magnuse74 skrev:
Jag är inte dum utan är fullt medveten om detta!

Men det är knappast att anse som en "mindre avvikelse" att uppföra en nybyggnation inom ett område där det i stort sett råder byggförbud. Jag tror inte du läst hela tråden.

Vad nämnden fattar för beslut spelar i dagsläget mindre roll. Iom att även tjänstemännen är negativt inställda till att frångå områdesbestämmelserna är jag övertygad om att det finns goda möjligheter att stoppa detta genom att lämna in en överklagan till Länsstyrelsen efter den 25:e maj (om det skulle behövas).
Mindre avvikelse talar man endast om inom detaljplanerat område, så det ska du inte haka upp dig på.

Här är kammarrättens bedömning i ett fal om förhandsbesked i ett område utpekat för friluftsliv och fiske.
SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE

Vid en bedömning av om byggnation kan tillåtas i det aktuella
området ska en avvägning göras mellan fastighetsägarens
enskilda intresse att få utnyttja sin fastighet och de allmänna
intressen som kan ta skada av byggnationen. Den aktuella
fastigheten är av riksintresse för naturvård och friluftsliv
och omfattas av särskilda hushållningsbestämmelser enligt
miljöbalken. Enligt översiktsplanen ska naturvårdens, turismens
och det rörliga friluftslivets intressen prioriteras. Vid synen
kunde kammarrätten konstatera att platserna för de tilltänkta
byggnationerna och området kring dem består av ett till synes
orört skogsparti. Skogsområdet är klart avskilt från
närliggande befintlig bebyggelse. Då det rör sig om
nyexploatering av ett hittills orört område skulle även tre
mindre hus riskera att ändra områdets karaktär. Området skulle
inte längre upplevas som orörd naturmark. Något som även måste
beaktas vid den avvägning som ska göras är risken för
prejudicerande verkan. Om byggnation skulle tillåtas i enlighet
med ansökan finns risken att ytterligare ansökningar, både i
det aktuella området och liknande områden, inkommer med
hänvisning till de redan tillåtna byggnationerna. Ett positivt
förhandsbesked riskerar därför att få effekt på ett större
område.

Sammantaget finner kammarrätten vid en avvägning mellan de
enskilda och de allmänna intressena att det med hänvisning till
2 kap. 1 och 2 §§ PBL inte kan anses lämpligt att tillåta
nybyggnation av tre fritidshus på de aktuella platserna. Miljö-
och byggnadsnämnden har därför haft fog för att avslå ansökan
om förhandsbesked, varför länsrättens dom ska upphävas."

Något som även måste
beaktas vid den avvägning som ska göras är risken för
prejudicerande verkan. Om byggnation skulle tillåtas i enlighet
med ansökan finns risken att ytterligare ansökningar, både i
det aktuella området och liknande områden, inkommer med
hänvisning till de redan tillåtna byggnationerna. Ett positivt
förhandsbesked riskerar därför att få effekt på ett större
område.
Tack! Den där bedömningen av Kammarrätten kan komma väl tillhands.

Det är lite så vi resonerar, byggs det här nu kan det bana väg för ytterliggare byggnationer inom det restriktiva området. Vilket skulle förändra byns karraktär helt och hållet.

mvh / Magnus

Vad står det specifikt i den aktuella detaljplanen som de vill göra avsteg från?`

Det finns ingen detaljplan utan ganska restriktiva områdesbestämmelser som inleds med följande stycke:

"Område med kulturhistoriskt värde där komplettering med nybebyggelse inte är lämplig med hänsyn till landskapsbilden och natur och kulturvärdena på platsen. Byggnad som krävs för pågående verksamheter kan dock få uppföras efter särskild prövning. Vid etablerad tomtplats gäller utökad lovplikt vid om- och tillbyggnad samt vid uppförande av komplementbyggnad."

Gäller den här nybyggnationen en befintlig eller nyligen avstyckad tomt?

Tomten avstyckades 2006 och förhandsbeskedet för ansökan av bygglov på densamma gick ut 2008. Hade etableringen överklagats 2006 hade avstyckningen inte gått igenom.

Jag tycker att det låter som om kommunen beviljar bygglov, så finns det goda möjligheter att lyckas med ett överklagande.

Skulle inte lägga för mycket vikt vid vad områdesbestämmelserna säger. De kan vara skrivna för längesedan och vara oaktuella som läget är idag. (platsbrist, nya politiker etc etc etc)

Sen skulle jag vara försiktig med vad ni sänder in för synpunkter osv. Kontrollera först vad som gäller juridiskt för att undvika att göra grannen till en ovän det första ni gör... Lite osäker på vad du menar med avstånd mellan byggnader osv, men vad du eventuellt skulle kunna påpeka är att du inte vill att han bygger närmre din gräns än de 4,5 meter som är reglerat i lagen. Om nu detta gör att byggnaden stör dig eller kommer för nära din gräns.

Områdesbestämmelserna är framtagna tillsammans med länsstyrelsen och museumet 1995 så det är i högsta grad dessa som gäller.

magnuse74 skrev:
Områdesbestämmelserna är framtagna tillsammans med länsstyrelsen och museumet 1995 så det är i högsta grad dessa som gäller.
Det var precis detta jag menade. LST och museumet har sina egna intressen, nämligen kulturvärden, natur etc. Hade de fått bestämma hade det inte fått grävas någonstans eller förändras någonting över huvud taget. Att nybebyggelse inte är "lämplig" är inte samma som förbjuden, långt ifrån.

I detta fallet har ju kommunen redan sagt, i och med deras tidiga beslut, att allmännhetens intressen väger tyngre än natur och kulturvärdena på platsen, då de naturligtvis är medvetna om detaljerna för området. Har mycket svårt att tro att de kommer ändra uppfattning i och med några negativa yttranden från grannar. Om inte annars av ren prestige. Alternativet skulle vara om ni hittar något i byggplanerna som är rent lagvidrigt.

Jag tycker ni istället ska fundera över vad ni skulle kunna acceptera. Mina föräldrar bor i ett område med byggförbud där deras granntomt nu efter 4 års process äntligen har fått bygga sitt hus. Många i området har motsatt sig bygget med en total "NIMBY"-inställning (not in my backyard). Nu är huset byggt och det är superfint, mina föräldrar ställde sig positiva i grannyttrandet och tycker det har varit spännande att följa bygget.

Jag är personligen starkt emot det mesta NIMBY-tänkandet och tycker att man i sådana här lägen istället för att fundera på att allt blir förstört se det som att allt utvecklas och så även eran by. Om huset kommer för nära eller har fel utformning så tycker jag att ni istället för att bara säga nej ska diskutera med tomtägaren om en annan placering och att utformningen av huset bör vara så att det smälter in i omgivningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.