AndersS skrev:
Varför ska man blanda in Lantmäteriet, nu blev det nog lite fel :)
Det är kommunen som hanterar ärenden som gäller bygglov, respektive bedömningar om bygglov krävs. Så har man synpunkter på vad någon gör på sin egen fastighet är det i första hand kommunen man vänder sig till.

Ytterst sällan som det blir någon vinnare vid en ev. konflikt, utan har man otur så blir det två förlorare.
I TS fall så har man inget emot placeringen mera än principen av att informera/fråga i förväg.
Men visst, har man ett förhållningssätt att ta konflikt med anmälningar som första åtgärd man uppfattar att något begår en felaktighet..... ;) Sedan finns ju alltid Aschberg med Grannfejden att kalla in :D Själv tillämpar jag begreppet grannsämja.
ja jag är oinsatt vem som sköter bygglovet men de va mest principen att bygga något utan att höra sig för som jag ser som illa.

Rolle85 skrev:
ja jag är oinsatt vem som sköter bygglovet men de va mest principen att bygga något utan att höra sig för som jag ser som illa.
Var bara lite försiktig med att ge helt felaktiga råd om du är "oinsatt", vilket även ditt förslag på att anmäla innan man har hela situationen klar för sig. Även grannen som byggde friggeboden för nära tomtgränsen kanske var "oinsatt" i regelverk, varför då hålla på principer om det som ts skriver inte stör dem att den står där utan mest att inte blivit informerad/tillfrågad. ;)

4,5 m är väl egentligen bara en regel för bygglovsbefriade byggnader som friggebod och attefallare, annars är det väl mer en praxis och rekommendation, som alltid kan upphävas i detaljplanen.

AndersS skrev:
Var bara lite försiktig med att ge helt felaktiga råd om du är "oinsatt", vilket även ditt förslag på att anmäla innan man har hela situationen klar för sig. Även grannen som byggde friggeboden för nära tomtgränsen kanske var "oinsatt" i regelverk, varför då hålla på principer om det som ts skriver inte stör dem att den står där utan mest att inte blivit informerad/tillfrågad. ;)
TS skriver ju att de är 4,5m som gäller i kommunen. Varför skulle ens TS skriva ett inlägg här om de inte störde denna?

För att han inte har nåt bättre för sig?

Vill du ha något av grannen? T.ex ok för en egen frigga nära dennes? Isåfall har du ett bra förhandlingsläge nu.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
TS skriver ju att de är 4,5m som gäller i kommunen. Varför skulle ens TS skriva ett inlägg här om de inte störde denna?
Eller för att, citat av ts inledningsvis:
" Nej nej, absolut ingen rivning. Grannsämja är något att värna om och vårda. Det var mest en reflektion kring omständigheterna att skjulet stod där vid slutbesiktning och kontrollmätning och att det uppenbarligen får stå där utan att vi tillfrågats."

En reflektion att man inte blivit tillfrågad, dvs inte att friggeboden var störande. Står i de första inläggen av tråden samt att ts inte vill kontakta kommunen, om man läser den från början. ;)

Känns som att alla accepterar antagandet att det är en friggebod som byggts.
Det kan ju faktiskt vara så att boden ligger med i bygglovet för huset och att det följer detaljplan. Därför skickades inte något brev ut till grannar då de i praktiken inte kunde komma med åsikter eller invändningar.

Lättast är att kolla med grannen så klart.
Vill man inte så kan man ta en titt på beviljat bygglov för fastigheten. Där kommer det klart framgå om byggnaden är medtagen som byggnad. Och i så fall är den godkänd.

Bob_the_builder
larslag skrev:
Känns som att alla accepterar antagandet att det är en friggebod som byggts.
Det kan ju faktiskt vara så att boden ligger med i bygglovet för huset och att det följer detaljplan. Därför skickades inte något brev ut till grannar då de i praktiken inte kunde komma med åsikter eller invändningar.

Lättast är att kolla med grannen så klart.
Vill man inte så kan man ta en titt på beviljat bygglov för fastigheten. Där kommer det klart framgå om byggnaden är medtagen som byggnad. Och i så fall är den godkänd.
Du menar att detaljplanen skulle medge byggnader närmare tomtgräns än 4,5 m? Låter underligt, men det kanske är vanligt på skokartongstomter.

Bob_the_builder skrev:
Du menar att detaljplanen skulle medge byggnader närmare tomtgräns än 4,5 m? Låter underligt, men det kanske är vanligt på skokartongstomter.
det är rätt vanligt på småtomter i täta nya villaområden, jag har sett flera gånger åtminstone. blir omöjligt med friggebod och eller garage annars.

harry73
Oavsett vad som står i DP gäller för friggebodar att grannarnas medgivande behövs vid placering närmare än 4,5m från tomtgräns. Friggebodar har ingenting att göra med DP och får även placeras på prickmark

• Gilla
R1chard
  • Laddar…
Bob_the_builder
harry73 skrev:
Oavsett vad som står i DP gäller för friggebodar att grannarnas medgivande behövs vid placering närmare än 4,5m från tomtgräns. Friggebodar har ingenting att göra med DP och får även placeras på prickmark
Min kommentar baserades på möjligheten att det INTE skulle vara en friggebod.

harry73
Det var nästa inlägg som jag kommenterade på :)

Grannsämja är bra och viktigt och dessutom trevligt. Men inte till varje pris som många inlägg i många trådar på detta forum hävdar. Man skall inte vara för konflikträdd och låta folk köra över en bara för att bevara "grannsämjan". Vad är denna grannsämja egentligen värd om grannen värderar den så lågt att han struntar i regler och bygglov?

• Gilla
Rolle85 och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med hempularen här innan, prata med grannen och påpeka vänligt att till en annan gång vill ni gärna att de frågar först.
Om det var av okunskap de inte frågade så vet de ju vad som gäller om det är aktuellt igen och en framtida konflikt kan undvikas.
Om de är gränslösa typer som drog en rövare så är det ju bra att de vet att ni har ögonen på dem och om de är inte alltför skamlösa så kanske det också kan motverka framtida irriterande incidenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.