S Sir Duke skrev:
Det gällde ett förråd, dvs normalt sett inte lovpliktigt.
Kunde inte få bygglov då max byggyta redan var utnyttjad.
Hade medgivande av gamla grannen men inte nya.
Förråd (komplementbyggnad) kan vara lovpliktigt. Är det friggebod du menar? Den kräver varken anmälan eller bygglov, men grannens medgivande om den placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 m.
 
@Patrik V.
Var det något speciellt som var kul? Vill du utveckla?


Skärmdump av foruminlägg med profilinformation och reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det fins många exempel på beviljade bygglov nära tomtgräns där granne motsatt sig bygge i grannehörandet.
Det fins även många exempel på nekat bygglov där granne har sagt ok i grannehörandet.
Att avslå en bygglovsansökan ska ske på grunder, både från granne och byggnadsnämnd.
TS gör bäst i att stämma av med byggnadsnämnden I sin kommun för besked.
Således, det fins ingen absolut sanning om vad som är rätt och fel, allt prövas i byggnadsnämnden och beslut kan överklagas.
Det kan kosta din granne åtskilliga 100 000 kr när han säljer när mäklaren uppger att här ska uppföras ett hus inom 5 år
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det ska vara påbörjat inom två år. Handläggningstiden för bygglov ska enl PBL vara max 10 veckor (kan i särskilda fall förlängas en gång med max 10 veckor). Tiden börjar räknas när ärendet är komplett, dvs sökanden har lämnat in alla handlingar som krävs för att en granskning ska kunna göras.
tryckte på fel siffra du har helt rätt med 2år. men att få ett bygglov beviljat på 10 veckor fungerar nog bara i kommuner som det inte byggs i. sedan tillkommer all överklagande hantering och kungörande i post och inrikestidningen.
min villas bygglov söktes maj 2008 pga överklaganden i alla instanser samt även runt strandskyddet prickad mark etc innebar att lovet var färdighanterat i högsta domstolen 2012 så total tid innan startbesked gavs var drygt 5 år. på grund av den långa tiden så löstes boende på annat sätt så flyttade in först några veckor innan bygglovet gick ut hösten 2017. så 10 veckor är nog rent önsketänkande för de flesta av oss.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Det är intressant att tidsaspekten fortfarande diskuteras även om den framgick av inlägg #5
 
  • Gilla
dennis svensson
  • Laddar…
T twoody skrev:
Tror denna tråd är rekord i olika svar :crysmile: så om nu något svar är rätt så undrar man vilket det är.
Det är väl för att många är tyckare och tror-sig-veta pga av hörsägen eller egen erfarenhet att köra på utan att bry sig om lagar o regler. Att man själv lyckats göra ett svartbygge betyder inte att det är lämpligt att rekommendera det till andra och absolut inte att tro att det är godkänt för att byggnaden står kvar.
Finner i tråden svar som strider mot plan- och bygglagen. Verkar vara en del som inte ens vet var en attefallare är, de tror att om bygget är 30 kvm så är det bara att köra på, både gällande utformning och placering. Ändå finns all information att tillgå på antingens kommunens hemsida eller boverkets hemsida.
Bläddrar jag i tråden så har Eemelie koll på läget.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Förråd (komplementbyggnad) kan vara lovpliktigt. Är det friggebod du menar? Den kräver varken anmälan eller bygglov, men grannens medgivande om den placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 m.
Menar förråd. Inte friggebod. Båda är exempel på komplementbyggnader och omfattas väl av samma regler (?)
 
X Xhoza skrev:
Många felaktiga svar, jag försöker lägga fram lite fakta.

1. Är det en attefallsåtgärd så måste grannarna lämna medgivande för placering närmare tomtgräns än 4,5 meter. Det samma gäller om det skulle gälla en lovbefriad friggebod. Finns inte ett medgivande uppfylls inte kriterierna för attefall eller friggebod och en sådan byggnad är ett svartbygge.
Någon påstod att han fick bygga en friggebod i tomtgräns utan medgivande enligt hans kommun, det är fel information från kommunen i så fall.
Man ska också komma ihåg att ägare/huvudman till mark som är allmän platsmark enligt detaljplan inte kan lämna medgivande för närmare placering än 4,5 meter.

2. Ansöker man om bygglov så är det den aktuella detaljplanen som avgör hur nära tomtgräns man får bygga. I detaljplaner innan ÄPBL (1987) så gäller byggnadsstadgans bestämmelser om minst 4,5 meter om det inte står något annat i planen.
I detaljplaner från ÄPBL och framåt så gäller det minsta avståndet som står i planen, står det inget så får det placeras så pass nära gräns som anses lämpligt. Vissa kommuner godkänner säkert placering i tomtgräns medans andra inte accepterar närmare placering än ca, 1-1,5 meter eftersom en byggnad ska kunna underhållas från den egna fastigheten och bedömer att närmre placering kan innebära en olägenhet för grannen.
Självklart kan det även finnas prickad- eller korsad mark i planen att ta hänsyn till vad gäller placering.

Vid placering som avviker mot bestämmelserna i detaljplan så hörs grannarna. Det innebär att de får möjlighet att lämna synpunkter på avvikelsen men deras ”ja eller nej” är inte direkt avgörande för utgången. Det är upp till handläggaren att bedöma om avvikelsen är liten och om bygglov kan beviljas.

Söker man bygglov för ”attefall” eller ”friggebod” så är det inte längre attefall eller friggebod man söker för utan man söker för en lovpliktig komplementbyggnad/bostadshus.

3. Giltighetstiden för ett startbesked i ett anmälningsärende är 2 år. Inom de 2 åren så ska åtgärden vara slutförd. Är den inte det så behöver man skicka in en ny anmälan och erhålla ett nytt startbesked.
Giltighetstiden för ett startbesked i ett bygglovsärende är så länge lovet är giltigt (5 år) förutsatt att åtgärden är påbörjad inom 2 år.

Så om TS ska utföra en attefallsåtgärd och ber om grannarnas medgivande nu så behöver startbeskedet vara utfärdat innan grannarna säljer för att vara giltigt.
Jag har inte uppfattat vad TS detaljplan säger men finns det inget i planen som reglerar avstånd enligt punkt 2 ovan och det finns byggrätt kvar så behöver inte grannarna blandas in alls.

Avslutningsvis. Kom ihåg att det är samtliga berörda grannar som behöver lämna medgivande för närmare placering för en attefallsåtgärd eller friggebod. Se också till att få medgivandet skriftligt med fördel på situationsplan där placeringen och avstånd framgår.
Beröm för att du tog dig tid och redogjorde. Nu borde denna tråd kunna avslutas.
 
K kevvan04 skrev:
Undrade om du jobbade med bygglovsansökningar och får till svar "ja. skickar in", hur tolkar man det svaret? Att du sitter och skickar in bygglovsansökningar eller?
ja.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Det är väl för att många är tyckare och tror-sig-veta pga av hörsägen eller egen erfarenhet att köra på utan att bry sig om lagar o regler. Att man själv lyckats göra ett svartbygge betyder inte att det är lämpligt att rekommendera det till andra och absolut inte att tro att det är godkänt för att byggnaden står kvar.
Finner i tråden svar som strider mot plan- och bygglagen. Verkar vara en del som inte ens vet var en attefallare är, de tror att om bygget är 30 kvm så är det bara att köra på, både gällande utformning och placering. Ändå finns all information att tillgå på antingens kommunens hemsida eller boverkets hemsida.
Bläddrar jag i tråden så har Eemelie koll på läget.
.
Skrev fel och bidrog till mer röra. Dang :crysmile:
Är tråden förhäxad tro
 
R Roger lagerfeldtt skrev:
Det kan kosta din granne åtskilliga 100 000 kr när han säljer när mäklaren uppger att här ska uppföras ett hus inom 5 år
Klokt
TS bör givetvis betänka att nya grannen kan ha en åsikt om placering.
Men till "syvende och sist" är det byggnadsnämnden som beslutar om bygglov. Grannar har möjlighet att framföra synpunkter i grannehörande, dock ingen beslutanderätt.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Menar förråd. Inte friggebod. Båda är exempel på komplementbyggnader och omfattas väl av samma regler (?)
Det gäller bara utanför planlagt område, inom frågas grannar om samtliga byggnader inom 4,5m från tomtgräns och förmodligen även om de ligger längre ifrån, dvs de har rätt att lämna sina synpunkter.
 
M Millanmagia skrev:
Det är väl för att många är tyckare och tror-sig-veta pga av hörsägen eller egen erfarenhet att köra på utan att bry sig om lagar o regler. Att man själv lyckats göra ett svartbygge betyder inte att det är lämpligt att rekommendera det till andra och absolut inte att tro att det är godkänt för att byggnaden står kvar.
Finner i tråden svar som strider mot plan- och bygglagen. Verkar vara en del som inte ens vet var en attefallare är, de tror att om bygget är 30 kvm så är det bara att köra på, både gällande utformning och placering. Ändå finns all information att tillgå på antingens kommunens hemsida eller boverkets hemsida.
Bläddrar jag i tråden så har Eemelie koll på läget.
Som jag skrev gäller det i min kommun och googlar man lite kan man hitta bägge svaren på olika kommuners hemsidor.
Samt som jag skrev gäller startbesked 2år vilket innebär att bygget ska påbörjas inom denna tid och mina attefallsåtgärder är påbörjade dagen efter startsamrådet.
Eftersom kommun inte kallat mig till något nytt tekniskt samråd, tolkar de antagligen paragrafen på samma sätt som jag gör.
Då är det konstigt att skriva i tråden att vissa har rätt och vissa fel, när kommuner har olika tolkningar själva.
Det man möjligen då kan skriva är vad som gäller i sin egen kommun, det var det jag gjorde. Nu har jag visserligen fastigheter i tre kommuner och det berör en av dem.

PS det är lite väl magstarkt att kalla andra tro sig påare, när man är likadan själv?
Samt att de skulle ha uppfört svartbyggen?!?!?!
Det står ju att jag och andra fått bygganmälan och lov godkända.
Skärpning..
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Som jag skrev gäller det i min kommun och googlar man lite kan man hitta bägge svaren på olika kommuners hemsidor.
Samt som jag skrev gäller startbesked 2år vilket innebär att bygget ska påbörjas inom denna tid och mina attefallsåtgärder är påbörjade dagen efter startsamrådet.
Eftersom kommun inte kallat mig till något nytt tekniskt samråd, tolkar de antagligen paragrafen på samma sätt som jag gör.
Då är det konstigt att skriva i tråden att vissa har rätt och vissa fel, när kommuner har olika tolkningar själva.
Det man möjligen då kan skriva är vad som gäller i sin egen kommun, det var det jag gjorde. Nu har jag visserligen fastigheter i tre kommuner och det berör en av dem.

PS det är lite väl magstarkt att kalla andra tro sig påare, när man är likadan själv?
Samt att de skulle ha uppfört svartbyggen?!?!?!
Det står ju att jag och andra fått bygganmälan och lov godkända.
Skärpning..
Det är ganska tydligt i tråden vilka som kan reglerna. Och visst har man 2 år på sig att börja bygga efter man fått startbesked.
P patriklarsson skrev:
Som jag skrev gäller det i min kommun och googlar man lite kan man hitta bägge svaren på olika kommuners hemsidor.
Samt som jag skrev gäller startbesked 2år vilket innebär att bygget ska påbörjas inom denna tid och mina attefallsåtgärder är påbörjade dagen efter startsamrådet.
Eftersom kommun inte kallat mig till något nytt tekniskt samråd, tolkar de antagligen paragrafen på samma sätt som jag gör.
Då är det konstigt att skriva i tråden att vissa har rätt och vissa fel, när kommuner har olika tolkningar själva.
Det man möjligen då kan skriva är vad som gäller i sin egen kommun, det var det jag gjorde. Nu har jag visserligen fastigheter i tre kommuner och det berör en av dem.

PS det är lite väl magstarkt att kalla andra tro sig påare, när man är likadan själv?
Samt att de skulle ha uppfört svartbyggen?!?!?!
Det står ju att jag och andra fått bygganmälan och lov godkända.
Skärpning..
Jag tycker Xhoza sammanfattar vad som gäller tydligt och bra. Och det är helt rätt det du skriver, att man har 2 år på sig att börja bygga efter startbesked.
 
M Millanmagia skrev:
Det är ganska tydligt i tråden vilka som kan reglerna. Och visst har man 2 år på sig att börja bygga efter man fått startbesked.

Jag tycker Xhoza sammanfattar vad som gäller tydligt och bra. Och det är helt rätt det du skriver, att man har 2 år på sig att börja bygga efter startbesked.
Med tanke på att reglerna är olika i olika kommuner, enligt deras hemsidor och att jag tolkar skriften annorlunda än vad vissa här gör så är det inte alls "ganska tydligt", det enda som är tydligt är att du och vissa andra tror att de vet vad som gäller, utan några konkreta fakta?
Jag har ex tagit upp min egen handläggning, länkat berörd paragraf och hur jag tolkar den och fått ett lustigt svar tillbaka om att "det står startbeskedet gäller två år" som alltså betyder att det skall påbörjas inom två år, inte slutföras inom två år.
Det kallas slutbesked/slutsamråd och det står alltså att OM byggena inte är färdiga inom 2år, kan kommunen kalla till nytt tekniskt samråd eller om möjligt slutsamråd. Men eftersom de nu inte gjort det, betyder det att de anser att det inte behövs.
Du menar att det då alltså skulle övergå i ett svartbygge?
Det visar ju enbart att du inte har en aning om vad du pratar om.
Men berätta gärna lite om vad du arbetar med och vilka lov/anmälan du själv fått och vad kommunen då nämnde, istället för att vara en förstå sig påare.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.