Varför göra en remsa för morbrorns väg? Sådant löser man vanligen med servitut att få köra över annans mark.
Du gör också antaganden rörande värdet.
Du bör väl ha kontroll på taxeringsvärdet enligt gällande taxering som skall motsvara 80% av marknadsvärdet.
I den står det även hur man räknat fram taxeringsvärdet. Skatteverket delar in fastigheten i fiktiva ”tomter” för varje boningshus och beräknar taxeringsvärdet utifrån detta. Dom tar ingen hänsyn till att alla skall ha en del av stranden utan gör troligen tre lika stora ”fastigheter” och beräknar taxeringsvärdet för var och en av dom. Betydligt högre markvärde för de tomterna som har strandnära läge. Husen brukar ha låga taxeringsvärden, det är marken som har ett värde.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Enkelt

det enda av vikt är egentligen stranden, och utsikten nedåt!

detta gäller alla.. det finns inga specifikt viktiga placeringar av föremål nedåt vattnet, utan det handlar mest om att alla vill ha funktionell mark att använda i anslutning till sina hus..

om huset med altan är ca 10m brett, och tomten i anslutning är ca 8-10m bred på vardera sida, så blir det rätt konstigt om det nedanför huset blir avsevärt mycket mindre bredd på marken, det blir ju inte en funktionell tomt
Jag håller inte riktigt med, uppenbarligen var din altan viktig, var husen är placerade, tillsammans med andra byggnader. Stigen till morbrorn var viktigt.

Mycket av detta är svårt för en oinsatt att se på flygfotot, och är lätt att missa.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
N najks skrev:
eller bör vi ta den, och upprätta någon sorts vägtull för förbipasserande?
Bompeng. Enligt norskt föredömme.
riastvegen.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför göra en remsa för morbrorns väg? Sådant löser man vanligen med servitut att få köra över annans mark.
Du gör också antaganden rörande värdet.
Du bör väl ha kontroll på taxeringsvärdet enligt gällande taxering som skall motsvara 80% av marknadsvärdet.
I den står det även hur man räknat fram taxeringsvärdet. Skatteverket delar in fastigheten i fiktiva ”tomter” för varje boningshus och beräknar taxeringsvärdet utifrån detta. Dom tar ingen hänsyn till att alla skall ha en del av stranden utan gör troligen tre lika stora ”fastigheter” och beräknar taxeringsvärdet för var och en av dom. Betydligt högre markvärde för de tomterna som har strandnära läge. Husen brukar ha låga taxeringsvärden, det är marken som har ett värde.
I detta fall eftersom han uttryckligt sagt att han vill att den delen skall "tillfalla" honom vid en delning

Vi hade en liten lekstuga ståendes precis i övre hörnet av den remsan, och för ca 5-6år sedan fick vi ombesörja en flytt av denna eftersom han ansåg att den markbiten rätteligen skulle vara hans vid en delning

För vår det är det helt okej, eftersom det inte finns någon användbar lösning för oss gällande remsan
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller inte riktigt med, uppenbarligen var din altan viktig, var husen är placerade, tillsammans med andra byggnader. Stigen till morbrorn var viktigt.

Mycket av detta är svårt för en oinsatt att se på flygfotot, och är lätt att missa.
Altanen är dock inte viktig när mina släktingar "sätter ut gränspinnar" hejvilt,
de mätte från husknuten som om det inte fanns en altan runt gaveln på mitt eget hus..

För mig är den viktig, absolut!
 
GoC GoC skrev:
Varför göra en remsa för morbrorns väg? Sådant löser man vanligen med servitut att få köra över annans mark.
Du gör också antaganden rörande värdet.
Du bör väl ha kontroll på taxeringsvärdet enligt gällande taxering som skall motsvara 80% av marknadsvärdet.
I den står det även hur man räknat fram taxeringsvärdet. Skatteverket delar in fastigheten i fiktiva ”tomter” för varje boningshus och beräknar taxeringsvärdet utifrån detta. Dom tar ingen hänsyn till att alla skall ha en del av stranden utan gör troligen tre lika stora ”fastigheter” och beräknar taxeringsvärdet för var och en av dom. Betydligt högre markvärde för de tomterna som har strandnära läge. Husen brukar ha låga taxeringsvärden, det är marken som har ett värde.
I detta fall har alla strandnära läge, sedan om det diffar på 5-15m vet jag inte exakt..

men från alla byggnader till stranden är det typ gångavstånd på kring en halvminut eller mindre
 
N najks skrev:
Altanen är dock inte viktig när mina släktingar "sätter ut gränspinnar" hejvilt,
de mätte från husknuten som om det inte fanns en altan runt gaveln på mitt eget hus..

För mig är den viktig, absolut!
Okej, jag tänker inte lägga mer tid på att försöka få fram min poäng, lycka till.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte ni kommer få till någon frivillig lösning på detta. Det verkar ganska ”låst” från alla kanter.
Sälj stället, ta pengarna och köp nått nytt eget.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:
I detta fall har alla strandnära läge, sedan om det diffar på 5-15m vet jag inte exakt..

men från alla byggnader till stranden är det typ gångavstånd på kring en halvminut eller mindre
Nu var min kommentar inte hur du tycker att det är utan hur Skatteverket har beräknat taxeringsvärdet. Har du över huvud taget sett taxeringen och beräkningen av taxeringsvärdet?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
N najks skrev:
Vet inte om du inte läst, eller helt enkelt missat det?

Gränsen som jag angav är dragen ungefär mitt i den "ravin" som består av sankmark, avdikning osv..

det är ingen mark någon av ägarna använder, utan existerar helt enkelt bara

Ingen av de inblandade har något intresse av just den biten, därav att vi alla anser att gränsen bör gå just "i" denna.

Att göra i ordning en sådan bit, på en ö - med utjämning, avdikning, dränering osv.. skulle kosta åtskilligt mycket mer än vad någon av alla de inblandade ens är i närheten av att vilja lägga tillsammans.

Den "lilla remsan" är inte så liten, dessutom innehåller den en (för min morbror) viktig stig/gång som leder till några av hans hus - därav att det blir naturligt att den delen hamnar på deras del av marken

eller bör vi ta den, och upprätta någon sorts vägtull för förbipasserande?
Ok, hade glömt den detaljen efter 350 inlägg. Då är ju gränsen mellan morbror till vänster klar. Man får väl utgå från att utgångsvärdet på de 3 bostadshusen har spelat ut sin roll och var och en får det hus man nu bor i utan kompensation. Egentligen är det ju det aktuella värdet idag som avgör men det tycks ju inte vara någon skillnad så då behöver man inte diskutera det. Blir det diskussion om husens värde skulle jag hävda att det är värdet idag som man skall utgå ifrån. Det är dessutom det korrekta juridiskt. Avfärda diskussion om utgångsvärde.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Avfärda också att någon del av tomtmark skall räknas bort. Räkna bort morfars tomt, den är ju klar. Resten delar du 50/50. Du utgår från en punkt exakt mittemellan husen och drar en rak linje. Altanen räknas inte. Om man nu mäter vinkelrätt mot linjen till huset så skall båda bostäderna ha exakt samma avstånd till tomtgränsen. Detta ger en sträckning av tomtgräns som inte kan ”vinklas” eller tippas åt endera hållet. Nu blir en tomt antagligen större och då flyttar man linjen åt det hållet så att den tomten krymper. Har du tur så kan du flytta tomtgränsen mot din moster och ha ett utmärkt förhandlingsläge. Svårt att argumentera för att någon skall ha en större tomt. På så sätt bildas storleken på strandremsan automatiskt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Avfärda också att någon del av tomtmark skall räknas bort. Räkna bort morfars tomt, den är ju klar. Resten delar du 50/50. Du utgår från en punkt exakt mittemellan husen och drar en rak linje. Altanen räknas inte. Om man nu mäter vinkelrätt mot linjen till huset så skall båda bostäderna ha exakt samma avstånd till tomtgränsen. Detta ger en sträckning av tomtgräns som inte kan ”vinklas” eller tippas åt endera hållet. Nu blir en tomt antagligen större och då flyttar man linjen åt det hållet så att den tomten krymper. Har du tur så kan du flytta tomtgränsen mot din moster och ha ett utmärkt förhandlingsläge. Svårt att argumentera för att någon skall ha en större tomt. På så sätt bildas storleken på strandremsan automatiskt.
Jag förstår..

Så om tex vi då får en mer avsmalnande och något mindre tomt framför huset så bör vi istället få en ganska stor bit mot vattnet längre ned

Detta eftersom hennes markerade i dagsläget är minst 1000m2 större

Då får hon helt enkelt välja om hon vill ge upp gränsen och flytta den 5-6m närmare sitt hus men i gengäld få lite större yta nedåt vattnet
 
N najks skrev:
Jag förstår..

Så om tex vi då får en mer avsmalnande och något mindre tomt framför huset så bör vi istället få en ganska stor bit mot vattnet längre ned

Detta eftersom hennes markerade i dagsläget är minst 1000m2 större

Då får hon helt enkelt välja om hon vill ge upp gränsen och flytta den 5-6m närmare sitt hus men i gengäld få lite större yta nedåt vattnet
Nja, när man flyttar gränsen mot din granne får du mer yta vid vatten och bak. Den gula linjen ligger ca mitt emellan husen. Nu flyttar du till höger mot moster till tomterna blir lika stora Satellitbild av fastigheter med markerade gränslinjer nära vatten, föreslaget förslag för omfördelning av tomtyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dock inte närmare hennes hus än 4 meter. När tomterna är så jämstora som möjligt presenterar du förslaget. Då har du ett bra förhandlingsläge.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Nja, när man flyttar gränsen mot din granne får du mer yta vid vatten och bak. Den gula linjen ligger ca mitt emellan husen. Nu flyttar du till höger mot moster till tomterna blir lika stora [bild] dock inte närmare hennes hus än 4 meter. När tomterna är så jämstora som möjligt presenterar du förslaget. Då har du ett bra förhandlingsläge.
Det är ungefär där jag är idag.. gränsen har flyttats från mitten och ca 4-5m närmare hennes hus

Gissar på att det är 6-7m från huset
Från vårt till gräns är det då ca 9-11m
 
Kanske så långt du kommer. Om du får igenom det så kanske du skall vara nöjd. Tomtens storlek har ju inget värde för dig du skall ju inte sälja. Det är väl bara för att hålla grannarna på avstånd. Med större tomt -högre fastighetsavgift
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.