nikasp
Jag kan förstå grannen till viss mån om de inte blivit vidtalade i god tid i förväg. Jag köpte en bostadsrätt i Stockholm (1998) med en minimal toalett med dusch på 1,5 kvm. Stambyte på G. Det skulle ta 1-2 månader innan allt var klart men jag fick leva i 8 månader utan dusch (fick frikort på gymet tvärs över gatan) innan allt var gjort och sedan blev det vattenskada på det ett tag senare.
 
Det kan jag också förstå under de omständigheterna. Nu har dom ju dusch och toalett i det större badrummet och vi pratar om max en vecka, med stort fokus på att de skall bli störda så lite som möjligt. De kan själva få bestämma vilka tider på dagen jobbet skall utföras t.ex.
 
Som jag ser det är det ganska enkelt. Fråga styrelsen hur ni skall göra. Antingen så godtar dom en avvikelse, eller så byter och bekostar dom (notera, dom, inte ni) att dra om stammen från grannen.

Sidofråga; kan vi få se en planritning/bild/skiss över hur det ser ut idag och hur ni önskar ändra det så att det kräver ingrepp hos grannen?
 
ensamresande skrev:
Som jag ser det är det ganska enkelt. Fråga styrelsen hur ni skall göra. Antingen så godtar dom en avvikelse, eller så byter och bekostar dom (notera, dom, inte ni) att dra om stammen från grannen.

Sidofråga; kan vi få se en planritning/bild/skiss över hur det ser ut idag och hur ni önskar ändra det så att det kräver ingrepp hos grannen?
Ja och hur kommer vattnet in idag ?
 
Motfrågan blir då, kan styrelsen helt enkelt inte bara säg nej? Har tyvärr ingen ritning just nu.
 
Vattnet kommer in i golvet, idag är det toalett där. Vi vill ha dusch och behöver då koppla på slang under tätskiktet, dvs. nere hos grannen eftersom man inte får bryta tätskiktet nu för tiden.
 
Kan vi även få se föreningens stadgar? Det kan ibland stå där vad respektive boende har rätt till (exempelvis när det kommer till badrum/vatten).
 
Ja, det är nästa steg. Håller på att leta efter dem själv, får återkomma ...
 
Det här är en styrelsefråga, inte en fråga för föreningstämman. Styrelsen ansvarar för frågor som den här. Man bör inte öppna för ett allmänt tyckande bland alla medlemmarna.

I en så liten förening blir det iofs en hårfin skillnad mellan styrelsemöte och stämma.
 
Kommer vattnet upp ur golvet är det ok om man gjuter en klack runt dom. Kan det vara en lösning ?
 
nikasp
Jo, men det är alltid Murphys till max vad gäller badrum är min erfarenhet. Sen kanske de tycker att det är superjobbigt med hantverkare hemma osv. Men jag förstår er och att ni vill få det här fixat asap.

Rem skrev:
Det kan jag också förstå under de omständigheterna. Nu har dom ju dusch och toalett i det större badrummet och vi pratar om max en vecka, med stort fokus på att de skall bli störda så lite som möjligt. De kan själva få bestämma vilka tider på dagen jobbet skall utföras t.ex.
 
Rem skrev:
Vattnet kommer in i golvet, idag är det toalett där. Vi vill ha dusch och behöver då koppla på slang under tätskiktet, dvs. nere hos grannen eftersom man inte får bryta tätskiktet nu för tiden.
Ordna en planritning när du får möjlighet. Det kan vara så att det exempelvis kan gå att placera skarven utanför tätskiktet genom att flytta ut en vägg någon decimeter, eller bygga en mindre utbyggnad på väggen. Vi kommer att göra det sistnämnda inom kort pga ett ventilationsrör som går rakt genom vårat badrum (och sen monterar vi en vägghängd dusch på utbyggnaden som en lite häftig detalj).

Svårt att säga utan att veta mer om hur det ser ut.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
ensamresande skrev:
Som jag ser det är det ganska enkelt. Fråga styrelsen hur ni skall göra. Antingen så godtar dom en avvikelse, eller så byter och bekostar dom (notera, dom, inte ni) att dra om stammen från grannen.
Du har nog helt missuppfattat vad som gäller i en BRF tyvärr.

Först och främst så är det inte någon "dom" utan föreningen består av medlemmar där även TS är en del. Man äger egentligen inget utan har bara en rättighet att bo där. Därför kan man inte ställa ultimatum utan får snällt anpassa sig till de regler som styrs av bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Det finns inget som tvingar styrelsen att acceptera ett ingrepp i stamledningen lika lite som dom har någon skyldighet att bekosta en enskild medlems specialbehov.

Det bör kanske också för tydligheten skull klargöras att allt som en enskild medlem sätter upp i lägenheten av sk fast installation tillhör föreningen i.o m den kommit på plats. Så en badrumsinredning som monterats är faktiskt föreningens egendom p.s.s som tex en köksinredning blir den dagen den är monterad. Kan tyckas märkligt men så är det.
 
oceanis skrev:
Du har nog helt missuppfattat vad som gäller i en BRF tyvärr.

Först och främst så är det inte någon "dom" utan föreningen består av medlemmar där även TS är en del. Man äger egentligen inget utan har bara en rättighet att bo där. Därför kan man inte ställa ultimatum utan får snällt anpassa sig till de regler som styrs av bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Det finns inget som tvingar styrelsen att acceptera ett ingrepp i stamledningen lika lite som dom har någon skyldighet att bekosta en enskild medlems specialbehov.

Det bör kanske också för tydligheten skull klargöras att allt som en enskild medlem sätter upp i lägenheten av sk fast installation tillhör föreningen i.o m den kommit på plats. Så en badrumsinredning som monterats är faktiskt föreningens egendom p.s.s som tex en köksinredning blir den dagen den är monterad. Kan tyckas märkligt men så är det.
Jo tack, som styrelsemedlem i en BRF sedan flera år tillbaka är jag väl medveten om hur det fungerar. Jag kanske dock formulerade mig lite klumpigt.

Jag ville snarare få fram att det verkar vara en ganska handlingsfattig styrelse om dom inte vill komma fram till ett beslut bara för att båda alternativen (acceptera en avvikelse vid renoveringen eller byta en del av stammen) är lite otrevliga.
 
Har du varit tillräckligt tydlig i din framställan till såväl grannen som styrelsen? Ibland tackas det nej av den enkla anledningen att man inte riktigt förstått, och då är nejet enklast och tryggast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.