D Daniel 109 skrev:
Det har inget med ellagen att göra. Så nej, det är inget brott mot grannen att bryta mot den.
Det är definitivt ett brott att inkräkta på annans mark! Varför har du så svårt för att fatta?
 
D Daniel 109 skrev:
Inte sällan har det visat sig vara väldigt bra att ifrågasätta information från trådstartaren.
Så du tycker alltså att det acceptabelt att anklaga TS för att ljuga. Tack för att du klargjorde det. I och för sig så visste vi väl det om dig ändå. Spån.
 
  • Gilla
miccet
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Och frågar man Grannen har säkert hen en uppfattning om TS...
Om grannen har dragit ledning över TS mark så inkräktar han ju. Det går inte att komma ifrån det oavsett om om hans uppfattning om TS. Det är ju det som är poängen. Varför har ni så svårt att fatta det?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar inte om misstro utan om att tydliggöra sakförhållandena och minimera risken för missförstånd.
Det finns inget att missförstå! TS har förklarat situationen klart och tydligt.
ACCEPTERA DET ELLER LÄGG NER!
 
Mickeman63 Mickeman63 skrev:
Men nu är det ju inte servitut på denna utan något som troligtvis andra husägaren monterat själv, vilket inte eller aldrig kommer vara OK.
Man får absolut mata annan byggnad med el så länge den inte är ett permanent boende, då krävs egen serviskabel. Men man får aldrig dra el på annans mark utan servitut för detta.
Vill man fördjupa sig inom lagar och förordningar så för just detta ärende är det en lag enligt nätverksförordningen.
PS man får inte mata sol el till annat bostadshus utan att båda fastigheterna har egna serviser, då och endast då, får man bygga internt nät för sol el emellan dessa, inte annars.
Arbetar som besiktningsman med EL och telesystem
Tror du blandar ihop lite här.
Servitut är ett slags avtal som ger någon rätt att utnyttja någonting på din mark. Ett servitut finns registrerat hos Lantmäteriet.Väldigt förenklat.de har inget speciellt med kablar att göra.
Du behöver inte ha servitut för att använda grannens avlopp det räcker med ett handslag. Du behöver inte ha servitut för att dra en kabel över grannens fastighet. Det räcker även där med ett handslag. Men det finns inte registrerat någonstans. För om grannen flyttar då flyttar även vittnet

Så du får dra din kabel över grannens fastighet hur du vill utan servitut. Bara du har tillstånd.
Däremot måste kabeln förläggas av någon med behörighet. Sen bör man skaffa servitut. Så man slipper framtida problem.
Att man inte får använda kabeln beror på att den förser en annan byggnad på en annan fastighet med el.
Sen kan man gissa att kabeln inte uppfyller de krav som ställs för att den ska agera servis kabel.


Däremot får man inte använda kabeln om inte nät leverantören låter den kabeln agera servis kabel. Vilket innebär ett nytt avtal.
Sen kan vi förtydliga att servis kabel innebär nytt abonnemang. Ny mätpunkt.

Jag får skicka över min solenergi till mitt andra hus om det har ett eget abonnemang? Hur kan jag då bygga ett internt nät? Eftersom Jag får väl inte dra el mellan olika mätpunkter?

Då har du fått lära dig allt om servitut
 
L llundberg skrev:
Om grannen har dragit ledning över TS mark så inkräktar han ju. Det går inte att komma ifrån det oavsett om om hans uppfattning om TS. Det är ju det som är poängen. Varför har ni så svårt att fatta det?
Varför har du så svårt för att lugna ner dig?

Även om det gör dig förbannad så gissar jag att kabeln har sats upp tidigare. Jag tror nämligen inte att grannen under en rejäl grann konflikt sätter igång och drar en matning över grannens fastighet. Det som stödjer min tes är att jag inte kan minnas att ts skrivit om när den dök upp.
 
  • Gilla
miccet
  • Laddar…
Vavacon Vavacon skrev:
Är du ett troll?
Du vet att man får inte kalla någon för troll enligt reglerna.

Sen tycker jag att antalet inlägg tyder på att han inte är något troll
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför har du så svårt för att lugna ner dig?

Även om det gör dig förbannad så gissar jag att kabeln har sats upp tidigare. Jag tror nämligen inte att grannen under en rejäl grann konflikt sätter igång och drar en matning över grannens fastighet. Det som stödjer min tes är att jag inte kan minnas att ts skrivit om när den dök upp.
Dina egna ord; 'gissar', 'tror'.

Hur vore det om du läser TS startinlägg igen och utgår från det istället för att gissa.

Förresten så spelar det ingen roll NÄR kabeln sattes up, om den är dragen över TS mark så är det inkräktande. Punkt slut.
 
L llundberg skrev:
ACCEPTERA DET ELLER LÄGG NER!
Varför ”skriker”du?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför ”skriker”du?
För att få dig att förstå. Inget annat verkar fungera. Jag har prövat enkel logik och sunt förnuft.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Dina egna ord; 'gissar', 'tror'.

Hur vore det om du läser TS startinlägg igen och utgår från det istället för att gissa.

Förresten så spelar det ingen roll NÄR kabeln sattes up, om den är dragen över TS mark så är det inkräktande. Punkt slut.
Ta och lugna ner dig lite. Den attityd du har gör ingen glad. Den hjälper ingen.
Om du bara ska klaga på vad någon sagt. Du har inte funderat på hur folk påverkas av din attityd när de skriver och berättar m
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ta och lugna ner dig lite. Den attityd du har gör ingen glad. Den hjälper ingen.
Om du bara ska klaga på vad någon sagt. Du har inte funderat på hur folk påverkas av din attityd när de skriver och berättar m
Jag anser att de som frågasätter TS visar noll respekt. Hur är deras attityd ett dugg bättre?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Klargplutte skrev:
Att ta ett steg tillbaka , lyfta blicken lite grann och tänka igenom saken åtminstone en gång till kan lösa många problem på ett smidigare sätt.
Det är ju då han ser elledningen.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Mickeman63 Mickeman63 skrev:
Ja helt ok, bara fu inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende. Du får heller aldrig dra din el över annans tomt utan servitut för detta.
Menar du med "inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende" att du även avser en (bostads/vanlig) fastighet som har två bostadshus (allt i en och samma sammahållna fastighet)?
Kan du i så fall ge en källa till den lag som säger så? Eller en seriös källa som går in på det förhållandet och i samband med det säger så?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Menar du med "inte strömförsörjer annan byggnad som är avsedd som permanent boende" att du även avser en (bostads/vanlig) fastighet som har två bostadshus (allt i en och samma sammahållna fastighet)?
Kan du i så fall ge en källa till den lag som säger så? Eller en seriös källa som går in på det förhållandet och i samband med det säger så?
Ja frågan är intressant, inte minst med tanke på attefallare på villatomter som byggs för att hyras ut mer eller mindre permanent. Ställs det krav på separat elabonnemang där?

Jag saknar fortfarande en definition av ”för permanent boende”.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.