Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på om min planerade inkoppling skulle kunna vara olämplig eller farlig. Jag har små barn som petar på allt.

Jag tänkte experimentera lite med ett elstängsel runt köksträdgården. Förra sommaren åt sniglarna upp ALLT. Har kollat runt lite och det verkar som att 24 VAC är extremt effektivt för att ta kål på de små skadedjuren.

Jag tänker mig att jag använder en skyddstransformator 230/24VAC, som jag sätter inne i ett trädgårdsskjul. Därifrån drar jag en isolerad kabel i slang under gräsmattan, ca 3 meter till trädgårdslandet. Där sätter jag en kopplingsdosa, och från den drar jag två rostfria blanktrådar runt landet, med någon cm avstånd. Trådarna kommer att sitta häftade på utsidan av en stående bräda, eventuellt sätter jag dem på små plastdistanser. Trådarna ansluts inne i dosan till matningen. På dosan sätter jag två signallampor. En grön som sitter parallellt med matningen och en röd som sitter i serie. Den gröna kommer då att signalera att systemet är i drift. Den röda att ledarna är kortslutna och behöver åtgärdas. Den röda skyddar även transformatorn vid kortslutning av trådarna.

Ett trevligare alternativ till att sätta transformatorn i trädgårdsskjulet vore att sätta den inne i garaget. Men då blir det ca 30 meter ut till trädgårdslandet. Jag antar att spänningsfallet blir för stort då?

Det här är ett experiment. Funkar det, så kommer jag att göra en fast installation, och då kan jag gräva ner markrör och låta en elektriker dra fram matning till transformatorn i trädgårdsskjulet. Dock vill jag testa med en tillfällig inkoppling, innan jag lägger en massa pengar på detta. Jag hittar ingen skyddstransformator med stickproppsanslutning. En (högst tillfällig!) lösning skulle vara att ändå ansluta transformatorn med stickpropp, via förlängningskabel till ett utomhusuttag ett tiotal meter bort. Då gäller det förstås att mäta så att fas/nolla hamnar rätt, och att ingen sen drar ut och vänder på stickproppen!

Ett annat problem blir att hitta lämpliga lampor för 24VAC, och att montera dem så att inte fukt tränger in. Det har jag ännu ingen färdig lösning på.

En kompis till mig byggde snigelstaket han matade med ett vanligt 9V-batteri till respektive stängsel, placerade i varsin glasburk. På så vis slapp han allt vad kabeldragning innebar. Minns inte om han även kopplade på en kondensator eller om jag drömt det. Han ville iofs inte ta kål på djuren och det räckte fullt ut för att få dem att vända om och söka sig någon annan stans. Men du är kanske ute efter att döda djuren och då räcker kanske inte denna metod.

Jag är långt ifrån någon expert, men det vore kul att veta var gränsen går för dödlig stöt för en snigel. Är det just växelströmmen som gör det, eller är det ett tröskelvärde vid en given spänning? Jag antar att själva utformningen på staketet har betydelse också. Kompisens vertikala plankor resulterade i att de tappade greppet när de fick stöten, så vill man "grilla" kanske det måste vara mindre lut för att de ska ligga kvar tillräckligt länge? Frågan är om man får mer problem med kortslutning vid väta då?

Ska bli kul att se vad du får för övriga svar på detta, jag själv har inte just problem med sniglar även om ogräs, rådjur och sorkar kan vara nog så jobbiga i trädgården.

Har en släkting som gjort liknande. Vill minnas att han körde med ett bilbatteri, han hade också en lampa inkopplad så han såg om en snigel kört fast och kortsluten slingan.

24 voltare till en belysning grillade sniglarna fint, när de stekt färdigt leder de ej heller ström och därmed ingen kortslutning.

Hittade fina lamphållare för inbyggnad också:
http://www.conrad.se/Signallampa-RA...nrad-swe&pi=725951&ci=SHOP_AREA_17393_0233010

Nu är jag rätt dålig på ellära, men den lampan som sitter i serie kommer väl att begränsa hur mycket ström som passerar genom odjuren? Alltså ju starkare lampa desto hårdare grillning? Eller tänker jag fel? Funderar på vad som är lämplig effekt att välja på lampan...

Om du skippar signallampan för drift har du ingen ström genom anläggningen i normalläge (ingen snigel på tråden). Då kan du utan problem driva anläggningen med batteri.

Det är sant, men då får jag inte heller AC ut. Hur viktigt det är vet jag i och för sig inte. Det blir nog inte heller billigare med ett 24V batteri än med en transformator.

M
Om man inte nödvändigtvis måste ha ihjäl dem, utan bara vill skydda sin skörd så kan jag rekommendera en stående bräda som man monterar en bockad plåt på och målar brädan med vattenglas. Sägs vara omöjligt för dem att ta sig förbi glasvatten, men plåten kommer som extra hängslen för den kan dem inte krypa förbi.

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
Jag kör en liknande uppsättning med 12VAC (1A) runt odlingslådorna. Det funkar utmärkt.
Den ultimativa lösningen är dock ankor, de äter alla sniglar och är även trevliga att ha i trädgården. I kombination är det nog så effektivt det kan blir, ankorna äter även nygrillade sniglar direkt från "grillen" med stort nöje.

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Hmm, får man ha ankor i tättbebyggt område utan en massa tillstånd och krångel?

mexitegel skrev:
Hmm, får man ha ankor i tättbebyggt område utan en massa tillstånd och krångel?
Bra fråga, jag skulle tro att tillstånd krävs inom detajlplanerat område.
För oss var det inget bekymmer då vi har åker på alla sidor huset. Ankorna hitta dock över åkern till grannarna när vara sniglar tog slut, vissa tyckte det var skönt att bli av med sniglarna men när grannen 4 hus bort ringde och sa att han hade startat ugnen fick vi hämta dom...

E
Gbgustav skrev "Jag hittar ingen skyddstransformator med stickproppsanslutning. En (högst tillfällig!) lösning skulle vara att ändå ansluta transformatorn med stickpropp, via förlängningskabel till ett utomhusuttag ett tiotal meter bort. Då gäller det förstås att mäta så att fas/nolla hamnar rätt, och att ingen sen drar ut och vänder på stickproppen!"

Med undantag för 230->110V transformatorer och vridtransformatorer är praktiskt taget alla transformatorer på konsumentmarknaden fulltransformatorer så det finns hur mycket som helst att välja på.

Sen undrar jag om du verkligen behöver så hög effekt?
Som jämförelse: transformatorn till "Snigelbromsen" ser ut att vara på 6VA eller däromkring.
(Den ger 15V, och är inte tänkt att grilla sniglarna, bara ge dem en obehaglig stöt)

Jag tror man klarar sig ner till 9V utan problem. Testa 9V på tungen och funderar på om det känns bra, tänk dig sen den känslan i hela kroppen.
Jag kör 12V då jag ville ha lite marginal för spänningfall, men vid 12V så börjar de skrynkla ihop och slemma av sig. Så 24V känns onödigt, fast det kommer säkert funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.