Text från kundtjänst
 
Jag ska mäta på batteriet under dagen och om spänningen når upp över 2 volt ska jag nog beställa en laddare. Återigen, tack för tipset! 😀
 
Jag testade att ansluta en batterieliminator som ger 24,5 volt på batteriets plus- och minusanslutning och efter en stund visade multimetern 12 volt. Satte sedan in batteriet i klipparen och laddningen hoppade igång direkt. Men att mixtra med batterier är nog inget att rekommendera, gäller att vara försiktig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Här om dagen var roboten ute och klippte och helt plötsligt börjar den låta konstigt, det visade sig att ett klippblad hade lossnat och flugit av. Så då passade jag på att byta ut de resterande också.
 
Hej

Jag har ögnat igenom tråden som snabbast.
Många svar och problem.

Jag har en Grouw 800m inköpt 2019, det har ju inte varit problemfrit kan man säga.

Nu har jag en fråga om någon fått detta problemet.

Min klippare är ute i regn trots att det regnar och att den står instäld på att inte klippa i rengväder?

Funderar på de 2 insektsskruvarna som sitter uppe på maskinen som ska agera som regnvakt om dessa måste rengöras från smuts eller om helt enkelt maskinen är trasig?

Mvh
 
Har haft min ungefär lika länge och det har varit utan större bekymmer för mig.
Visst har den fastnat ibland men det är ju mer mitt fel än klipparen 🙂

Nu bor jag inte där den klipper men min tror jag iaf går hem vid regn.

Prova göra rent skruvarna, sen är det kanske inte hela världen om den klipper i regn?
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
N Nicklas Lindahl skrev:
Hej

Jag har ögnat igenom tråden som snabbast.
Många svar och problem.

Jag har en Grouw 800m inköpt 2019, det har ju inte varit problemfrit kan man säga.

Nu har jag en fråga om någon fått detta problemet.

Min klippare är ute i regn trots att det regnar och att den står instäld på att inte klippa i rengväder?

Funderar på de 2 insektsskruvarna som sitter uppe på maskinen som ska agera som regnvakt om dessa måste rengöras från smuts eller om helt enkelt maskinen är trasig?

Mvh
Samma med min, funkade förra sommaren men nu kör den i regn fast den är inställd på att inte göra det.
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
C Chris8 skrev:
Samma med min, funkade förra sommaren men nu kör den i regn fast den är inställd på att inte göra det.
Om jag sprayar lite vatten med en sprayflaska på skruvarna så slutar den klippa dock.
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
C Chris8 skrev:
Om jag sprayar lite vatten med en sprayflaska på skruvarna så slutar den klippa dock.
Då borde den ju inte klippa i regn.

Jag skickade mail till supporten och fick detta tillbaka.

Mitt mail:

Hej Min klippare går i regnet trots att den står instäld på att inte göra det.
Vad kan vara felet på klipparen, den har gjort det under flera år nu men fungerade när vi köpte den. Garantierna är ute sedan flera år nu.

Mvh

Svaret:

Hej,

Ni kan rensa regnsensor med lite rengöring.

Med vänlig hälsning / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Stälde frågan tillbaka:

Vad rengör jag med?
Vad menas med rensning?

Det ser ut så här

Kan man skruva loss skruvarna dom ser inte fräscha ut.

Mvh

Bilderna nedan fick dom med men inte texten

Ser även på min klippare att höljet är sprucket kring ena skruven.
Den har ju efter sista uppdateringen nu i sommar kört ut utanför gränskabeln och ramlat ner från en stenmur på en meters höjd upp och ned på asfalten tre gånger =(

Sedan kilade den fast sig under vedbodens stålbalhar och repades, så nu ser maskinen sunkigare ut en någonsin.

Förmodar att rosten på skruvskallarna gör att vatnet inte sluter kretsen och då känner klipparwen inte av att det regnar.
Dålig kvalite på skruvarnas koristionsskydd?
 
  • Närbild på två försänkta skruvhuvuden i en apparat, med synliga smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på två skruvar i plastkropp, en är rostig. Grönt och grått är synliga färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, kan tycka att den inte borde klippa i regn då men det gör den. Kanske är finare/jämnare vattenmängd ur sprayflaskan som träffar direkt jfr med regn?
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
Jag hade gjort ren med typ 5-56 sprayat på och gnuggat lite, kanske med en kökssvamp
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
C Chris8 skrev:
Nä, kan tycka att den inte borde klippa i regn då men det gör den. Kanske är finare/jämnare vattenmängd ur sprayflaskan som träffar direkt jfr med regn?
Ska testa med blomsprutan efter jag gjort rent skruvarna.
 
nino nino skrev:
Jag hade gjort ren med typ 5-56 sprayat på och gnuggat lite, kanske med en kökssvamp
Ska rengöra och testa med blomspruta sedan för att se eller om det fungerar nu när det regnar.

Maskinen fick enövergång med nya blad och avtorkning samt lite polisch och smörja av framhjulens lager =)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Startade den i regnet och se på ja den gick en stund sedan åkte den till laddstationen som om inget hade hänt.

Och jag som haft problemet i flera år nu.

Tack för tips och hjälp 😀
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan man uppdatera en 800 med senaste mjukvaran? DY02275?

Jag har senaste och laddade ner DY02275 men kommer inte högre upp en DY02273?

Kan inte och har aldrig lyckats med appupdatering utan det är usb som gäller.
Troligen för att man har en midrl som inte supporterar detta?
 
  • Skärm med firmware-uppdateringsinstruktioner för robotgräsklippare, inklusive illustrationssteg och knapptryckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.