M Millanmagia skrev:
Ja. Skickar in.
Det behövs ingen grannes medgivande, men de får frågan om de har några synpunkter, där de kan svara både ja eller nej, svarar de inte inom en viss tid tolkas det som ett nej.
Men om TS granne direkt svarar nej, kan det påskynda processen. Även om det säkert går ut till fler grannar och då måste ändå tidsfristen löpa ut..

PS om granne svarar ja och skriver invändningar, kan kommunen ändå godkänna bygglov/anmälan.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Ja. Skickar in.
Undrade om du jobbade med bygglovsansökningar och får till svar "ja. skickar in", hur tolkar man det svaret? Att du sitter och skickar in bygglovsansökningar eller?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
25§ "Ett startbesked för anmälningspliktiga åtgärder upphör att gälla två år efter att startbeskedet gavs. Om arbetena då har påbörjats men inte avslutats och ett nytt tekniskt samråd behövs, ska byggnadsnämnden kalla till ett nytt sammanträde för tekniskt samråd. Om det finns förutsättningar för slutsamråd enligt 30 § får byggnadsnämnden i stället kalla till slutsamråd."

De kanske anser att det inte behövs? Jag har slutförandetid 5år och de har ej kallat till nytt sammanträde. Så jag bygger på enligt bygglovstiderna.
Intressant tolkning, det står ju uttryckligen att startbeskedet upphör att gälla efter 2 år. Men säger de 5 år till dig så kan de åtminstone inte straffa dig för det eller tvinga dig att söka nytt startbesked.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Intressant tolkning, det står ju uttryckligen att startbeskedet upphör att gälla efter 2 år. Men säger de 5 år till dig så kan de åtminstone inte straffa dig för det eller tvinga dig att söka nytt startbesked.
Ja det står att startbeskedet upphör att gälla efter 2 år, men bygget är startat dagen efter startsamrådet för 3-4år sen.
 
P patriklarsson skrev:
Det behövs ingen grannes medgivande, men de får frågan om de har några synpunkter, där de kan svara både ja eller nej, svarar de inte inom en viss tid tolkas det som ett nej.
Men om TS granne direkt svarar nej, kan det påskynda processen. Även om det säkert går ut till fler grannar och då måste ändå tidsfristen löpa ut..

PS om granne svarar ja och skriver invändningar, kan kommunen ändå godkänna bygglov/anmälan.
För attefallsåtgärder närmare gränsen än 4,5 m krävs alltid grannens medgivande. Säger grannen nej kan åtgärden prövas i bygglov istället men ska då granskas mot detaljplan osv. I det fallet kan kommunen gå emot grannen om man uppfyller alla andra krav som finns för att få bygglov. Men då är det alltså ingen attefallsåtgärd längre.
 
  • Gilla
Millanmagia och 4 till
  • Laddar…
Om grannen säger nej ja, men säger grannarna ja eller ingenting får man troligen tillstånd och nu var det ju det tråden handlade om att TS har god kontakt med nuvarande grannar.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Det kan vara en bra strategi att söka bygglovet nu. Dock har din granne ingen beslutanderätt vid bygglovsansökan, endast rådgivande. Byggnadsnämnden I din kommun ka ta beslut och bevilja/avslå bygglovsansökan oavsett om din granne har lämnat ett medgivande eller motsätter sig din bygglovsansökan.
Det viktiga i ett beslut om byglov är motivering för ett bygglov om det strider mot detaljplan och andra regelverk.

Tex.
Tradition i området.
Befintliga byggnader.
Trafikfaror
Ledningsrätter och andra servitut.
Miljöhänsyn
mm
Det är en ganska vanlig uppfattning i forumet att grannen bestämmer. Så är inte fallet.
Hur blir grannsämjan med nya grannen om de inte förstår eller blir informerade om att bygget är på gång?

Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Räcker ju med att gräva ut för grund
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
När jag byggde Attefallshus trodde jag också start inom 2 år och färdigt inom 5 år. Efter 2 1/2 år frågar de om det är färdigt.....det är 2 år som gäller säger kommunen. När man söker efter info är det olika tider som anges. Boverket borde väl ha svaret som ska gälla för samtliga kommuner över hela landet. Bäst är nog att fråga kommunen vad som gäller och få det skriftligt (email eller i kommunens system ska räcka) så man har bevis senare. Jag hade inte det, i slutändan blev Attefalls huset klart på 3.5 år och kommunen godkände. Men det var många onödiga diskussioner långs vägen, t.ex. att de efter 2.5 år efter godkänd bygganmälan helt plötsligt tycker att jag bygger för stort, ett förlängt tak som tydligen skulle ingå i byggytan. Men de hade godkänt det ursprungligen....och allt var byggt, bara finliret kvar inne. Det löste sig bra i slutet och jag behövde inte bygga om. Tipset är att fråga allt man är osäker på (plus lite mer) och få skriftliga svar samt spara all kommunikation och dokumentation. De flesta kommuner har nu digitala system där allt lagras, vilket underlättar mycket.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
B BoLundin skrev:
Hej!
Grannarna ska nu flytta. Vi har ok relation. Vi har länge funderat på att bygga ett attefallshus i vår lilla trädgård. Attefallshuset hade naturligt kunna följa husets gavel, men det hade blivit 1 m till grannens tomt och enligt min förståelse krävt bygglov. Så funderar nu på om jag ska fråga grannen nu när han ändå ska sälja huset? Är det omoraliskt att passa på? Nästa fråga är av mer juridisk karaktär: om grannen säger ja, hur länge har jag på mig att bygga? Är det 5 år eller gäller ja:et bara tills nästa flyttar in? Just nu finns inte riktigt pengarna för att bygga men de finns troligtvis inom 3 år. Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
När grannen säljer kommer de antagligen få mindre betalt och kanske svårsåld pga av att ett hus ska uppföras 1 meter från deras tomt. Mäklaren måste uppge detta...annars blir det stora problem för säljaren...
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K K. L skrev:
Om grannen ger sitt medgivande så antar jag att den fastigheten kan bli mer svårsåld.

Edit: Det bör väl stå i mäklarens uppgifter att säljaren har medgivit grannens byggplaner.
Självklart måste mäklaren o grannen som säljer uppge att ett hus kommer uppföras 1 meter från deras tomt annars blir mäklaren o grannen betalningsskyldiga....
 
E eemeliie skrev:
Attefallsåtgärder ska vara slutförda inom 2 år, inte bara påbörjade. Bygglov räcker att påbörja inom 2 år.
Tack! Bra att det blir rätt
 
B Boan skrev:
Det går ju få bygglov utan medgivande….
Knappast 1m från grann tomt
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
D dennis svensson skrev:
Knappast 1m från grann tomt
Att bygga nära tomtgräns går alldeles utmärkt om det inte fins goda skäl att avslå bygglovsansökan. Det fins inget sådant totalförbud.
E eemeliie skrev:
Spännande att din kommun inte följer Plan- och bygglagen då.
 
  • Gilla
dennis svensson
  • Laddar…
Tror denna tråd är rekord i olika svar :crysmile: så om nu något svar är rätt så undrar man vilket det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.