113 954 läst · 270 svar
114k läst
270 svar
Grannen river eternittak!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan bara hålla med, det är bara att jämföra med tex bekämpningsmedel som har tre huvudklasser (1, 2 & 3) varav bara ena klassen (3) får användas av privatpersoner.thomas33 skrev:
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/behorighetsklasser
Jag har inte på fötterna när jag säger detta, men jag vågar nog påstå att inte alla slags molekyler och kemiska föreningar finns i närheten av min näsa i skrivande stund. Oavsett mätmetodSockerhög skrev:
Gällande varför privatpersoner får hantera det så kanske det främst är av praktiska skäl. Det finns eternit i hur många hus som helst. Det finns fler förbud som inte gäller privatlivet. Rökning till exempel. Det har äntligen blivit förbjudet i nästan alla arbetsmiljöer men hemma går det bra.
Håller med. Grannen borde ha målat plattorna med någon billig färg först och använda andningsskydd.I ingo_boy skrev:
Jag ska egentligen inte säga nåt då jag också har asbestnojja, men till och med i min bok är detta trams. Hur många har egentligen koll på vad eternittak är? Hur många människor har inte bott inom en radie av 80 meter från en granne som rivit och slitit i sitt eternittak/väggar utan att han en aning om det. Herregud, måste ju vara skitjobbigt att nojja för något så långsökt. Fattar du hur många faror det finns i livet. Var ligger denna ”risk” på den listan? Nummer 199,690? Jag tror du behöver terapi faktiskt. Kanske antidepressiva. Skojar inte.
Jag och många andra har inte alls försökt säga att TS är en idiot som frågar, utan istället att vara sansad. Inte som vissa nättroll vill få oss att tro, att asbest är något likt stridsgas. Vi har ALLA varit utsatta för en massa asbestpartiklar under 1900-talet, fram till det förbjöds att tillverkas, säljas och användas. Då först sjönk halten av asbest i luften omkring oss och vi började skydda oss. Även om vi inte arbetade med det, kom vi i kontakt med det i vardagslivet, för det fanns nästan överallt.K Kalbygge skrev:Farligheten kan mätas i skyddsåtgärder som lagen påkallar. Om det vore ofarligt eller bara lite farligt hade det inte funnits någon sådan lag. Det finns mycket privatpersoner får göra som inte är reglerat i lag. Orsaken till det är att en privatperson har ansvaret för sig och sina handlingar medan ett företag har ansvaret för anställdas hälsa. Det betyder inte att det är ofarligt. Det är inte förbjudet att hoppa från ett tak ner på asfalten som privatperson men det är likafullt farligt redan vid en ganska låg höjd.
Men det var inte detta tråden handlade om utan en person som känner oro. Läser man tråden förväntar man sig svar. Det är ok att vissa inte tycker det är farligt och att han kan vara lugn osv. Men det är inte ok att driva hela tråden till att TS är en idiot som ställer sådana frågor. Det resulterar i att man tystar folk och då har man inte vunnit något alls.
Den ringa mängd som idag frigörs vid rivning, är en bråkdel av den spridning som förekom då.
Att inte i onödan ställa sig bredvid någon som river asbest är i de flesta fall fullt tillräckligt skydd, om du inte ofta kommer i den situationen.
Tja vad ska man säga. Det verkar vara lite upphaussat med asbesten. Varenda bil har mer eller mindre asbest i sina bromsbelägg. Att de små mängder som skulle komma ut skulle spela någon som helst roll är ren utopi. Orolig kan man ju vara om man nu vill det men andra mycket större och mer förekommande faror är väl i så fall bättre att oroa sig för än försumbara mängder asbest. Tyvärr tror dagens föräldrar att dom kan utestänga telningarna från allt ont som finns i vardagen.
Har inte Asbest i bilbromsar och kopplingar vart förbjudet sen 80 talet ?S Stego1 skrev:Tja vad ska man säga. Det verkar vara lite upphaussat med asbesten. Varenda bil har mer eller mindre asbest i sina bromsbelägg. Att de små mängder som skulle komma ut skulle spela någon som helst roll är ren utopi. Orolig kan man ju vara om man nu vill det men andra mycket större och mer förekommande faror är väl i så fall bättre att oroa sig för än försumbara mängder asbest. Tyvärr tror dagens föräldrar att dom kan utestänga telningarna från allt ont som finns i vardagen.
så borde vara rätt få som ens rullar ännu och dom få som lever ännu så är det nog alltid bytt bromsar och koppling sen dess så där är nog risken låg att hitta asbest. Sen är det troligen inte så mycket trevligare saker i ersättningsmaterialen men det kommer man väl på om 20 år att dom var ännu farligare
Redigerat:
Vägdamm kan väl inte jämföras med asbest?DanielPinjegård skrev:Nej inga avspärrningar och inget vatten. Vi sanerar mycket tak och vi följer reglerna. Finns inga risker för utomstående som inte jobbar med det dagligen. Ytterst lite fiber frigörs om alls. Beroende på skicket. Utomhus är inte någon fara däremot inomhus är det andra bullar...som nån skrev så här du mer skit i lungorna av vägdamm än av asbesten...
Det är ju inte ens stendamm utan bara större dammpartiklar som inte fastnar i lungorna.
Värst tycker jag att, i Ryssland fortsätter man bryta asbest tom idag.
En eternitplatta med cement, med ingjuten asbest, är på ett sätt peanuts i jämförelse...
Världen är fan i mig upp-å-ner, Det finns, tyvärr, mycket mer värre saker där än etrernit.
Hur 10 mille svenskar skall rädda skiten (läs planeten), är för mig fortfarande ett mysterium, oberoende vad vi gör.
En eternitplatta med cement, med ingjuten asbest, är på ett sätt peanuts i jämförelse...
Världen är fan i mig upp-å-ner, Det finns, tyvärr, mycket mer värre saker där än etrernit.
Hur 10 mille svenskar skall rädda skiten (läs planeten), är för mig fortfarande ett mysterium, oberoende vad vi gör.
Jag skulle vara mer livrädd så fort någon grillar eller värmer huset med typ ved/ pellets än att gubben river taket
Medlem
· västerbotten
· 131 inlägg
Det är god ton, han är just en 74 årig gubbe. Jag kallade inte honom en 45 årig transgender. Det vore fel i sak. Sen om det är relevant, nej självklart inte. Men nu har ju Byggahus experter dissekerat min ursprungsfråga ner till minsta ord. Vart vill ni komma med det annat än att kasta skit ? Tycker ni tråden är idiotisk så låt bli att skriva i den.M Magnolium skrev:
Det vore lättare att lyssna på era tips och råd om ni inte samtidigt letade efter minsta detalj för att påvisa eran ”kompetens”