Silly Bear Silly Bear skrev:
Varför ens starta tråden då?

Även om du är konflikträdd så kan du ju inte tillåta att någon annan förstör din gård
Varför skulle Ts INTE starta en tråd om han nu vill undvika bråka med grannen?
Det är väl en utmärkt anledning att ställa frågan i just detta forumet om han försöker finna en lösning han själv inte har för att kunna lösa, eller i alla fall få hjälp, med sitt problem.

Tycker jag.

• Gilla
shtob och 46 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Varför skulle Ts INTE starta en tråd om han nu vill undvika bråka med grannen?
Det är väl en utmärkt anledning att ställa frågan i just detta forumet om han försöker finna en lösning han själv inte har för att kunna lösa, eller i alla fall få hjälp, med sitt problem.

Tycker jag.

Nu drar väl tråden iväg off topic men jag frågade efter en bild för att få en bättre bild över läget.
TS svarar att han inte vill bråka om det.

Det uppfattar jag som om att han inte vill göra något åt situationen.

• Gilla
ErikLtz och 16 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Känner att jag helst inte vill bråka om det.
Jag undrar vad du vill? Du vill inte polisanmäla, vilket är det enda riktiga när grannen inte lyssnar på dig och gör vad han vill med DIN egendom. Du vill inte hindra grannen, med tex ett staket eller annan lämplig obstruktion för att hindra grannens anektering av DIN egendom. Så...vad vill du göra? Vad var din intention med tråden? Ingen av oss på bh besitter magiska krafter som kan lägga en snällhetsförtrollning på din granne så att han vackert återställer DIN egendom efter att han förstört den.

Mitt råd är att sluta mjäka dig och lämna ärendet till polisen. Blir det rättegång, så lägg på ett riktigt saftigt skadeståndskrav också. Tölpar som din granne behöver lära sig veta hut.

• Gilla
Storstadsbo och 59 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag har anmält det till vägföreningen men han sitter med i styrelsen. Allt ser ganska mörkt ut just nu. :(
Vägföreningen är ju bara sekundärt berörd. Det handlar ju om din tomt och inte om vägen.
Polisanmäl!

• Gilla
Kickan42 och 16 till
  • Laddar…
Jag förespråkar alltid kommunikation i alla lägen. Men det innebär inte att man ska vara en dörrmatta.
Var tydlig, saklig och lämna inget utrymme för diskussion eller tolkning av det du säger till grannen. Din mark är din mark.
Typen av person som din granne är lever på att andra inte orkar, vill eller vågar stå upp för sig.

Meddela grannen vänligt men bestämt att denne har helgen på sig att återställa din mark. Efter det blir det rättsligt ärende samt hinder i tomtgräns. Ta ingen diskussion. Meddela bara att detta inte handlar om en förhandling, du vill inte ha något av grannen, du vill inte ha argument, du vill endast att grannen håller sig på sin tomt.

Självklart handlar detta inte om att bråka. Det handlar om att inte bli ett offer för översittare.

• Gilla
Skrålan och 125 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag förespråkar alltid kommunikation i alla lägen. Men det innebär inte att man ska vara en dörrmatta.
Var tydlig, saklig och lämna inget utrymme för diskussion eller tolkning av det du säger till grannen. Din mark är din mark.
Typen av person som din granne är lever på att andra inte orkar, vill eller vågar stå upp för sig.

Meddela grannen vänligt men bestämt att denne har helgen på sig att återställa din mark. Efter det blir det rättsligt ärende samt hinder i tomtgräns. Ta ingen diskussion. Meddela bara att detta inte handlar om en förhandling, du vill inte ha något av grannen, du vill inte ha argument, du vill endast att grannen håller sig på sin tomt.

Självklart handlar detta inte om att bråka. Det handlar om att inte bli ett offer för översittare.

+1 på den. Bra skrivet

• Gilla
Fredrik Holmberg och 8 till
  • Laddar…
Vet av erfarenhet att polisen gör inget.Dom lägger bara ner.Sjukt med grannar som är översittare.Dom tror lagen gäller inte dom

• Gilla
Hoffster och 4 till
  • Laddar…
En vettig granne hade ju gått och pratat med dej först, om det nu verkligen är så att det är så besvärligt att fixa det på den egna sidan. Hur ser tomten ut där han fyllt ut, är det nära huset?

• Gilla
Iris Johansson och 2 till
  • Laddar…
M furulundman skrev:
Vet av erfarenhet att polisen gör inget.Dom lägger bara ner.Sjukt med grannar som är översittare.Dom tror lagen gäller inte dom
När polisen lagt ner kan man stämma motparten själv. Utan rimlig förklaring kan den som gjort ett sådant intrång inte klara sig ifrån att utge det skadestånd som begärs. (Nåja, det får väl vara skäligt men..)

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
gräv upp massorna och dumpa dom i diket på hans sida, klart!

• Gilla
  • Haha
Lazzeman och 17 till
  • Laddar…
Det blir nog ganska snabbt rätt trist om man vill ha rätt också om det är så att vederbörande är med i vägföreningens styrelse. Såna här konstellationer drabbar alltid den svagare parten såna här ggr om man vill få rätt. Gör man slag i saken och verkligen får rätt och sätter dit en annan så kan jag nästan sätta en ganska stor slant på att det from den dagen blir ganska otrevlig stämning på all avis så man får ju välja sina strider.
Själva åverkan kanske egentligen inte har nån betydelse heller utan man känner sig bara kränkt?

• Gilla
Tombrittberg och 6 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det blir nog ganska snabbt rätt trist om man vill ha rätt också om det är så att vederbörande är med i vägföreningens styrelse. Såna här konstellationer drabbar alltid den svagare parten såna här ggr om man vill få rätt. Gör man slag i saken och verkligen får rätt och sätter dit en annan så kan jag nästan sätta en ganska stor slant på att det from den dagen blir ganska otrevlig stämning på all avis så man får ju välja sina strider.
Själva åverkan kanske egentligen inte har nån betydelse heller utan man känner sig bara kränkt?

Borde inte spela någon roll om han är med i vägförening eller inte.

Är det precis som TS skriver finns det ju inte någon vettig människa som kan tycka att grannen har gjort rätt .Så dom andra i vägföreningen borde rimligtvis undra vad f-n grannen håller på med .

Vore kul om TS kunde bidra med lite mer information.

Hamnade bara massorna bara där helt utan förvarning eller fanns det någon bakomliggande konflikt ?

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Kanske fråga någon annan i styrelsen hur man ska göra?
Sånt här beteende är ju inte okej.

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi bara TS version att gå på, som vanligt. Så att generellt döma grannen som jag gjort är ju egentligen helt förkastligt.
Men … Om vi förutsätter att TS har helt rätt och det gått till på det sättet som beskrivs så är det antagligen ingen stor grej. Det har lagts lite grus en meter in på tomten i ett hörn som antagligen(antagande) inte används eller betyder något. Så varför ta fighten? Varför inte bara resignera och låta det passera?

För att grannen inte frågade så klart. Denne förutsatte att dennes behov långt överskred TS rätt till sin egen mark.
Hade grannen frågat om en lösning hade det varit lätt att villkora det med tidsbegränsning och krav på återställande mm. Grannen hade fått sitt behov uppfyllt. TS hade fått möjligheten att säkerställa att det sker på bra villkor mm.

Nu sker det på endast en parts villkor. Samt att TS anses ska vara tyst när vuxna beter sig. Därför ska TS ta fighten.
Nästa gång handlar det om 3 meter som tas i anspråk på grund av ännu större båt.

• Gilla
Hasselvargen och 31 till
  • Laddar…
D
Jag funderar på att hyra ett släp i helgen och skotta upp massorna och kör till återvinningen, köpa en spade också. Får man lämna massor på återvinningscentraler?

• Gilla
  • Haha
dicliff och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.