Hej,
Vi planerar för ett nytt kök, och nu har vi hittat till Grohe Blue Pro - dvs en vanlig kökskran med inbyggt filter för vattnet, kylning av vattnet och tillsättning av kolsyra.
Är det någon som har långtidserfarenhet av denna lösnin?
Filterbyte? Eller mera specifikt baktierier och stilla stående vatten?
Vad gör man när man reser bort, eller snarare när man kommer hem igen?
Fungerar allt perfekt, eller är det lite micklande och macklande lite titt som tätt för att det skall fungera?
Tackar på förhand!
Vi planerar för ett nytt kök, och nu har vi hittat till Grohe Blue Pro - dvs en vanlig kökskran med inbyggt filter för vattnet, kylning av vattnet och tillsättning av kolsyra.
Är det någon som har långtidserfarenhet av denna lösnin?
Filterbyte? Eller mera specifikt baktierier och stilla stående vatten?
Vad gör man när man reser bort, eller snarare när man kommer hem igen?
Fungerar allt perfekt, eller är det lite micklande och macklande lite titt som tätt för att det skall fungera?
Tackar på förhand!
Suveränt!
Men säg mig, hur mycket vatten kan den verkligen kyla? Det står någonstans att man bara får ett glas om 2dl med nedkylt vatten? Men sedan något om en liter? Vad är rätt, vad är fel och ja rent praktiskt hur fungerar just nedkylning av vatten som sådant? Hur många glas kan man tappa direkt alltså?
Men säg mig, hur mycket vatten kan den verkligen kyla? Det står någonstans att man bara får ett glas om 2dl med nedkylt vatten? Men sedan något om en liter? Vad är rätt, vad är fel och ja rent praktiskt hur fungerar just nedkylning av vatten som sådant? Hur många glas kan man tappa direkt alltså?
Lyfter/kapar tråden... Vrålnöjd blue home ägare sen i februari. Nu är det dags att resa bort för första gången en lite längre period, ca 14-20 dagar.Åsa Lund skrev:
Hur gjorde du? Lämnar du bara grejorna som det är, och tömmer du tanken när du är tillbaka efter semestern? Eller kör ni som inget har hänt? Vill inte att det står stillastående vatten som gör oss sjuka när vi är tillbaka. Förvisso så håller vattnet sig kylt men ändå... hur tänker du kring när ni åkt bort?
Ska kontakta Grohe, men bra att höra hur ni användare resonerar och gör?
Jag tror inte det står något speciellt i beskrivningen för själva Grohe Blue, men när jag senast bytte filter och läste manualen som följde med det (jag bor i Stockholm där vi har mjukt vatten och kan därför använda 3000L-filtret) så såg jag att de där har instruktioner om vad som gäller när man inte använder filtret på ett tag.
"GROHE rekommenderar att filtersystemet inte tas ur drift
under en längre tid.
Om GROHE Blue®-filtersystemet inte används under
2-3 dagar måste minst 4-5 liter GROHE Blue®-vatten rinna
igenom oanvänt. Om GROHE Blue®-filtersystemet inte
använts på mer än 4 veckor måste filterpatronen bytas ut."
Här är Grohes sida för filtret: https://www.grohe.se/sv_se/blue-accessories-aktivt-kolfilter-40547001.html
Och här kan man ladda ned produktbladet för filtret: https://cdn.cloud.grohe.com/tpi/100...00070/100071/100071488/original/100071488.pdf
"GROHE rekommenderar att filtersystemet inte tas ur drift
under en längre tid.
Om GROHE Blue®-filtersystemet inte används under
2-3 dagar måste minst 4-5 liter GROHE Blue®-vatten rinna
igenom oanvänt. Om GROHE Blue®-filtersystemet inte
använts på mer än 4 veckor måste filterpatronen bytas ut."
Här är Grohes sida för filtret: https://www.grohe.se/sv_se/blue-accessories-aktivt-kolfilter-40547001.html
Och här kan man ladda ned produktbladet för filtret: https://cdn.cloud.grohe.com/tpi/100...00070/100071/100071488/original/100071488.pdf
Ja den låter ju lite jobbig! En annan sak som jag inte hittat specifik information om, jag kanske är dålig på att leta. Men finns det anslutning för kallt OCH varmt vatten till denna? DVS kan man använda den som en normal kran också? Eller är det bara ämnat för drickesvatten? Tack/JC Cff skrev:
Jag kan svara på min egen fråga:TheJesper skrev:
Installationsvideo för Grohe Blue Home:
Den vanliga blandardelen som ger vanligt kall och varmvatten fungerar som en vanlig blandare.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Jag har köpt isoleringsskiva på biltema som jag inte ens monterat in i skåpet eftersom jag inte tycker den låter så mycket. Min sitter i öppet kök/matsal. När man tar vatten brummar den en del. Sedan när den kyler låter den men det är bara emellanåt. Kan försöka lägga upp en film.Simppaaa skrev:
Stort tack för snabbt svar. Är ju en hel del pengar så tråkigt om det brummar mitt i middagen eller i soffan på kvällen.TheJesper skrev:Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Jag har köpt isoleringsskiva på biltema som jag inte ens monterat in i skåpet eftersom jag inte tycker den låter så mycket. Min sitter i öppet kök/matsal. När man tar vatten brummar den en del. Sedan när den kyler låter den men det är bara emellanåt. Kan försöka lägga upp en film.