M MetteKson skrev:
Var dina föräldrar närvarande vid lantmäteriets besök? Det skulle vara intressant att läsa Lantmäteriets protokollet från mötet på plats (men jag förstår också om du vill vara anonym och inte publicera det).
Min mor var.. men hon var ärlig med att hon inte riktigt kunde beräkna gränsdragningen (det är ju svårt som lekman att ha ett ögonmått till den graden att man kan beräkna en tredjedel av 12000 m2)
 
GoC GoC skrev:
Det skall delas i tre likvärdigt värda delar. Dvs tre fastigheter inkl hus med samma värde. Taxeringsvärdet på byggnaderna brukar inte vara speciellt högt på en fritidsstuga med sommarvatten.
Så om ni nu fått en tomt med strandnära läge och de övriga kompenseras med större areal så blir resultatet så
ALLA har exakt lika "strandnära" läge, utsikt över strand + vatten därtill

som det är nu med den preliminära "styckningen" så har de andra två dessutom betydligt mer "strandremsa" längst ned mot vattnet.. skulle gissa på att vi har ca 40m och de övriga minst det tredubbla (ren spekulation)
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du bör ju i första läget fråga lantmäteriet varför gränserna ser ut som de gör. Utifrån det kan du gå vidare. Behövs ingen jurist för att svara på den frågan.
Exakt den frågan har vi nu ställt till dom!

vi vill veta hur stor kvadrat-yta respektive avstyckad del får, och inväntar svar på detta
 
N najks skrev:
Min mor var.. men hon var ärlig med att hon inte riktigt kunde beräkna gränsdragningen (det är ju svårt som lekman att ha ett ögonmått till den graden att man kan beräkna en tredjedel av 12000 m2)
Utgick lantmätaren från någon ansökan som lämnats in med förslag (som jag antar släkting lämnat in) eller kom de fram till gränsdragning på plats?
 
M MetteKson skrev:
Utgick lantmätaren från någon ansökan som lämnats in med förslag (som jag antar släkting lämnat in) eller kom de fram till gränsdragning på plats?
På plats!

vad vi vet iaf.. vi har inte lämnat in några förslag från vår sida av familjen, detta är jag bergsäker på

däremot har övriga släkten gått runt och slagit ned "gränspinnar" där de tycker att gränsdragningen skall gå - jag gjorde samma sak själv mest av "irritation" och satte våra jämte de andra men något mer i mitten mellan de nuvarande bostadshusen (har för mig att jag plockade bort dem då jag hade sansat mig något)
 
  • Gilla
Zingo01
  • Laddar…
Skall nu försöka infoga bilden från lantmäteriet (vi är alltså avstyckningen i mitten)

Mitt ögonmått kan bedra mig, men är inte fastigheten till höger om oss rätt mycket större? (från vattnet sett)

Karta från Lantmäteriet med avstyckad fastighet i mitten, jämfört med större tomten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gränsen mellan 1 och 3 kunde väl sveps lite åt höger.
Men nu är det tvångsklyvning eftersom ni inte kom överens. Gissar att det blir svårt att få Lantmäteriet att ändra någon gräns, men ni får väl försöka, blev väl lite som man kunde förmoda
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Gränsen mellan 1 och 3 kunde väl sveps lite åt höger.
Men nu är det tvångsklyvning eftersom ni inte kom överens. Gissar att det blir svårt att få Lantmäteriet att ändra någon gräns, men ni får väl försöka, blev väl lite som man kunde förmoda
Faktum är att lantmäteriet sa att vi har fram till 12e sept på att inkomma om vi inte känner oss nöjda, han sa även att han inte tycker det är en stenhård deadline eftersom det viktiga är att alla blir någorlunda nöjda..

men ja jag anser samma som du, gränsen mellan "oss" (1) och 3an borde kunna flyttas lite mer åt 3ans håll, för vår del hade det räckt med ca 6-7m för att känna att vi faktiskt har någon bredd på vår tomt!

minns jag rätt så är det ca 22m mellan våra respektive husknutar - give or take någon meter
 
N najks skrev:
Skall nu försöka infoga bilden från lantmäteriet (vi är alltså avstyckningen i mitten)

Mitt ögonmått kan bedra mig, men är inte fastigheten till höger om oss rätt mycket större? (från vattnet sett)

[bild]
Jag tycker inte det är någon klar skillnad i storlek mellan tomterna. Går ju att räkna på, mått är utsatta
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om du uppskattar gränsen på tomt 3 mot sjön som 83 m( står det 60, något ?) och ser det dom en rätvinklig triangel med höjden 85 m så blir tomt 3 ca 3500 m2 dvs inte större än en tredjdel(med reservation för grov approximation)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du uppskattar gränsen på tomt 3 mot sjön som 83 m( står det 60, något ?) och ser det dom en rätvinklig triangel med höjden 85 m så blir tomt 3 ca 3500 m2 dvs inte större än en tredjdel(med reservation för grov approximation)
har som sagt ingen exakt uppfattning, utan det var mer en gissning, större bredd mot vattnet garanterat

kan som sagt ha fel, svårt att se siffrorna, och är totalt usel vad gäller mätning av tomtyta
 
Om ni sedan vill gå ner till sjön, hur blir det då? Er kil går snett ned mot sjön, jag kan tänka mig at tomt ett vill fortsätta ned mot sjön i samma riktning som tomtgränsen går, tomt två vill nog gå direkt mot sjön, annars blir deras stranddel väldigt liten, i mitten blir ni ihopklämda.

Såvida ni inte har ett högt och fint läge ser det ut som att ni har en betyldigt sämre del av kakan.
 
Jag tog in bilden över fastighetsgränserna i Autocad och mätte, fastighet 1 är 28%, 2 och 3 cirka 36% var. Finns såklart en felmarginal beroende på brytningsfel när du fotat skärmen. Men det visar på ett ungefär.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Jag tog in bilden över fastighetsgränserna i Autocad och mätte, fastighet 1 är 28%, 2 och 3 cirka 36% var. Finns såklart en felmarginal beroende på brytningsfel när du fotat skärmen. Men det visar på ett ungefär.
De procenten borde ju definitivt kunna användas för att bredda fastighet 1 del av stranden.
 
  • Gilla
Staggelito och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
De procenten borde ju definitivt kunna användas för att bredda fastighet 1 del av stranden.
Dvs. de andra fastigheterna är knappt 30% större än 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.