte så bra med en påse i..
Suger man vätska så tar man bara bort påsen. Suger du mkt finkornigt så blir påsen som ett extra skydd fattar jag det som.

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Nissens
B Bulten37 skrev:
Suger man vätska så tar man bara bort påsen. Suger du mkt finkornigt så blir påsen som ett extra skydd fattar jag det som.
Så man skall ta ur och i påsen beroende på vad man skall dammsuga??
Verkar opraktiskt. Jag har aldrig någon påse i min grovdammsugare, och den fungerar utmärkt.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så man skall ta ur och i påsen beroende på vad man skall dammsuga??
Verkar opraktiskt. Jag har aldrig någon påse i min grovdammsugare, och den fungerar utmärkt.
Är inte det så man brukar göra? Finns det modeller man inte byter filter i beroende på om det är fast eller väska man suger? Mina två grovdammsugare i helt skilda prisklasser behöver båda olika filter med skillnaden att den billiga skickade med filter och "städ-set" och den dyrare säljer dem separat vardera till ungefär den billiga dammsugarens inköpspris (ny).

• Haha
Sernando
  • Laddar…
C
Alla grovdammsugare oavsett märke jag tittat på använder påse. Detta pga. att filter samt elektronik/motor kan ta skada plus att det dammar ohälsosamt utan påse. Tvivlar dock inte på att enbart filter funkar i många fall.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Cheesen
Tycker DeWalten ser väldigt likt ut som Biltemas variant....

Angående påsar så använder jag helst påse jämt i grovisen.. blir som enklare att underhålla maskinen.

Kanske kan vara av intresse, är inte exakt samma modell, denna har 10gallon, 38liter. Men i övrigt ser den väldigt lik ut.

J JFrisk skrev:
Är inte det så man brukar göra? Finns det modeller man inte byter filter i beroende på om det är fast eller väska man suger? Mina två grovdammsugare i helt skilda prisklasser behöver båda olika filter med skillnaden att den billiga skickade med filter och "städ-set" och den dyrare säljer dem separat vardera till ungefär den billiga dammsugarens inköpspris (ny).
vet att jag läste om någon modell där man kunde använda samma filter till både fast och vätska, kan det ha varit kärcher…?

Cheesen
B Bulten37 skrev:
vet att jag läste om någon modell där man kunde använda samma filter till både fast och vätska, kan det ha varit kärcher…?
Det är det på min Kärcher... men filtret sätts igen tokfort om man suger fast utan påse. Rengöringsfunktionen funkar väl sådär. (Det är lätt att ta loss och rengöra dock)

• Gilla
Bulten37
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Ser att Jula har denna nedsatt. Hittar inga recensioner på den och verkar som det är endast Jula som säljer denna modell. Vad säger ni, är det bra köp?

[länk]
Hej!
Jag köpte DeWalts grovdammsugare på Jula. Har många DeWaltmadkiner som jag är mycket nöjd med. Tyvärr var dock grovdammsugare en riktig flopp. Jag skulle suga upp gruskornsstora betongbitar efter bilningsarbete men dammsugaren tog enbart upp typ sandkorn. Inte ens gruskorn som kommit in i hallen med vinterskorna tog dammsugaren upp.
Väl tillbaks till Jula för att lämna igen dammsugaren nekades jag att lämna tillbaks den då jag öppnat förpackningen. Tom efter provsugnimg av gruskorn på deras lager skulle de inte ta den åter. Butiksföreståndaren gick in på Julas dator och läste för mig att den var utmärkt för att suga upp bl a spån. Jag påpekade då för henne att det står ”Grovdammsugare” på kartongen. På hennes fråga vad de skulle göra av apparaten om de tog tillbaks den svarade jag att det inte var mitt problem men att de alltid kunds nyttja den till att suga upp damm på lagret. Då insåg hon att jag inte skulle ta med maskinen hem och jag fick ett utbetalningskort.
Köpte då istället en motsvarande grovdammsugare fabrikat Kärcher på Bauhaus. Den fungerar förträffligt.
Efteråt har jag kommit fram till att DeWalts maskin har för stor diameter på röret som medför att lufthastigheten blir för långsam.

• Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, för grovdammsugare klarar normalt att suga upp vätskor också. Det funkar sannolikt inte så bra med en påse i..
Jag köpte denna då den verkade bättre än Meecs grovdammsugare som farsan köpte. Funkar bra för de vi använt den till, spån, gips osv. Man kan köra vatten utan problem, men då får man ta ur påsen och se till att filtret är torrt när man ska köra med påse igen. Lätt värd 1000 spänn för hemmabruk

• Gilla
TipTap och 1 till
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Funkar med samma filter till torrt och vätska på Dewalt med, men man se till att filtret är torrt innan man kör med påse igen bara

Nu är det ett par år sedan, men köpte en Nilfisk Buddy. Är nöjd med den men med tanke på hur mkt och ofta jag använt den så hade jag köpt en idag så skulle jag köpt den större modellen med 30l, start/stopp funktion osv.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Ser att Jula har denna nedsatt. Hittar inga recensioner på den och verkar som det är endast Jula som säljer denna modell. Vad säger ni, är det bra köp?

[länk]
Såg ditt inlägg precis. Har du köpt. Priset är 2000 nu igen men jag köpte en att använda med min spånsug/cyklon med min lilla trä cnc. Helt ok sug. Hade en ask sug innan, hög ljud. Tyckte Priset var ok men inte för 2000. För att det finns likadant för mindre. Ibland Jula har en bra deal.

Walesara Walesara skrev:
Såg ditt inlägg precis. Har du köpt. Priset är 2000 nu igen men jag köpte en att använda med min spånsug/cyklon med min lilla trä cnc. Helt ok sug. Hade en ask sug innan, hög ljud. Tyckte Priset var ok men inte för 2000. För att det finns likadant för mindre. Ibland Jula har en bra deal.
Jag köpte en Nilfisk Buddy, är nöjd men hade jag valt då skulle jag köra på storebror Inox 30.

Haft denna ett tag nu och rätt nöjd. Men försöker få tag på ett nytt borstmunstycke men verkar stört omöjligt att hitta, någon som har tips?
Även tips på påsar billigare än vad Jula säljer dem för mottages tacksamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.