61 081 läst · 125 svar
61k läst
125 svar
Grannens byggarbetare använder min uppfart hela tiden
En spikmatta på din tomt (PS glöm inte av den själv bara )
Arbetsledaren till byggföretaget är svärsonen till han som äger tomten. Han sa att jag är sällan hemma. Så i princip brydde sig 0. Sen så har andra inhyrda hantverkare sagt att de blivit informerade om att det sällan är någon i huset så de kan parkera där. Så gång på gång har de sagt att de trodde att ingen bodde där, fast jag tex bråkat på samma grävare 3 gånger. Den grävaren har parkerat sina grävskopor och grävmaskinen på min tomt. ( idag märkte jag också att de lagt tillbaks markstenarna som markerar tomtgränsen 50 cm längre in på min tomt.)K Kallebo skrev:
De kommer ju på morgonen när man lämnar huset så bara om jag kommer hem på lunchen eller innan 15 kan jag bråka på dom. Och de ser jätte irriterat på mig när de måste flytta bilen sista 30 min innan arbetsdagen är slut.
Det som nästan känns som mobbning är att de inte ens parkerat på sin andra tomt när köparen till det halvfärdiga huset inte hade flyttat in än. Så de hade egentligen en egen uppfart att parkera på, men gör det inte för att det är deras "kunds" uppfart.
Lägg en spikmatta !M MoveMe skrev:Hej,
Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
Köp en sån där uppfällbar grej som är vanliga utomlands. Då fäller du upp den när du åkerM MoveMe skrev:Hej,
Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
Om det inte hjälper att prata med dem lufta två däck då lär de sluta.M MoveMe skrev:Hej,
D David__11 skrev:
Kommit med ursäkter om att jag inte har användning för hela min parkering....flyttat på sig efter att jag säger till 2 ggr under dagen, sen gör de samma sak igen nästa gång jag är hemma.T Ejmelie skrev:
Behöver ha 2 bilar då....Har till och med tagit tidigare semester för att få iväg dom genom att vara hemma en längre period.P Pin skrev:Förbudsskyltar och kontrollavgift kanske inte hjälper. Antingen tycker de att det är värt pengar att stå hos dig, eller så struntar de i att betala och då måste du driva in betalningarna. Om det är utlandsregistrerade fordon kanske det blir extra krångligt.
Sätt upp någon form av hinder eller parkera själv då de inte kan stå hos dig.
Jag förstår inte?M MoveMe skrev:Hej,
Trotts tillsägelse så fortsätter de att parkera på din tomt? Jag hade skämts som en hud..
M MoveMe skrev:Hej,
Precis det jag gjort nästan, tog tidig semester för att få bort dom. Nu verkar de dock börja med försäljning på tomten som är precis bredvid mig och det finns ingen annan infart än genom min tomt nu. Både mot gatan ochM MiaV skrev:Vi har motsatt problem. Delar uppfart med grannen, ställer man sig på deras sida är de "inlåsta". Vilket borde vara uppenbart för precis alla som har så pass mycket ledsyn att man tillåts köra bil. Trots det har vi haft oräkneligt antal hantverkare och bud som ställer sig på deras sida. Det är något oförklarligt lockande med att ställa sig där, och ett sisyfosarbete att försöka få dem att sluta.
Men tillbaka till ditt problem, gör max ett försök att prata med någon arbetsledare med situationen. Blir det inte omedelbar bättring är det bara att gå rakt på kontrollavgift, kedja eller vad du nu väljer som aktivt avskräckande åtgärd. Annars kan du redan nu gå ner i deltid på jobbet för att ha tid att schasa bort alla tusentals underentreprenörer.
mot deras andra tomt har de satt upp staket och lämnat 5 m öppning mot min infart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, du kan förbjuda dem att använda din tomt. Har du en större fastighet där inte allt är tomtmark kan du även förbjuda all motortrafik utanför hemfridszonen så länge ingen har vägservitut på din mark.M MoveMe skrev:Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt?
Ta reda på var gränsen går och hägna in så det inte går att köra över din tomt. För även om det borde räcka att bara säga till så är fysiska hinder lättaste sättet att upprätthålla förbudet med.
Dock blir man ju nyfiken på hur tomt två långsiktigt är tänkt att förses med infart. Byggs det nytt på annan plats, eller vad är tanken?
Japp, också tillkom staketet förra veckan som en upptrappning av det hela. Det ser ut som vi delar uppfart nu.S Shaft1 skrev:
Jag ringde kommunen och de sa att jag kanske kunde göra en tillsynsanmälan för det är tydligt att man inte har tillgänglighet till tomten om de inte går in på min tomt ( eller klättrar i berg). Vad tror ni? Det gäller deras staket då.
Redigerat: