9 822 läst · 74 svar
10k läst
74 svar
Greenely räknar fel på timprisavtal
Har de verkligen specat de merkostnader de har för att de varit tvungna att handla mer el under vissa perioder för att ni kunder har använt mer el än vad de säkrat upp dygnet innan? Denna kostnad brukar de (elhandelsbolagen) "glömma bort" och gömma i det redovisade spot-priset.Olle Bull skrev:
Timpriskollen redovisar alltså tre Spotpriser
1. Snittpris Nord Pool för perioden (en månad)
2. Viktat spotpris
3. Snittpris med timavräkning/spotpris
Alla tre måste ju vara någon form av viktade medelvärden.
Det raka medelvärdet (det aritmetiska) under April 2023 blir 47.37 (se bifogat klipp). Här har jag alltså summerat alla spotpriser timvis under april och delat med 24*30. Jag kan förstå att detta aldrig redovisas det är ju inte intressant eftersom det ju inte är vad elhandlarna betalar i genomsnitt.
Snittpris Nord Pool är det pris som Nord Pool redovisar som snitt under månaden. Jag har inte hittat någon definition men det är rimligen kvoten av Total el handel (kr) i området under månaden och totala volymen (kWh).
Återstår då de två andra siffrorna från Timpriskollen. I mitt fall blev det ena (Viktat) 70.70 öre och det andra 69.20 öre. Båda två lägre än när jag (och Greenely) räknar mitt viktatde medelvärde till 73.39öre baserat på timvisa spotpriset direkt från Nord Pool
Hade gärna bifogat mina data och kalkyler med det går väl inte?
De påslag som Greeneley gjort (utöver 73.4 öre som baseras på Nordpools egna siffror) framgår av fakturan
och var under April 13.48öre
Jag begärde verifikation på deras uträkning i April och fick då ett excel-ark med data.pacman42 skrev:
pacman42 skrev:
Jag begärde data från dem och fick då de data som framgår av början av denna tråd. iIledningsvis trodde jag de räknade fel bl.a. på grund av att jag fick felaktiga uppgifter från min nätleverantör samt att jag missat att alla tider angavs i "normaltid" och inte sommartid. När det retts ut kunde jag konstatera att det viktade medelspotpriset de räknade ut var korrekt och baserat på NordPools data.pacman42 skrev:
Nu pratar jag om ditt viktade pris, är det korrekt? Hos Telge så fick jag veta att det också innehåller omkostnader för elhandeln, vilket gör att det inte stämmer med det av mig uträknade priset. Det ligger nästan alltid några ören över detta. Men värdena varierar kraftigt från månad till månad. Det var någon månad i vintras då jag tjänade ett halvt öre också (om jag kommer ihåg rätt).Olle Bull skrev:
Jag begärde verifikation på deras uträkning i April och fick då ett excel-ark med data.
Jag begärde data från dem och fick då de data som framgår av början av denna tråd. iIledningsvis trodde jag de räknade fel bl.a. på grund av att jag fick felaktiga uppgifter från min nätleverantör samt att jag missat att alla tider angavs i "normaltid" och inte sommartid. När det retts ut kunde jag konstatera att det viktade medelspotpriset de räknade ut var korrekt och baserat på NordPools data.
Det är svårt att få siffrorna korrekta även när man har rätt siffror in.
Enligt Telge så använder i princip alla nätbolag normaltid året om.Olle Bull skrev:
När jag kollar på data från Uddevalla Energi för 2023-03-26 så löper klockan 02:00 03:00 osv.
DEt skulle ju i i så fall tyda på att de använder "Normaltid" istället för Sommartid. Jag har skickat fråga till dem om det.
[bild]
När jag jämför data direkt från Uddevalla energi med de jag fått från Greenely för mars månad så är det samstämmig Volym (kWh) med samma tidsstämplar. Detta skulle i så fall betyda att Greenely forsätter med Normaltid (iallafall i mitt fall)
Om jag tar förbrukningsdata timvis från min nätleverantör och spotpriser från Nord Pool och räknar fram det viktade medelvärdet så blir det samma som Greenely räknat fram.pacman42 skrev:
Nu pratar jag om ditt viktade pris, är det korrekt? Hos Telge så fick jag veta att det också innehåller omkostnader för elhandeln, vilket gör att det inte stämmer med det av mig uträknade priset. Det ligger nästan alltid några ören över detta. Men värdena varierar kraftigt från månad till månad. Det var någon månad i vintras då jag tjänade ett halvt öre också (om jag kommer ihåg rätt).
Det är svårt att få siffrorna korrekta även när man har rätt siffror in.
Enligt Telge så använder i princip alla nätbolag normaltid året om.
Utöver viktat medelspotpris har de ytterligare specificerade tillägg:C cpalm skrev:
För April 2023
Omkostnader för inköp av el 5.34 öre
Balansavgifter 4.59 öre
Elcertifikat 0.05 öre
Ursprungsgarantier 3.50 öre
Skönt att de är ärliga i alla fall.
Vi får se hur ärliga Eon är när jag får första fakturan därifrån. De två billigaste leverantörerna höll jag mig undan från, sedan var Eon trea när jag tecknade nytt.
Vi får se hur ärliga Eon är när jag får första fakturan därifrån. De två billigaste leverantörerna höll jag mig undan från, sedan var Eon trea när jag tecknade nytt.
Ska tilläggas att Greenely har ny underleverantör för fakturaberäkningar från Maj 2023. Nu kan man inte längre få verifikationsdata på hur de beräknat det viktade medelvärdet. De bara anger det beräknade på fakturan. Har man, som t.ex jag, solceller och säljer mer än vad man köper under en månad så skickar de inte ens ut faktura (iaf för Juni och Juli) utan bara skickar bara ut ett mejl där de talar om hur mycket plus man ligger. Enligt deras kundtjänst är detta ett tillfälligt problem hos deras systemleverantör
Vad blev slutsatsen av detta? Luras Greenely med priserna?
Själv bytte jag nyligen och fick min första faktura. Fick ett totalpris på 133 öre per kWh, medans min gamla leverantör skulle haft 110 öre per kWh, och jag är säker på att jag nyttjat på billigaste timmarna! Min "score" ligger i snitt på 81, med rekord på 94.
Jag kör Home Assistant och har optimerat alla förbrukare! Här är ett bra exempel. Ändå blir snittet dyrare än vanligt rörligt. Känner mig lite lurad.
Själv bytte jag nyligen och fick min första faktura. Fick ett totalpris på 133 öre per kWh, medans min gamla leverantör skulle haft 110 öre per kWh, och jag är säker på att jag nyttjat på billigaste timmarna! Min "score" ligger i snitt på 81, med rekord på 94.
Jag kör Home Assistant och har optimerat alla förbrukare! Här är ett bra exempel. Ändå blir snittet dyrare än vanligt rörligt. Känner mig lite lurad.
Jag skaffade Greenely september 2022. Avtalet trädde i kraft 2/9. När fakturan för september kom låg den extremt mycket högre än jag räknat med (september 2022 var väldigt dyr) och den låg också väldigt nära det månadsrörliga snittet jag hade fått hos mitt tidigare bolag.E enoch85 skrev:Vad blev slutsatsen av detta? Luras Greenely med priserna?
Själv bytte jag nyligen och fick min första faktura. Fick ett totalpris på 133 öre per kWh, medans min gamla leverantör skulle haft 110 öre per kWh, och jag är säker på att jag nyttjat på billigaste timmarna! Min "score" ligger i snitt på 81, med rekord på 94.
Jag kör Home Assistant och har optimerat alla förbrukare! Här är ett bra exempel. Ändå blir snittet dyrare än vanligt rörligt. Känner mig lite lurad.
Efter flera veckor av icke-svar på kundtjänst där de knappt verkade förstå vad jag sa när jag förklarade hur det var orimligt att mitt snitt var så högt fick jag till slut prata med någon Customer success-ansvarig som berättade att om avtalet inte börjar den första i månaden så kommer jag automatiskt få schablonpris (dvs vanligt rörligt) och inte timpris.
Efter detta inträffade en handfull nya grejer som gav mig högt blodtryck och i januari bytte jag till tibber. Skitbolag med inkompetent kundtjänst.
Detta verkar vara ett återkommande tema hos alla billighetsbolag. På ett eller annat sätt verkar de trassla till prissättningen med missnöjda kunder som resultat. Jag tror alla skulle få det bättre om man inte valde just de bolag som var absolut billigast. Kolla listan och leta rätt på en kommunal eller större aktör. Förmodligen är det inte många kr som skiljer och de brukar ha en vettig kundtjänst.O olsjo skrev:
Min spaning, om man skall vara ärlig, är att prissättningen är precis lika tillkrånglad för alla elhandlare.M merbanan skrev:
Skillnaden är förmodligen att "billighetsbolagen" i större utsträckning drar till sig prismedvetna kunder som försöker förstå vad de betalar för.
Det är en kombination av ett i grunden komplicerat system och att elhandlarna är notoriskt dåliga på att redovisa prissättningen på ett transparent, för att inte tala om ett begripligt, sätt.
Jag har timpris via vattenfall och betalar nordpools pris plus ett fast påslag. Det tycker inte jag är särskilt krångligt?C cpalm skrev:
Men Greenely verkar både krångligt och dålig om man läser kundernas recensioner.