Om det är ett attefallshus behöver du inte bygglov, bara grannes medgivande, och sen kan du göra en anmälan. Grannen måste dock vara ägare till fastigheten när anmälan görs och startbesked ges, sen är det bara att köra, inom två år ska du påbörja. Se till att grannen godkänner och signerar ritningarna.

Att ha ett attefallshus en meter från tomtgräns behöver inte alls vara en belastning, det beror ju på omständigheterna och utformningen, men jag skulle absolut göra detta innan du får en ny granne som kanske inte godkänner detta. Jag ser inget omoraliskt i detta, det är upp till grannen att hantera informering till nya ägare, och man kan ju inte förvänta sig att den nya grannen ska få påverka en fastighet innan den köper den.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Svaren på denna fråga tycker jag berättar mer om personen som svarar än något annat.

Känns som en del tycker att om man inte gör något fel så skall man ta chansen när den nu dyker upp. Andra ser det mer som att det är lite lågt att utnyttja läget och tror att det trots allt kan innebära dålig stämning med den kommande grannen. Själv lutar jag mer mot det senare om jag nu skall lämna något råd.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Om det är ett attefallshus behöver du inte bygglov, bara grannes medgivande, och sen kan du göra en anmälan. Grannen måste dock vara ägare till fastigheten när anmälan görs och startbesked ges, sen är det bara att köra, inom två år ska du påbörja. Se till att grannen godkänner och signerar ritningarna.

Att ha ett attefallshus en meter från tomtgräns behöver inte alls vara en belastning, det beror ju på omständigheterna och utformningen, men jag skulle absolut göra detta innan du får en ny granne som kanske inte godkänner detta. Jag ser inget omoraliskt i detta, det är upp till grannen att hantera informering till nya ägare, och man kan ju inte förvänta sig att den nya grannen ska få påverka en fastighet innan den köper den.
Attefallsåtgärder ska vara slutförda inom 2 år, inte bara påbörjade. Bygglov räcker att påbörja inom 2 år.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Eftersom du inte uppfyller regler för attefall så är det inte längre en attefall du skall bygga, utan du söker bygglov för komplementbyggnad. Det räcker inte med att grannen säger ok, kommunen ska godkänna och det under förutsättning att du följer gällande byggregler. Du får exempelvis inte ligga närmre än 8 meter från grannens hus (brandregler).
Om du lämnat in ett bygglov så tycker jag att det ingår undersökningsplikten när man köper hus. Att ringa och kontrollera att det inte är en ny detaljplan på gång eller ett störande bygglov ligger i köparens intresse. När du lämnat in bygglovet så står det även på hitta.se.
 
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Allt beror väl på vilken granne du vill vara.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nagon annan kanske varit inne pa det men jag fick det har i email sa jag drar en snabb skrivelse.

* finns bygganmalan, inte bygglov for atterfallshus. 4.5m till tomtgrans och 4m hogt.
* byggtid pa 2 ar, inte 5 ar.

jag skulle bygga anda, varesig grannen vill eller ej men bygg pa flytande grund som du kan manovra med nagra meter fram och tillbaka och efter 10ar gar preskribtionstiden ut.

Jag ar i liknande sits som dig och jag bygger. Det kommer att bli konflikt men min granne har en massa svartbygge sjalv.. sa... sen bygger jag pa flytande grund och flyttar fram huset om inspektorer skulle knacka pa for att sedan flytta tillabaka det. Sen har jag planterat grannhack.

Jag skulle kora anda! Problem uppstar ALLTID men du kan fixa det om du kollar lite noggrant. Fixa smuts pa grannen och anvand det mot honom/henne.
 
  • Arg
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Attefallsåtgärder ska vara slutförda inom 2 år, inte bara påbörjade. Bygglov räcker att påbörja inom 2 år.
5år i min kommun
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
5år i min kommun
Spännande att din kommun inte följer Plan- och bygglagen då.
 
  • Gilla
  • Wow
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Är du säker på att du behöver grannens medgivande? Byggde ett garage på 54 kvm 1 meter från tomtgräns, behövde inte grannens medgivande, enbart om jag skulle bygga på "prickmark", den var 6 meter från vägen och in på tomten, då skulle en förfrågan gå ut till alla grannar runt min fastighet. Byggde även en friggebod på 15kvm,den fick jag bygga på tomtgräns utan medgivande från ngn granne.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
K kevvan04 skrev:
Är du säker på att du behöver grannens medgivande? Byggde ett garage på 54 kvm 1 meter från tomtgräns, behövde inte grannens medgivande, enbart om jag skulle bygga på "prickmark", den var 6 meter från vägen och in på tomten, då skulle en förfrågan gå ut till alla grannar runt min fastighet. Byggde även en friggebod på 15kvm,den fick jag bygga på tomtgräns utan medgivande från ngn granne.
Vilken kommun bor du i ? De behöver nog en utbildning i plan- och bygglagen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Spännande att din kommun inte följer Plan- och bygglagen då.
25§ "Ett startbesked för anmälningspliktiga åtgärder upphör att gälla två år efter att startbeskedet gavs. Om arbetena då har påbörjats men inte avslutats och ett nytt tekniskt samråd behövs, ska byggnadsnämnden kalla till ett nytt sammanträde för tekniskt samråd. Om det finns förutsättningar för slutsamråd enligt 30 § får byggnadsnämnden i stället kalla till slutsamråd."

De kanske anser att det inte behövs? Jag har slutförandetid 5år och de har ej kallat till nytt sammanträde. Så jag bygger på enligt bygglovstiderna.
 
M Millanmagia skrev:
Vilken kommun bor du i ? De behöver nog en utbildning i plan- och bygglagen.
Jobbar du med bygglovsansökningar?
 
Tycker du ska tänka på framtida trivsel och grannsämja. Hur hade du själv velat att din granne gjorde? Ni ses ofta och behöver ha en god relation för att få en skön tillvaro tänkte jag.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Du får söka bygglov när du vill och beroende på hur snabb handläggningstid det blir och hur sent ägarna flyttar ut och de nya in, så kanske de hinner få frågan att yttra sig. Om du då känner att du kan påverka dom till att medge bygglov så är det ju ingen nackdel och inget mäklaren måste upplysa om då det går under undersökningsplikten för nya ägarna.
Men det kommer ev skickas till fler grannar och de kan också ha synpunkter?
 
K kevvan04 skrev:
Jobbar du med bygglovsansökningar?
Ja. Skickar in.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.