TRJBerg TRJBerg skrev:
Med "ledningsrätt/servitut" menar du om ledningen passerar annan fastighet eller väg som inte ligger inom fastigheten? Annars kan jag inte se att ledningsrätt eller liknande behövs
Precis så. Om ledningen passera annan fastighet än den egna, krävs avtal/lantmäteriförrättning för ledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mickeman63 Mickeman63 skrev:
Ja helt ok, bara fu inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende. Du får heller aldrig dra din el över annans tomt utan servitut för detta.
Tack för din förklaring Mickeman63, det är strömförsörjning av 2 permanentboende
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vem äger elöverföringen?
Vill veta om det är samma som jag har så jag vet att de är nonchalanta till att man har olagliga saker för sig.
Går över till grannarna imorgon och går ihop så vi hänger kablar mellan våra hus och kopplar loss nätet ;)
 
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
F Fluxor skrev:
Är det inte olovlig kraftavledning eller liknande att leda ström över fastighetsgränsen?
Jo det är det, man får inte mata en fastighet från en annan, det ska vara separata abonnemang per fastighet.
 
Det är inte riktigt så enkelt. Man får ha matningar mellan fastigheter om de fanns innan något datum. Men det finns även ytterligare krav som behöver vara uppfyllda.

Det finns dessutom nyare undantag för solenergi.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
Inget brott? Att tillåtet använda någon annans tomt torde utgöra brott.
 
Det har inget med ellagen att göra. Så nej, det är inget brott mot grannen att bryta mot den.
 
P
useless useless skrev:
Eller så följer man forumets regler och citerar bara när det behövs.
Om man hänvisar till ett inlägg utan att citera det, så är det bra att inte bara ange numret.

Inläggsnumret uppe till höger i varje inlägg är en länk. Om man kopierar den länken och klistrar in i sin kommentar så kan alla enkelt följa länken och se vad det handlar om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
N nissebrun skrev:
Ofta tycker jag tyvärr att det blir mycket ”amatörpsykologi” i många trådar istället för att hålla sig till sakfrågan.T.ex. Här kanske det ligger en hund begraven eller kan det finnas andra skäl till frågeställningen ? Varför inte bara hålla sig till sakfrågan och hjälpa TS om man sitter inne med den kunskapen.
Ja, att hjälpa TS utan att spekulera om annat är förstahandsvalet. Om man inte kan göra det utan att ifrågasätta TS motiv så är andrahandsvalet att låta bli att skriva i tråden. Båda dessa alternativ resulterar i en mindre rörig tråd.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Inte sällan har det visat sig vara väldigt bra att ifrågasätta information från trådstartaren.

Jag tycker att det blir komiskt när kritiken kommer från någon som rekommenderar att gå på grannens kabel med häcksaxen.
 
  • Gilla
  • Älska
Jontha och 2 till
  • Laddar…
P
J j-o75 skrev:
Vilket nätbolag gällde detta? Jag har precis tvärt om, men det är en jordbruksfastighet så det kanske skiljer? Där har man ju normalt sett flera byggnader på samma fastighet med samma abb
Vår fastighet är inte en jordbruksfastighet, men det finns fem hus på den. Alla hus får elektricitet från ett och samma huvudsäkringsskåp, dvs ett gemensamt el-abonnemang. Två av husen är vinterbonade.

Vi har dock ingen väg genom fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att själv "råka" fälla ett träd över ledningen är nog väldigt dumt. Mam kommer då själv få ersätta grannen.
Och om man fäller fel träd kommer man att få ersätta granen.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det f ö verkligen nödvändigt generellt att behöva gå till tingsrätten för att få bort föremål på egen fastighet (som inte har någon juridisk rätt att vara där)?
Räcker det inte i vissa fall med Kronofogdens hantering?
Ett beslut av kronofogden kan överklagas till tingsrätten.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Inte sällan har det visat sig vara väldigt bra att ifrågasätta information från trådstartaren.
Det är alltid bra att ställa frågor om det finns oklarheter. Om trådstartaren klargör oklarheterna får den antagligen bättre svar i tråden.

Men att spekulera om att trådstartaren har dolda och lömska motiv är sällan konstruktivt.
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det blir komiskt när kritiken kommer från någon som rekommenderar att gå på grannens kabel med häcksaxen.
Snarare tragiskt, men du bör kanske klargöra vem du syftar på för att vi ska kunna avgöra det.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mölnbacka skrev:
Är du seriöst så dryg? Eller skojar du bara?
Han är precis så dryg. Helt olidlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.