124 285 läst · 629 svar
124k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Det är alltid någon som sagt samma sak i inlägg #48, #193, och #1275. Ett norrländskt forum hade betat av det hela på 2 inlägg.O Offroad skrev:
#1 Grannens träd 800 meter bort skymmer solen (står lågt i Norrland på vintern). Ska ja dra nert med Stihlen när han e o fiskar?
#2 Jo.
Jag känner igen mig här. Vi har en oftast solig tomt men på sommaren är det väldigt svårt att äta sin middag utomhus i solsken. Solen försvinner ner bakom några höga granar som står på grannens tomt. För några år sen hade vi lite flyt och en av dessa enorma träd blåste ner (utan att skada nått) och gav oss en liten lucka på någon halvtimme på kvällen. På dagarna blir man grillad på tomten men på kvällen när man vill chilla i lite solsken, ja då försvinner den ner bakom de där !""##%& träden.
Jag stör mig på detta till och från men jag har ännu inte frågat om de kan tänka sig ta ner några. Nu funderar vi på att bygga pool och då kanske man kan ta upp frågan. Jag tror att det kan vara bra att mentalt tänka positiva tankar istället för att gräva ner sig i detta ifall grannen vägrar, han har ju trots allt rätt att göra som han vill. Hade någon frågat mig hade jag eventuellt kunna tänka mig att diskutera sån fråga lite beroende på hur allvarlig skugga det handlar om. Men jag kan tänka mig att många människor skulle vägra blankt..
Jag stör mig på detta till och från men jag har ännu inte frågat om de kan tänka sig ta ner några. Nu funderar vi på att bygga pool och då kanske man kan ta upp frågan. Jag tror att det kan vara bra att mentalt tänka positiva tankar istället för att gräva ner sig i detta ifall grannen vägrar, han har ju trots allt rätt att göra som han vill. Hade någon frågat mig hade jag eventuellt kunna tänka mig att diskutera sån fråga lite beroende på hur allvarlig skugga det handlar om. Men jag kan tänka mig att många människor skulle vägra blankt..
Jag har lärt mig att träd är bland det heligaste som finns för många svenskar, synd att du inte visste det när du köpte.
Så logiska resonemang fungerar inte i detta ärende, se bara hur många som svarat och nästan skäller på dig för att du ens har mage att ställa frågan i detta forum.
Erbjud 150', fixa med borttagning och återplantera träd som ger dem bättre insynsskydd. Men eftersom träd är heliga så är själva frågan kränkande och kan äventyra grannsämjan.
Så logiska resonemang fungerar inte i detta ärende, se bara hur många som svarat och nästan skäller på dig för att du ens har mage att ställa frågan i detta forum.
Erbjud 150', fixa med borttagning och återplantera träd som ger dem bättre insynsskydd. Men eftersom träd är heliga så är själva frågan kränkande och kan äventyra grannsämjan.
Släng dig på knä framför dem och be med tårar i ögonen! Hehe nej men frågan igen och se om du kan få plantera fyra lågväxande varianter.J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Många träd finns det runt tallarna. Löjligt av grannarna att inte ta ner dem och inte inse att de faktiskt stör. Jo det tycker jag är grannsämja att även ta hänsyn till sina grannar då man inte blir mer lidande än så här om man låter fälla träden.
Ni glömmer en stor sak allihopa..
skogsstyrelsen och länsstyrelsen kan faktiskt komma och begära att dessa tallar ska lämnas för evig utveckling.. Då stora och grova träd är sällsynta i Sverige idag, och speciellt vid sjöar och vattendrag, hav mm..
och då är det iallafall inget att göra åt detta..
spelar ingen roll om de träden då står inne på en tomt.. de ska isåfall bevaras.
Men det är ett argument tillbaka till grannen det också....
skogsstyrelsen och länsstyrelsen kan faktiskt komma och begära att dessa tallar ska lämnas för evig utveckling.. Då stora och grova träd är sällsynta i Sverige idag, och speciellt vid sjöar och vattendrag, hav mm..
och då är det iallafall inget att göra åt detta..
spelar ingen roll om de träden då står inne på en tomt.. de ska isåfall bevaras.
Men det är ett argument tillbaka till grannen det också....
Bjud över grannarna på en drink en solig dag lite före 16. Vid 16 hämtar ni era täckjackor.J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
På ett och ett halvt år kan ju inte träden ha vuxit så mycket och man har väl som köpare till en fastighet att själv då undersöka ifall det går att få en blivande granne att ta ner några träd.J Johansen skrev:Hej Villa. Jag frågade inte om han kunde ta ned dom, men om jag kunde ta ned tom. Kompensation tror jag inte dom är ute efter. Ja jag köpte huset med tomten som den var, men träd gror och behövs ibland att tas hand om.
Mina grannar på andra sidan fick ta ned 4 stora träd på min tomt, så nu har dom kvällssol
Nej, det finns ingen anledning för dom att ta ned dom, bortsett från att man som grannar kanske tar lite hänsyn till våra grannars bästa med? Är inte det att vara bra grannar?
Tack för svar
Nej. Jag hamnade i samma situation. Köpte mitt drömsommarställe.J Johansen skrev:
Hängde inte där tillräckligt länge föratt inse att jag inte får någon eftermiddags- och kvällssol.
När jag väl insåg hur mycket det påverkade mig så blev jag ganska ledsen.
Grannen bodde en rejäl bit nedanför så han skulle inte märka något om dom togs ner. Insynsmässigt. Men han vägrade. Älskade sina träd, som växte så tätt att dom troligtvis inte älskade honom tillbaka.
Slutade med att jag köpte stället och tog ner 50 träd. I stället för de 5-7 som hade kunnat räcka.
Så vad ska man säga, för mig kostade det 1,2 miljoner att få ner träden ;-)
/T
Redigerat:
Jag har en ganska långsmal tomt med huset på södra sidan, sedan gräsmatta och planeringar och en liten skogsdunge med en 5-6 stora björkar i den norra änden av tomten.J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Träd kan vara så mycket mer än bara skugga. De skapar en harmoni i ofta väldigt kala tomter.
Tomter tenderar att se ut som alla invändigt vita-väggar-hus, (min åsikt)
En skuggsdunge är även en avskiljare för stark blåst.
Jag tycker det är trevligt med alla fåglar som dras emot träden för både kryp och boplatser.
Jag skulle därför tvärtom önska att det fanns fler naturliga träd, även hos mina grannar.
Dina grannar kanske ser det på samma sätt som jag. Om ni nu har kommit bra överens, behåll den goda grannsämjan.
Som andra redan sagt, när du köpte fastigheten fanns redan träden där. De har inte vuxit 20 m på 1,5 år så varför köpte ni det öht?
Till den som rekommenderade att fälla träden utan att säga något, vill man ha dålig grannsämja så grundar man för en riktigt dålig sådan. Hade grannen börjat skövla på min tomt hade det kanske råkat bara vara husgrunden kvar på hans fastighet en dag? Vill man jävlas så får man vara beredd på konsekvenserna med.
Nu har jag den bästa granne man kan tänka sig och vi hjälper varandra så det är en icke-fråga. Jag skulle aldrig ens drömma om att han ska ta ner något av träden på hans tomt, de fanns här när jag flyttade hit, jag köpte läget när jag köpte huset.
Till den som rekommenderade att fälla träden utan att säga något, vill man ha dålig grannsämja så grundar man för en riktigt dålig sådan. Hade grannen börjat skövla på min tomt hade det kanske råkat bara vara husgrunden kvar på hans fastighet en dag? Vill man jävlas så får man vara beredd på konsekvenserna med.
Nu har jag den bästa granne man kan tänka sig och vi hjälper varandra så det är en icke-fråga. Jag skulle aldrig ens drömma om att han ska ta ner något av träden på hans tomt, de fanns här när jag flyttade hit, jag köpte läget när jag köpte huset.
Han blir inte betalningsskyldigMaskintok skrev:
Om han inte visste att träden är dåliga
Du kan heller inte fått betala om du inte visste att träden är sjuka /dåliga