P patriklarsson skrev:
Med tanke på att reglerna är olika i olika kommuner, enligt deras hemsidor och att jag tolkar skriften annorlunda än vad vissa här gör så är det inte alls "ganska tydligt", det enda som är tydligt är att du och vissa andra tror att de vet vad som gäller, utan några konkreta fakta?
Jag har ex tagit upp min egen handläggning, länkat berörd paragraf och hur jag tolkar den och fått ett lustigt svar tillbaka om att "det står startbeskedet gäller två år" som alltså betyder att det skall påbörjas inom två år, inte slutföras inom två år.
Det kallas slutbesked/slutsamråd och det står alltså att OM byggena inte är färdiga inom 2år, kan kommunen kalla till nytt tekniskt samråd eller om möjligt slutsamråd. Men eftersom de nu inte gjort det, betyder det att de anser att det inte behövs.
Du menar att det då alltså skulle övergå i ett svartbygge?
Det visar ju enbart att du inte har en aning om vad du pratar om.
Men berätta gärna lite om vad du arbetar med och vilka lov/anmälan du själv fått och vad kommunen då nämnde, istället för att vara en förstå sig påare.
Jag har inte skrivit något om ditt case. Eftersom du har fått startbesked och därefter börjat bygga så är ju allt lugnt för dig. Du vet ju att du bygger vitt.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Jag har inte skrivit något om ditt case. Eftersom du har fått startbesked och därefter börjat bygga så är ju allt lugnt för dig. Du vet ju att du bygger vitt.
Men du skriver ju att en annan i tråden har rätt om att en bygganmälan skall slutföras inom 2år och när jag googlar detta hittar jag både 2år och 5år på olika kommuners hemsida och då läser jag Boverkets hemsida och tolkar §25 som jag citerade, till att den kan tolkas på olika sätt, det står inte där att det måste slutföras inom 2år.
Det står att kommunen kan kalla till nytt tekniskt samråd eller om möjligt slutsamråd efter 2år, men om de nu inte bryr sig om att det skulle ta 5år, vilket gäller för bygglov så antar jag att detta gäller i min kommun.
Då undrar jag hur det kommer sig att du och andra, vet att det är 2år?
Men jag får inga faktasvar tillbaka? :)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det kanske är slarvigt uttryckt att det ska slutföras inom 2 år men eftersom ett startbesked i ett anmälningsärende upphör att gälla efter 2 år så brukar det uttryckas så. Efter 2 år ska man antingen pröva förutsättningarna för ett nytt startbesked eller förutsättningarna för slutbesked. I teorin innebär det att en anmälningsåtgärd skulle kunna hålla på hur länge som helst genom nya startbesked i olika 2 års intervaller. Det var fel av mig när jag tidigare skrev att det behöver skickas in en ny anmälan för att erhålla ett nytt startbesked i ett anmälningsärende. Det kan behövas men förutsättningarna för ett nytt startbesked varierar i det enskilda fallet och beslut om nytt startbesked kan tas i samma ärende.

Från propositionen "Om arbetena enligt ett startbesked har påbörjats men inte avslutats när beskedet upphör att gälla ska byggnadsnämnden kalla till ett nytt tekniskt samråd. Byggnadsnämnden ska dock endast kalla till ett nytt tekniskt samråd om ett sådant samråd behövs som underlag för en ny prövning om startbesked. Denna möjlighet gäller endast för anmälningspliktiga åtgärder. I samma situation gäller för lovpliktiga åtgärder att byggherren måste söka lov på nytt. Att arbetena inte har avslutats inom den tid som gäller för startbeskedet bör byggnadsnämnden kunna få kännedom om av den kontrollansvariga."

Det här är alltså grunden för 10 kap. 25§ PBL.

Här framgår det lite tydligare att byggnadsnämnden i anmälningsärenden efter 2 år ska pröva möjligheten till ett nytt startbesked alternativt pröva möjligheterna för slutbesked.

Finns det förutsättningar att efter 2 år besluta om ett nytt startbesked så behöver nödvändigtvis inte åtgärden färdigställas inom de första 2 åren. Är inte ett anmälningsärende avslutat efter 2 år och det inte finns förutsättningar för slutbesked så behövs det ett nytt startbesked. Att din kommun i ditt ärende inte har hört av sig till dig efter 2 år betyder nödvändigtvis inte att de gjort bedömningen att du inte behöver ett nytt startbesked utan det kan bero på att de inte har fungerande rutiner för uppföljning av ärenden.

När du tidigare skriver att reglerna är olika i olika kommuner så är det lite missvisande. Alla landets kommuner omfattas av samma regler (lagar). Beroende på hur de olika kommunerna har tolkat lagen och prejudikat så har kommunerna däremot olika riktlinjer för vad de tolkat att man får göra. Det innebär dock att många kommuner har riktlinjer som är i strid mot PBL och även om kommunen t.ex. säger att du får bygga en lovbefriad friggebod närmare gräns en 4,5 meter utan grannens medgivande så är det fel och byggnaden strider mot lagstiftningen och är juridiskt sett ett svartbygge även fast kommunen sagt att det är okej. Skulle en granne klaga på friggebodens placering inom 10 år och din kommun skulle besluta om att inte ingripa i ett sådant tillsynsärende och det inte finns något godkännande från de berörda grannarna så kommer det inte hålla i en överprövning om grannarna väljer att överklaga kommunens beslut om att inte ingripa. Det spelar i ett sådant läge ingen roll att kommunen har sagt att det är okej.

Ett typexempel på en åtgärd som mängder av kommuner säger att man får bygga utan lov men som enligt PBL är lovpliktigt är murar som är lägre än 50 cm och som placeras längre ifrån en- eller tvåbostadshus än 3,6 meter. Det finns inget stöd för sådan tolkning i lagstiftningen och det finns flera prejudicerande domar. Murar som inte ryms inom lovbefrielsen för skyddad uteplats är lovpliktiga oavsett höjd. Trots detta så informerar flera kommuner sina invånare om att murar som är lägre än 50 cm är lovbefriade.

Jag arbetar med PBL frågor dagligen. Jag har nödvändigtvis inte alltid rätt men du efterfrågar faktasvar och det här är det närmaste "faktasvar" inom PBLs tolkningsutrymme som jag kan ge.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det går ju få bygglov utan medgivande….
Kan man få bygglov til at bygge på en andens mark???
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Steen P Steen P skrev:
Kan man få bygglov til at bygge på en andens mark???
Selvsagt ikke, men byggetilladelse fra myndighederne er ikke afhaengig godkendelse fra naboer
 
S Sir Duke skrev:
Selvsagt ikke, men byggetilladelse fra myndighederne er ikke afhaengig godkendelse fra naboer
Självklart kan man söka och få bygglov på vilken fastighet som helst oavsett om man äger fastigheten eller inte. Men man kan inte nyttja lovet om man inte har avtal med fastighetsägarna.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Det kanske redan är klarlagt att det inte behövs bygglov men ett grannmedgivande, hellst skriftligt.
Huruvida mäklaren har upplysningsplikt gällande grannmedgivande vet jag inte.
Finns lite halvfakta på nätet om man googlar.
Muntligt grannmedgivandes giltighet mot ny ägare (lawline.se)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
X Xhoza skrev:
Självklart kan man söka och få bygglov på vilken fastighet som helst oavsett om man äger fastigheten eller inte. Men man kan inte nyttja lovet om man inte har avtal med fastighetsägarna.
Blir ju semantik.

Jag uppfattar frågan som två delar:

1) Kan man få bygglov för annans mark, samt
2) Kan man bygga på annans mark

1) Ja
2) Det kan inte kommunen råda över
 
S Sir Duke skrev:
Blir ju semantik.

Jag uppfattar frågan som två delar:

1) Kan man få bygglov för annans mark, samt
2) Kan man bygga på annans mark

1) Ja
2) Det kan inte kommunen råda över
2* (Om det inte är kommunens mark man vill bygga på då såklart)
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Sök bygglov nu och fixa grannmedgivande innan han flyttar. Ditt bygglov är giltigt i 5 år sen.

Grannens medgivande är inte giltig om du inte har ett bygglovsärende med ritningar osv
Du har två år på dig att påbörja bygget efter beviljat bygglov. Du har fem år på dig att slutföra bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.