Du skall självklart förklara för honom att det är i hans intresse att ditt hus säljs fort och till ett högt pris. Det sätter ju nivån i området och visar att det är attraktivt att bo där.
Vill han inte ha sina golfkompisar som grannar?
/Lycka till
 
  • Gilla
Zeb7
  • Laddar…
Ta en kopia på vad du skrivit här om vad som de facto inträffat och hur ni åtgärdat det (bortsett från problemet "grannar") och delge eventuella köpare, så har du "torrt" på fötterna så att säga. (Vad spekulanter och grannar talat om, kan faktiskt bara vara ett försök till att pressa priset på er fastighet.) Lycka till med försäljningen!
 
Ur en annan synvinkel.
Kan det möjligtvis vara som så att dessa spekulanter öppet bland andra spekulanter börjat diskutera med mäklaren samt tagit upp dessa osanningar?
Jag skulle nämligen blivit misstänksam mot att grannen kanske försöker skrämma bort andra spekulanter för "eget intresse" av att kanske själv köpa för ett lägre pris alternativ till en vän/bekant?
Värt en omtanke!
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Har du en bra mäklare så ser jag inga problem (bara fördelen att du slipper grannen). Har du en rak mäklare som kan förklara sakligt så har du fördelen att ingen kan komma och gnälla över dolda fel on t.ex ingående vattenledning mot förmodan skulle frysa igen.
Har du en dålig mäklare som negligerar och bortförklarar så har du problem men då är det med mäklaren och inte grannen. Har själv stött på oseriösa mäklare som hävdat att det räcker att byta termostater på 35 år gamla element och på samma objekt satt tvärdrag i garaget så mögellukten inte skulle märkas.
Har även haft med bra mäklare att göra som påtalat fel och brister och saker som behövt åtgärdas snarast eller vad som är redan är gjort.

En seriös köpare förväntar sig inte ett hus utan skavanker om det är närmare 30 år gammalt. Att kunna peka ut åtgärder man gjort när det uppstått problem visar i mina ögon på att man tagit hand om huset.
 
Bra tanke. Det är just det som lugnar mig. Jag litar på mäklaren och han menar att jag lagt alla kort på bordet och att det inte lär finnas nått att vara orolig över. Dessutom menar den spekulant som frågade efter möglet att det inte skulle vara avgörande eftersom han kommer kolla över det i samband med vissa ombyggnadsarbeten ändå - så nu hoppas jag mycket på denne person.
 
Ignorera grannen. Upplys de potentiella köparna själv istället, dvs förekom skvallret! Har du bilder, kvitto etc visa dessa! Säg åt mäklaren att svara korrekt och sakligy vad som hänt och att det årgärdats korrekt samt att säljaren själv gärna visar och förlklarar själv så att inga tveksamhheter finns. Så att aölt kan vara undanröjt inför budgivning. Hade jag varit köpare kan det vara skillnaden mellan att jag hellre sneglar på annat objekt eller stt jag går in i en skarp budgivning, speciellt då jag är en amatör i byggteknik precis som de flesta andra (som därmed är mottagliga för skrämselskvaller)
 
Bara skit i det, du har ditt på det torra och slipper snart grannen. När du sålt kan du väl säga till honom att p.g.a ett rykte som du inte vet var det uppstått så fick du sälja till underpris till en narkotikaberoende pedofil.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
dickedick skrev:
Denne granne uppgav själv att han för 2-3 veckor sedan hade träffat två eventuella spekulanter på golfbanan och han hade "pratat väl om vårt hus" och att området var kanonbra att bo i. Den ene av dessa golfspelande personer är samma person som frågade om de stora problem vi haft med vattenledningarna.
Om nu dessa personer dyker upp som spekulanter så stärker det att din granne talat väl om huset.
Hade han tvärtom pratat ned huset så hade dom väl inte dykt upp ens. Det vore bortkastad tid för dom.

Men eftersom dom nu hade diskuterat huset så lär ju spekulanterna ha frågat om det varit några problem. Är då grannen ärlig så nämner han vad som förevarit, och lägger kanske till att det har ägaren fixat.

Givet hur folk i allmänhet är urusla på läs och hörförståelse är det inte konstig om dom frågar mäklaren om de tidigare problemen.

Vidare har du väl i din beskrivning talat om de dränerings och vattenledningsproblem som varit och att dessa är åtgärdade. Och då har spekulanterna ytterligare en källa till vattenbaserade problem. Men som du tillskriver din granne.

dickedick skrev:
Jag vill nu ha tips om vad jag kan göra med min falske granne som helt enkelt baktalar oss
Ingenting, då du inte har någon grund för det. Och ifall du gnäller är det bara du som är den dåliga grannen.

Fö förstår jag inte problemet. Har spekulanterna väl kommit i kontakt med mäklaren eller dig så kan ni reda ut hur det ligger till och då är eventuella frågor borta. Hade folk som din granne pratat med inte kommit och tittat på huset, då hade du kanske haft ett problem.

Försvinner spekulanterna i alla fall så är det något annat problem dom ser.
 
Mikael_L
Vad gäller trådens fråga har jag dock inte något mer att tillföra än vad som redan skrivits.
Jag tror att jag mest sympatiserar med åsikterna om att strunta i grannen, och istället informera mäklare och spekulanter istället.
Jag vet inte om det är rätt, men så känner jag.
 
Redigerat av moderator:
Jag har raderat inlägg som var off topic. Håll er till ämnet.
 
  • Gilla
scim och 2 till
  • Laddar…
Det är nog inte lönt att konfrontera grannen, det kan ju sätta igång värre baktalande.
Spekulanterna har ju ändå gått vidare och tittat på huset. Att de tar upp problem kan väl bara ses som en del av spelet när det gäller prisförhandling, då gäller det ju att belysa varje upplevd svaghet för att få en bra position mot säljaren.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat inlägg som var off topic. Håll er till ämnet.
Jättebra, kändes som fel forum för den nya diskussionen
 
O
När jag var ute på hus jakt så hade jag inte ens någon fundering på att tala med grannen...
Jag tror inte att det är så vanligt att man gör det...
Men så bor jag i den bostadsmässigt sett väldigt överhettade storstad... Där även riktigt risiga hus går iväg för fantasifulla priser...
Det kanske kan vara smart att prata med grannen, men... Jag vet inte... Det känns överdrivet...
Dock tror jag att det är smart att vara ärlig.
 
Bara en granne som vill hjälpa vänner att få ett lägre pris på ditt hus. Se det snarare som att de är intresserade och vet vad som varit problem. Bas för att inte tillåta prutning.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat inlägg som var off topic. Håll er till ämnet.
Ok, jag var kanske lite barnslig, men det betyder inte att jag inte menade allvar ..:wow:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.