25 988 läst · 125 svar
26k läst
125 svar
Grossistprislista
säg rinkeby som alla/dem flesta tar upp som ett exempel dem köper in massvis av samma vara åt gången men ta en vvs firma dem köper in ca 10 koplingar åt gången lr så köper dem dirr från allshel när dem ska göra ett jobb så dem kommer ju inte upp i dem stora rabatt systemen på det sättet så vill ni ha ett jobb som är bra gjort och med godkända prylar för svensk standard mm så kostar det.
sluta klaga alla hema fiare som tror dem akn göra allt.
sluta klaga alla hema fiare som tror dem akn göra allt.
Hörru du din mupp!!!v-g skrev:Problemet är för få rörkrökare. Tom här ute på landet är det ockerpriser.
Dyra verktyg är rent BS. Röjarkillen har dyrare kostnader där. Det är mindre verktyg än vad man tror man behöver för vvs.
Tex för att dra avlopp räcker det med en fogsvans om man inte behöver ta hål i väggar/golv.
För att dra vanliga pexrör behövs knappt mer än skiftnyckel och en vass kniv.
De flesta verktyg man använda många år innan de ens är slitna om man inte slänger de efter backen.
Men jag håller ändå med att man ska FRÅGA INNAN! På så sätt så kommer inte kallduschen
ska du komma och ta en titt i min bil där det ligger verktyg för ca 100 000 kr för att kunna göra alla jobb som kunderna kräver!
Skit snack att det krävs mindre verktyg än vad man tror, varje gång jag går in i ett pannrum för att göra ett växlarbyte eller en värmepumps installation släpas det in ca 6 olika maskiner ( av märke Hilti för det är det enda som håller i längden ) svets , kläm maskin med pressbackar ca 10 000 kr , en verktygsväska fylld med RIKTIGA verktyg från bla Bacho knipex och ingen jädra biltema eller jula billigt krafs!
Så skit på dig!!
FÖRBANNAD BLIR JAG!!
Gnäll gärna på priser och skit, men det ni inte har en jävla aning om ska ni bara knipa käft om.
Jag utger mig fasen inte för att kunna andras jobb
Redigerat:
drakhenke skrev:Hörru du din mupp!!!
ska du komma och ta en titt i min bil där det ligger verktyg för ca 100 000 kr för att kunna göra alla jobb som kunderna kräver!
Skit snack att det krävs mindre verktyg än vad man tror, varje gång jag går in i ett pannrum för att göra ett växlarbyte eller en värmepumps installation släpas det in ca 6 olika maskiner ( av märke Hilti för det är det enda som håller i längden ) svets , kläm maskin med pressbackar ca 10 000 kr , en verktygsväska fylld med RIKTIGA verktyg från bla Bacho knipex och ingen jädra biltema eller jula billigt krafs!
Så skit på dig!!
FÖRBANNAD BLIR JAG!!
Gnäll gärna på priser och skit, men det ni inte har en jävla aning om ska ni bara knipa käft om.
Jomen verktyg för 100 000:- tycker jag är småpengar för en företagare. Jag jobbar som konsult och har datorprogram som kostar över 100 000:-/år samt A0 skrivare, vanliga skrivare, tjänstebilar, kontor och massa annat som kostar betydligt mycket mer. Vi har även fältkillar som jobbar och dom är dom som vi har bäst lönsamhet på. Dom har självklart massa verktyg som du tycker kostar skjortan men på det stora hela så är det en fis i rymden. Det största problemet för rörmockare tror jag är att dom oftast inte har någon somhelst kunnskap om hur man driver företag eller någon kunnskap i ekonomi. Skulle ni ha det skulle det inte snyftas hela tiden om hur synd det är om er då ni har det bra mycket billigare än många andra egenföretagre som klarar sig mer än väl.
Har jag påstått att det är synd om mig eller andra mokare !? NejTjacko skrev:Jomen verktyg för 100 000:- tycker jag är småpengar för en företagare. Jag jobbar som konsult och har datorprogram som kostar över 100 000:-/år samt A0 skrivare, vanliga skrivare, tjänstebilar, kontor och massa annat som kostar betydligt mycket mer. Vi har även fältkillar som jobbar och dom är dom som vi har bäst lönsamhet på. Dom har självklart massa verktyg som du tycker kostar skjortan men på det stora hela så är det en fis i rymden. Det största problemet för rörmockare tror jag är att dom oftast inte har någon somhelst kunnskap om hur man driver företag eller någon kunnskap i ekonomi. Skulle ni ha det skulle det inte snyftas hela tiden om hur synd det är om er då ni har det bra mycket billigare än många andra egenföretagre som klarar sig mer än väl.
Jag blev heligt förbannad på att någon påstår sig veta vad som krävs för att utföra MITT jobb,
Det är ju skit enkelt att vara konsult också !!!!
Bara sitta på ett kontor ett tag , glassa ut till en kund och flumma lite med fina utryck!!
och fakturera skit mycket !!!!
( läses med ironi glasögonen på )
Är det inte så ni konsulter gör Tjacko!?
eller är mitt påstående fel ( självklart är det fel )
Det var ett j*vla snack om dyra verktyg. Lägg ner det snacket och fokusera på materialpriset ut till kund istället.
När jag gjorde min affärsplan då jag startade företaget -99 så sa revisorn/mentorn att jag behövde räkna på 5 timmar fakturerarbar tid varje dag för att sätta priset på mina tjänster (it-sektorn). Då räknade jag fram att jag behövde ha 400kr/tim. Sen tillkom fasta kostnader som skulle räknas på dessa 105 timmar i månaden. Jag hade då lokal, leasing på bil samt utrustning, redovisningstjänster mm på ca 10 000kr månaden, vilket gjorde att det enkel blev 100kr/tim till. Alltså satte jag timdeb på 500kr. Fick jag ihop timkalkylen så hade jag ca 21 000kr i plånboken.
Nu skall man också veta att som it-tekniker/konsult så utbildar man sig för ca 30-50 000kr om året samt lägger mycket tid i utveckling/labb som man aldrig kan få någon att betala. Men som är en stor kostnad som hela tiden ökar och är ett måste för att man skall kunna sälja tjänster.
Den tiden lägger inte en rörmokare för att lära sig att klämma ett rör istället för att löda det. Det är ju inte så att det kommer ett nytt vattensystem varje gång det kommer ett nytt operativsystem.
Nu 10 år senare tar jag 695kr/tim och lägger på 10% på Dustins priser (öppen prislista som alla kan handla från och jag frågar alltid kunden om jag skall fixa prylarna så de har ett val).
Och elmont - Jag tycker du skall kolla upp vad din son har för "leverantörer".
Sen tittade jag på Ahlsells prislista och frågade också min kund vad de hade för rabatter. Han sa att de hade mellan 60-70% mot "bruttopriset". De räknar på stora jobb inom rörinstallationer och de tog alltid inköp + 12%. Men då är det inga VVS-jobb de gör utan de gör stora vattenverk och reningsverk.
Vi kollade gemensamt på lite priser på saker som jag skulle kunna behöva. Och såg då att typ kopparrör var det inte så stor rabatt på men alla kopplingar var ca 60-70%.
När jag gjorde min affärsplan då jag startade företaget -99 så sa revisorn/mentorn att jag behövde räkna på 5 timmar fakturerarbar tid varje dag för att sätta priset på mina tjänster (it-sektorn). Då räknade jag fram att jag behövde ha 400kr/tim. Sen tillkom fasta kostnader som skulle räknas på dessa 105 timmar i månaden. Jag hade då lokal, leasing på bil samt utrustning, redovisningstjänster mm på ca 10 000kr månaden, vilket gjorde att det enkel blev 100kr/tim till. Alltså satte jag timdeb på 500kr. Fick jag ihop timkalkylen så hade jag ca 21 000kr i plånboken.
Nu skall man också veta att som it-tekniker/konsult så utbildar man sig för ca 30-50 000kr om året samt lägger mycket tid i utveckling/labb som man aldrig kan få någon att betala. Men som är en stor kostnad som hela tiden ökar och är ett måste för att man skall kunna sälja tjänster.
Den tiden lägger inte en rörmokare för att lära sig att klämma ett rör istället för att löda det. Det är ju inte så att det kommer ett nytt vattensystem varje gång det kommer ett nytt operativsystem.
Nu 10 år senare tar jag 695kr/tim och lägger på 10% på Dustins priser (öppen prislista som alla kan handla från och jag frågar alltid kunden om jag skall fixa prylarna så de har ett val).
Och elmont - Jag tycker du skall kolla upp vad din son har för "leverantörer".
Sen tittade jag på Ahlsells prislista och frågade också min kund vad de hade för rabatter. Han sa att de hade mellan 60-70% mot "bruttopriset". De räknar på stora jobb inom rörinstallationer och de tog alltid inköp + 12%. Men då är det inga VVS-jobb de gör utan de gör stora vattenverk och reningsverk.
Vi kollade gemensamt på lite priser på saker som jag skulle kunna behöva. Och såg då att typ kopparrör var det inte så stor rabatt på men alla kopplingar var ca 60-70%.
drakhenke skrev:Har jag påstått att det är synd om mig eller andra mokare !? Nej
Jag blev heligt förbannad på att någon påstår sig veta vad som krävs för att utföra MITT jobb,
Det är ju skit enkelt att vara konsult också !!!!
Bara sitta på ett kontor ett tag , glassa ut till en kund och flumma lite med fina utryck!!
och fakturera skit mycket !!!!
( läses med ironi glasögonen på )
Är det inte så ni konsulter gör Tjacko!?
eller är mitt påstående fel ( självklart är det fel )
Jo det finns jättemycket fördomar om konsulter men det hetsar jag inte upp mig över. Vill inte någon nyttja mina tjänster är det upp till dom och jag klarar mig mer än väl på dom uppdrag jag får. Men jag skulle aldrig beklaga mig om hur dyrt det är att vara konsult och hur mycket min dator med innehåll kostar. Eftersom jag själv är i en närsläktad branch till rörmockare så har jag rabatterad prislista från större vvs-firmor och blir mäkta förvånad över prispåslagen som rörmockarna lägger på. Vi lägger självklart också på från våra rabatterade priser men då lägger vi på 10% på det vi köper in. Dessa intäkter är dessutom en ren vinst då vi tar timbetalt vad vi kostar. Och där kan jag inte se någon skillnad mot en rörmockare som också tar skälig timersättning men sedan lägger sig på många gånger 80% prispåslag på sålda saker.
Sålänge folk betalar er det så är det ju inte fel då det är marknadsekonomi men att ni kan ha mage att försvara det in i absurdum med att ni har så dyra kostnader tycker jag är rent pinsamt.
Nu har inte alla rörisar 70 % på Ahlsells, Dahls ligger ofta , ink moms, lägre än Ahlsell efter rabatt, + moms,
Dom har sjuka listpriser,
Ofta kan jag hitta bättre pris på Woody eller k-Rauta t.ex ,på en blandare eller nåt, än vad jag får hos Ahlsell, efter rabatten , (45%)
Sen tycker jag att det är märkligt att de elkillar, datahandlare, snickare, tapetserare,sadelmakare och annat löst folk jag känner, har rabatt hos sina leverantörer,
Men här verkar det inte vara någon annan än rörisen som har rabatt..
Ang. timlönen, så vet jag många som lever bra på 280-350 :- timmen, utan att sälja mtrl,
Och ja, alla behöver de verktyg, en del mindre, andra har 500 m2 verkstad, fullsmetad med verktyg...
Dom har sjuka listpriser,
Ofta kan jag hitta bättre pris på Woody eller k-Rauta t.ex ,på en blandare eller nåt, än vad jag får hos Ahlsell, efter rabatten , (45%)
Sen tycker jag att det är märkligt att de elkillar, datahandlare, snickare, tapetserare,sadelmakare och annat löst folk jag känner, har rabatt hos sina leverantörer,
Men här verkar det inte vara någon annan än rörisen som har rabatt..
Ang. timlönen, så vet jag många som lever bra på 280-350 :- timmen, utan att sälja mtrl,
Och ja, alla behöver de verktyg, en del mindre, andra har 500 m2 verkstad, fullsmetad med verktyg...
drakhenke:På det sätt du uttrycker dig visar du tydligt att du inte är värd mödan att argumentera med. Sen svamlar du bort dig själv genom att säga att du har prylar för 100' som ÄR kvalitetsgrejjor dvs c:a 10 års livslängd.
Om du nu hade kunnat räkna så ger det 100'/10/12 = 833 kr / månad. Det lägger en barnfamilj på blöjor om man köper det dyra märket eller har flera ungar. Dyrt? Knappast jag tror att du lägger mer på bränsle till din bil.
Lite bättre inlägg kan du väl prestera ändå. Vårda språket, stor bokstav i början på meningar och så vidare.
Om du nu hade kunnat räkna så ger det 100'/10/12 = 833 kr / månad. Det lägger en barnfamilj på blöjor om man köper det dyra märket eller har flera ungar. Dyrt? Knappast jag tror att du lägger mer på bränsle till din bil.
Lite bättre inlägg kan du väl prestera ändå. Vårda språket, stor bokstav i början på meningar och så vidare.
Sist jag var på jula så sålde dom fortfarande " Riktiga Bacho verktyg"drakhenke skrev:Hörru du din mupp!!!
Så skit på dig!!
FÖRBANNAD BLIR JAG!!
Drakhenkes infantila språkbruk är fullt av vulgära påståenden av en besserwisseraktig karaktär - ursäkta "besser visser aktig kar akt är".
Här är ytterligare en tråd där drakhenke purgerat utan att kunna stå för vad han sagt
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/107845-foerdelare-och-avluftningsfunderingar.html
Staffan
Här är ytterligare en tråd där drakhenke purgerat utan att kunna stå för vad han sagt
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/107845-foerdelare-och-avluftningsfunderingar.html
Staffan
Redigerat:
Då har du inte läst ordentligt.Jenzza skrev:
Åter till ämnet.
Rördelspriset är helt enkelt ett sätt för firmorna att finansiera sin verksammhet. Detsamma gäller ex.vis. för bilverkstäder, elektriker och hudterapefter. Alltså får hantverkaren in en del av intäkterna via rördelarna eftersom det är lättare för firman att "salta" rördelarna än timkostnaden.