TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du med "inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende" att du även avser en (bostads/vanlig) fastighet som har två bostadshus (allt i en och samma sammahållna fastighet)?
Kan du i så fall ge en källa till den lag som säger så? Eller en seriös källa som går in på det förhållandet och i samband med det säger så?
Du kan söka på forumet eller googla allmänt på frågan som intresserat många de senare decennierna efter ändring/modernisering i de delar som styr detta och med nämnda energimarknadsinspektionen som myndighet. Det har utvecklats mer vettig praktik med tiden jämfört med de vanliga rabiata vansinniga tolkningarna som förekom inledningsvis.

Du kan alltså med fördel se till och leta efter praxis och mindre se till tidiga eller egna tolkningar av de sedvanligt luddiga grunderna.
 
krillek krillek skrev:
Ja frågan är intressant, inte minst med tanke på attefallare på villatomter som byggs för att hyras ut mer eller mindre permanent. Ställs det krav på separat elabonnemang där?

Jag saknar fortfarande en definition av ”för permanent boende”.
Du kan precis som TRJBerg med fördel söka nuvarande praxis. Det är inte speciellt intressant generellt men ditt exempel har varit i skottlinjen ibland med attefallare. I de andra fallen med flera bostadshus på samma fastighet är det normalt sett glasklart i nuläget. Och vägar genom har inget med det att göra som det kanske verkade i Ann-Christins fall tidigare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ibland kan man ha otur när man fäller ett träd…
Mycket bra svar, ibland tar juridiken för lång tid och mycket pengar. Glöm inte försäkringen. /Osvald
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag anser att de som frågasätter TS visar noll respekt.
Jag ifrågasätter ofta trådstartares inlägg när jag tycker att informationen verkar felaktig, ofullständig eller självmotsägande. Jag tycker att det är mer respektfullt att försöka hjälpa till att förklara eller lösa en situation än att föra en diskussion utifrån tvivelaktiga premisser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Nja, i det här fallet skall Lantmäteriet genom Ledningsrättsförfarande avgöra om det finns eller skall skrivas in en ledningsrätt på fastigheten. Finns det ledningsrätt eller skrivs in efter utredning så blir ledningen kvar "för all framtid". Kommer Lantmäteriet fram till att det inte finns ledningsrätt får berörda i samråd komma överens om vem som skall stå för kostnader för borttagandet av ledningen.

Men det betyder ju inte att man bara kan klippa en ledning med el i.


Det här kan bli hur geggigt som helst. Och dyrt för alla. Med risk för att TS inte alls går vinnande ur detta.
Vi är inne på samma spår
D Dilato skrev:
[bild]
Och då läser jag in att du får bygga både uppåt och nnedåt enligt bygglov. Du får även sätta upp flaggstång eller gräva jordkällare som inte kräver bygglov men du kan inte hindra tillexempel en drönare att passera ovanför din tomt trots att den bär kamera och flyger på upp till max 40 meter om den inte flyger direkt i närhet av byggnader
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag anser att de som frågasätter TS visar noll respekt. Hur är deras attityd ett dugg bättre?
Du har den negativa attityden
du försöker försvara den med att man inte visar ts någon respekt för att man ställer olika frågor.
Den negativa attityden du har måste jag säga är mer respektlöst mot ts och oss andra här på forumet. Än att folk ställer frågor till ts.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter ofta trådstartares inlägg när jag tycker att informationen verkar felaktig, ofullständig eller självmotsägande. Jag tycker att det är mer respektfullt att försöka hjälpa till att förklara eller lösa en situation än att föra en diskussion utifrån tvivelaktiga premisser.
Inte kan det vara fel att fråga om ts kanske har glömt någon detalj?!
Jag tar tar inte illa upp om någon inte förstår för att jag glömt eller inte tänkt på att någon detalj var viktig.

Sen är jag kanske lite konstig.
Men jag tycker att man får räkna med att folk börjar ställa frågor om apan på axeln istället för frågan om hur man häller upp vatten. Eller att trådar spårar ut.
Om någon ifrågasätter varför jag inte använder en kanna när jag häller upp vatten så tar inte jag illa upp.

Men jag är lite hjärntvättad
 
Osvald Sivert Osvald Sivert skrev:
Mycket bra svar, ibland tar juridiken för lång tid och mycket pengar. Glöm inte försäkringen. /Osvald
Ibland kan trädfällningen lätt bli juridik och ta lång tid och kosta mycket pengar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter ofta trådstartares inlägg när jag tycker att informationen verkar felaktig, ofullständig eller självmotsägande. Jag tycker att det är mer respektfullt att försöka hjälpa till att förklara eller lösa en situation än att föra en diskussion utifrån tvivelaktiga premisser.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter ofta trådstartares inlägg när jag tycker att informationen verkar felaktig, ofullständig eller självmotsägande. Jag tycker att det är mer respektfullt att försöka hjälpa till att förklara eller lösa en situation än att föra en diskussion utifrån tvivelaktiga premisser.
Att man efterfrågar mer information för att kunna ge ett så adekvat svar som möjligt är givetvis rimligt men inte att ifrågasätta trådskaparens intentioner eller orsak till frågan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter ofta trådstartares inlägg när jag tycker att informationen verkar felaktig, ofullständig eller självmotsägande. Jag tycker att det är mer respektfullt att försöka hjälpa till att förklara eller lösa en situation än att föra en diskussion utifrån tvivelaktiga premisser.
Att man efterfrågar mer information för att kunna ge ett så adekvat svar som möjligt är givetvis rimligt men inte att ifrågasätta trådskaparens intentioner eller orsak till frågan.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
TRJBerg
För att det ska bli rimliga trådar bör man utgå ifrån att det TS meddelar är sant. Sedan finns det vissa skäl till ifrågasättande, typ:
* Felaktiga fakta, kan vara allt från uppfattning om lagar till materials egenskaper.
* Motsägande uppgifter i TS inlägg.
* Inflammatoriska utsagor, t ex att en viss person är en tjuv (såvida inte det finns uppenbart underlag för det).
Men i huvudsak bör man utgå ifrån att det TS skriver är sant (så långt TS kan veta). Annars blir det hela meningslöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
För att det ska bli rimliga trådar bör man utgå ifrån att det TS meddelar är sant. Sedan finns det vissa skäl till ifrågasättande, typ:
* Felaktiga fakta, kan vara allt från uppfattning om lagar till materials egenskaper.
* Motsägande uppgifter i TS inlägg.
* Inflammatoriska utsagor, t ex att en viss person är en tjuv (såvida inte det finns uppenbart underlag för det).
Men i huvudsak bör man utgå ifrån att det TS skriver är sant (så långt TS kan veta). Annars blir det hela meningslöst.
Sanningshalten brukar ifrågasättas när det kommer fram motstridiga uppgifter. Annars är väl det ett icke problem.
 
N nissebrun skrev:
Att man efterfrågar mer information för att kunna ge ett så adekvat svar som möjligt är givetvis rimligt men inte att ifrågasätta trådskaparens intentioner eller orsak till frågan.
Eftersom vi alla är människor och är nyfikna så är det inte konstigt om man ställer frågor som varför och hur. Anledningen kommer ofta ifrågasättas av någon. Det är inte konstigt om någon frågar varför. Fullständigt normala frågor i ett forum.
 
L llundberg skrev:
Varför svarar du då? Stick någon annanstans.
Jävligt onödigt inlägg. Daniel har över 20 000 inlägg. Skulle det vara en oseriös skribent? Jag håller med Daniel och skulle också vilja veta vad det är för fel. Ingen som är där uppe i luften och gör illa sig, så vad är problemet?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom vi alla är människor och är nyfikna så är det inte konstigt om man ställer frågor som varför och hur. Anledningen kommer ofta ifrågasättas av någon. Det är inte konstigt om någon frågar varför. Fullständigt normala frågor i ett forum.
Att antyda ” det här gör du nog bara för att du är en jobbig typ och vill djävlas med din granne” anser inte jag är fullständigt normala ”frågor”.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.