13 327 läst · 25 svar
13k läst
25 svar
Grannen vill vika upp sin takpapp under vår takplåt, fackmannamässigt att göra detta?
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Hej
Förutom att det kanske behövs en trekantslist där takpappen skall vikas upp så skulle jag kräva att takpappen viks upp för att säkerställa att det blir riktigt tätt över tid.
Bra att du tillskanskar dig kunskap innan arbetet drar igång!
/W
Förutom att det kanske behövs en trekantslist där takpappen skall vikas upp så skulle jag kräva att takpappen viks upp för att säkerställa att det blir riktigt tätt över tid.
Bra att du tillskanskar dig kunskap innan arbetet drar igång!
/W
Se till att vara överens om ansvaret bara. Om det blir strul med din plåt etc så är din motpart grannen. Det är grannens problem. Så inte du får problem och sen ska du jaga nån takläggare som är helt ointresserad eftersom du inte ens är hans/hennes kund.
Så jag skulle säga att så länge grannen tar på sig att se till att det blir fackmannamässigt gjort även vad gäller din del så kör på.
Så jag skulle säga att så länge grannen tar på sig att se till att det blir fackmannamässigt gjort även vad gäller din del så kör på.
Ett alternativ är att ni tillsammans tar ansvar för lösningen och reglar upp en sarg som löper längs med ”tomtgräns” uppe på era tak som ni båda löser ert uppvik emot. Sedan fäster ni en plåt över sargen och ner på båda sidor överlappandes era tätskikt. Om sargen byggs så den tillåter 300mm uppvik så är det det bästa. En insats från din sida absolut, men nu kanske det är läge att tillsammans göra bästa lösningen.
E Erikhusägare skrev:Hej!
[bild]
Är nyinflyttad i kedjehus sedan i somras och har stött på lite funderingar kring takpapp. Vår granne har fått läckage i sitt garagetak och ska lägga om papptaket där. De säger dock att de inte kommer åt att lägga om taket eftersom taket till vårat utbygge som förra ägarna byggde 1987 hänger lite över deras garagetak. Går ungefär 10 cm över med cirka 5 cm glipa mellan vår takplåt och deras tak. Bifogar bilder av hur det ser ut. Som jag förstår det är själva taket som går in lite på deras tomt preskriberat och något som husägarna från denna tiden kommit överens om.
Grannen vill i alla fall vika upp deras takpapp och fästa den under vår takplåt. Är detta fackmannamässigt och rimligt att göra? Vill säkerställa att detta görs enligt konstens alla regler inte leder till fukt eller andra problem på vårat tak. Speciellt eftersom det råder oklarheter om personen som ska göra jobbet är en takläggare från ett seriöst företag.
Funderar även på hur takpappen har blivit utbytt tidigare utan att göra åverkan på vår takplåt? Den borde ju rimligen ha bytts eller åtminstone blivit underhållen sedan 1987. Då har det inte behövts fästas något i vår plåt.
Tack på fö
Redigerat:
Hej jag ser inga problem med att vika upp bakom din plåt.E Erikhusägare skrev:Hej!
[bild]
Är nyinflyttad i kedjehus sedan i somras och har stött på lite funderingar kring takpapp. Vår granne har fått läckage i sitt garagetak och ska lägga om papptaket där. De säger dock att de inte kommer åt att lägga om taket eftersom taket till vårat utbygge som förra ägarna byggde 1987 hänger lite över deras garagetak. Går ungefär 10 cm över med cirka 5 cm glipa mellan vår takplåt och deras tak. Bifogar bilder av hur det ser ut. Som jag förstår det är själva taket som går in lite på deras tomt preskriberat och något som husägarna från denna tiden kommit överens om.
Grannen vill i alla fall vika upp deras takpapp och fästa den under vår takplåt. Är detta fackmannamässigt och rimligt att göra? Vill säkerställa att detta görs enligt konstens alla regler inte leder till fukt eller andra problem på vårat tak. Speciellt eftersom det råder oklarheter om personen som ska göra jobbet är en takläggare från ett seriöst företag.
Funderar även på hur takpappen har blivit utbytt tidigare utan att göra åverkan på vår takplåt? Den borde ju rimligen ha bytts eller åtminstone blivit underhållen sedan 1987. Då har det inte behövts fästas något i vår plåt.
Tack på förhand!
Mvh
Erik[bild][bild]
men jag hade övervägt att lägga plåt det gjorde jag när mitt papptak som var dåligt...
Är inte pappläggare men dock snickare. Jobbet är en "småsak" i sammanhanget, och det blir även bättre för eran vägg om det är ett uppvik mot din fastighet. Be grannen att inte bara göra uppvik utan att även gå upp över krönet och helkliistra ovanpå krönet innan plåten återmonterasE Erikhusägare skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Om du är osäker på hantverkarna så är mitt förslag att du demonterar plåten själv innan jobbet påbörjas. Då kan du se hur arbetet är utfört innan den sätts tillbaka. Dessutom ändrar då grannens takläggare inte på någon del av ditt tak. Kan vara ett sätt att förebygga ansvarsdiskussioner om de inte är särskilt duktiga.
Liknande trådar
-
Grannen gör nytt staket och vill nyttja del av min tomt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Grannen vill borra för bergvärme nära tomtgräns
Frågor och svar om värme -
Grannen vill anlägga parkering. Tomtgräns?
Grund & Markarbeten -
Grannen vill helst upphäva servitut
Juridik