Min app har funkat vad jag kan bedöma perfekt. Inga problem alls. Nån hade dragit ur kontakten på mätaren och det märkte jag inte, den borde varna tydligare för det (eller försvann varningen bland alla andra notiser).

Jag har dock ställt så mitt varmvatten värmer mellan 00-05 (pga elpris) så pannan är ofta ljummen då, så drar den på max. Då släpper övertrycksventilen och släpper ut lite vatten (jag tror det är helt normalt om man driftar pannan så) så varje natt, precis strax efter 24, så rapporterar min mätare ett läckage. Tror det står att VVB ska ligga FÖRE mätaren, men hur f-n ska man koppla då?

Jag är på G att koppla in loggning av VVB också, så i nån avlägsen framtid kanske jag kan plotta både vattenförbrukning och VVB datat.
 
Jag ställer in ofta diskmaskin att starta vid 01-tiden och Grohe rapporterar småläckage vid nattliga trycktestningen.
Fast det är förväntad och inte Grohes fel...
 
D Dimitris76 skrev:
Jag ställer in ofta diskmaskin att starta vid 01-tiden och Grohe rapporterar småläckage vid nattliga trycktestningen.
Fast det är förväntad och inte Grohes fel...
Jag skulle dock kunna tycka att Grohe kunde ha nånting i sin algoritm eller AI som kunde ta hänsyn till detta. Man får ju en fråga om man vet vad det var. Om man kunde svara "VVB eller diskmaskin" och det sker med samma mängd och samma tid ungefär, så skulle det väl kunna vara ok. Borde väl vara samma om nån alltid tar ett glas vatten på natten?
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle dock kunna tycka att Grohe kunde ha nånting i sin algoritm eller AI som kunde ta hänsyn till detta. Man får ju en fråga om man vet vad det var. Om man kunde svara "VVB eller diskmaskin" och det sker med samma mängd och samma tid ungefär, så skulle det väl kunna vara ok. Borde väl vara samma om nån alltid tar ett glas vatten på natten?
Problemet är att vi ställer inte in diskmaskinen exakt samma tid. ibland är det kl.23, ibland kl.02, ibland inte alls.
Men det är lätt att bortse man av såna falska larm.
 
Och åter igen bara vit skärm när man startar. Om man kollar kommentarerna i App Store verkade det vara ett känt fel sen flera veckor som dom ”jobbar” med att fixa.
 
  • Skärmdump av app-recension där användare rapporterar problem, utvecklare svarar med hjälptips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DanneH skrev:
Och åter igen bara vit skärm när man startar. Om man kollar kommentarerna i App Store verkade det vara ett känt fel sen flera veckor som dom ”jobbar” med att fixa.
Grohe Sense Guard och sin App är den stabilaste home gadget jag har haft.
 
  • En mobilappskärm som visar vattenförbrukning och uppskattade kostnader i svenska kronor (SEK).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en app som visar vattentryck över en vecka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske funkar bättre på android. Har nu gått > 1 månad sen dom släppte iOS uppdateringen som orsakar ”white screen” och fortfarande ingen lösning. Bifogar svaret från deras support i början av januari:

”We published a new version of the app (1.9.2) in December that should have fixed this “white screen” issue.

But unfortunately it did not for iOS devices. Still the screen turns white every now and then.

I can assure you that our development is working on it with highest priority, but I cannot promise you how fast it will be solved. It seems to be a more complicated issue that it appears to be. Until then, you will need to delete and reload the app every time it happens. Sorry for the inconvenience and thank you for your understanding.”

Förutom en vw app som dom tillslut tog bort från appstore är det här den värsta app jag någonsin installerat. Om det inte vore för investeringen i själva Guard hårdvaran hade jag avinstallerat för länge sen.
Som tur är behöver man ju inte använda den särskilt ofta.
Hoppas övervakningen i den funkar bättre än appen vid en eventuell vattenläcka…
 
Jag har inte använt "puckarna" man fick med förrns senaste halvåret. Första pucken funkade ett tag men sen fick jag byta batterier. Jag installerade en till för nån månad sen (man fick med tre) och nu är den offline.

Hur länge räcker batterierna, och hur stor roll spelar vilket WiFi man kopplar till?
 
Ska bygga älvsbyhus och hade beställt vattensäkerhetsbrytare (Tollco vattenfelsbrytare - Villa) men nu ska dom inte skicka med den pga leveransproblem så jag funderar på en grohe istället.
Har bara en fundering kring hur den kommunicerar? Är det via wifi? bluetooth? Vill inte ha en sån här pryl som inte funkar om wifit av någon anledning ligger nere. Fast den kanske funkar så att kommunikationen mellan pucken och vattenavstängaren inte tar hänsyn till om wifi funkar eller ej och då spelar det ju ingen roll. Så länge den stänger av vattnet vid olycka.
 
Pucken går på Wifi. Generellt verkar det lite skakigt med puckarna.

Själva brytaren läser ju flöde och tryck, så får du en läcka så ska ju brytaren stänga av vattnet oavsett Wifi men dock, om det är strömavbrott så kommer den att ha vattnet på.

Fördelen med pucken är att den stänger om det kommer ut en kaffekopp vatten. Brytaren känner ju om det är mycket vatten som läcker länge, det går att ställa men vill man inte att den stänger av vatten vid varje dusch, vattning eller tappning av badkar etc så är det ju potentiellt ett badkar vatten som hinner rinna ut innan den stänger av. Så man kommer inte hem med vattnet sprutande om pucken är död, men tyvärr nog med en rejäl vattenskada.

Man hade önskat ett funktion där man inför varje tappning mer än tex 10 liter skulle trycka på en knapp för att aktivera detta, frågan om man skulle orka med det?
 
Jag saknar funktionen att den reagarar på mycket färre liter vatten när man inte är hemma, jag tror dock den finns där, men med väldigt krånglig integration...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.