U Utsliten och utdömd skrev:
Så du tilldelade ditt första inlägg för att göra ett regelbrott?

Vill man ha hjälp från AI så kan trådskaparen fråga AI själv. Forumet är till för att fråga verkliga personer efter erfarenheter och åsikter, som då inte ska kopiera från AI
tänkte att det var någon som inte hade testat AI. Men ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa till!

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå sånt här resonemang.

"Jag äger därför kan jag".

Dvs, kör på och skit i andra. Ingen diskussion, ingen "Hur skapar detta problem för er?".
Kör bara, kör.
Det behöver inte vara ren egoism, "mitt är mitt". Men är man snäll så kan man få igen för det årtionden senare när man faktiskt vill göra något och grannen hävdar "den där biten har ju vår fastighet alltid fått använda".

• Gilla
Gue
  • Laddar…
glarten glarten skrev:
tänkte att det var någon som inte hade testat AI. Men ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa till!
Välkommen till forumet!
Be inte om ursäkt för att du försökt hjälpa till, be istället om ursäkt för att du inte respekterade forumreglerna.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A annieday skrev:
Kontakta en advokat som är expert på Fastighetsbildning etc.
Utan hjälp och noggrann motivering så har ni inte en chans pg av att utfart finns markerad på detaljplan.
Vad gäller ny avloppsanläggning så är det direkt olämplig att ha den under en parkeringsplats, den typen av tryck påverkar jordens genomsläpplighet.
Men går det inte att placera anläggningen på annat ställe pg av brunnar etc så har ni väldigt goda chanser att få igenom en ändring då grannens mark inte får bebyggas.
Men advokaträkningen blir väl lätt dyrare än markarbetena?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Men advokaträkningen blir väl lätt dyrare än markarbetena?
Inte för advokaten.

(Har fått för mig att det finns rätt mycket branschfiske i kommentarerna)

B Buslätt skrev:
Du kan gå in på Lantmäteriet själv och leta info om er tomt
Med bank-ID går det att komma åt information gällande din egna fastighet.

Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Med bank-ID går det att komma åt information gällande din egna fastighet.
Akterna finns inte där längre.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Akterna finns inte där längre.
Ok, det hade jag inte koll på. Bra att du korrigerade mig så BH- medlemmar inte får fel info. Jag trodde fastighetsägare fortfarande kunde komma åt info om den egna fastigheten på det viset. Kommuner kan begära ut handlingar via formulär på lantmäteriets hemsida, vet du om privatpersoner också kan göra det?

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Ok, det hade jag inte koll på. Bra att du korrigerade mig så BH- medlemmar inte får fel info. Jag trodde fastighetsägare fortfarande kunde komma åt info om den egna fastigheten på det viset. Kommuner kan begära ut handlingar via formulär på lantmäteriets hemsida, vet du om privatpersoner också kan göra det?
Man får begär ut allmän handling, kan göras t ex via hemsidans formulär eller email. Tar tyvärr några dagar är min erfarenhet, inte som domstolarna som svarar inom ett par timmar.

Dum fråga, men behöver ni öht en infart? Kan ni inte stå på gatan vid er grind?

Om inte annat, så iaf till ni ska fixa avloppet?

D
stefancrs stefancrs skrev:
Dum fråga, men behöver ni öht en infart? Kan ni inte stå på gatan vid er grind?

Om inte annat, så iaf till ni ska fixa avloppet?
På allmänna vägar får man bara parkera i ett dygn. Kanske inte en rimlig lösning?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej

En tanke som slog mig var utifrån att ha läst igenom, kan ni kolla om ägaren är beredd att sälja fastigheten?
Om jag förstått rätt så är hela fastigheten bara en parkeringsyta som inte får bebyggas.
Ägaren tar inga avgifter eller hyra för dessa platser.
De som parkerar där bor i en separat hyresfastighet som har samma ägare.

Låter som fastigheten har begränsat monetärt värde. Ni kan fråga om ni kan köpa den och samtidigt kan hyresgästerna fortsätta parkera som vanligt.

R Rampage2216 skrev:
Hej

En tanke som slog mig var utifrån att ha läst igenom, kan ni kolla om ägaren är beredd att sälja fastigheten?
Om jag förstått rätt så är hela fastigheten bara en parkeringsyta som inte får bebyggas.
Ägaren tar inga avgifter eller hyra för dessa platser.
De som parkerar där bor i en separat hyresfastighet som har samma ägare.

Låter som fastigheten har begränsat monetärt värde. Ni kan fråga om ni kan köpa den och samtidigt kan hyresgästerna fortsätta parkera som vanligt.
Det är nog ändå dyrare än att anlägga en uppfart på andra sidan huset, vilket TS inte har budget till i dagsläget.

stefancrs stefancrs skrev:
Det är nog ändå dyrare än att anlägga en uppfart på andra sidan huset, vilket TS inte har budget till i dagsläget.
Ja så är det säkert, men det är lättare att få bättre lånevillkor när man investerar i en fastighet än om man lånar för att köpa grus.

Går ju att i framtiden ta ut en avgift för parkeringen också. Beroende på hur parkeringssituationen i området ser ut.

Beskrivningen av fastigheten låter som att den skulle kosta mer att fixa till än vad den kostar att köpa (om inte ägaren är väldigt girig) så att ställa frågan och se kan vara värt då man säkrar sin egna fastighets värde till fullo.

J
Englai Englai skrev:
Han hyr inte ut p-platserna, alla och dess mormor och besökare står på dessa och det finns inga som helst skyltar om att det ens är en parkering.
Det är en asfalterad yta full med gropar och hål. Inga linjer, inga skyltar, inga anvisningar.
Kanske ni kan ställa er på hans nygjorda parkering istället då! :D

• Haha
hellem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.