Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Då har han snart eldat sönder kaminen. Min ( contura med 5 m
Skorsten) får man elda Max 2 timmar åt gången.

• Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Då har han snart eldat sönder kaminen. Min ( contura med 5 m
Skorsten) får man elda Max 2 timmar åt gången.
Mjo plåtis kaminer är oftast för trivsel. Sen blir dom vinda, skeva och buckliga på insidan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ett hus från 2018 som det eldas konstant 18 timmar per dygn redan i oktober måste antingen sakna isolering eller ha en ägare som både är hemma konstant, har 30 grader varmt inne, har gott om sur ved eller är dum i huvudet, eller alltsammans.
Det är något skumt med veden,
"gratis" ved brukar vara "gratis" av en anledning.

Och precis som du är inne på så ger sur ved inte så mycket värme eftersom mycket av värmen går åt till att torka veden.

Och eftersom det klagas på rök/doft, som också brukar bli när någon eldar med sur ved så känns det som han bör fråga om grannen verkligen har torr ved, kanske t.o.m. fråga om han brukar kolla den med en fuktighetsmätare för ved.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Mjo plåtis kaminer är oftast för trivsel. Sen blir dom vinda, skeva och buckliga på insidan.
Fast i princip alla pelletskaminer är ju gjorda av plåt och dessa ska ju gå att elda i konstant i och med att man kan ha en pelletskamin som primär uppvärmningskälla.

Talvan Talvan skrev:
Får och får enligt vilken lag menar du att inte fårdet

De får inte skapa en olägenhet för grannen men mängden eldningar är inte begränsat i lag
Det är endast tillåtet ”trivselelda” inom tätbebyggt område. Ta kontakt med kommunen, de startar ett ärende och den som eldar kan bli skyldig betala kommunens utredning. Ett jävla sattyg med grannar som inte tänker på andra!!

Nää den här tråden var lite elak mot eldande grannar tycker jag. Bäst att jag startar upp oljepannan från 59. Oljan påminner mig lite om diesel blandat med motoroja typ 50/50. Mina grannar kommer älska mig.

Nä skämt o sido. Som en redan var på spåret. Ibland måste man kanske justera sin egen ventilation lite (inte för jag förstår, pappersbruk luktar ju pengar). Kolla på alla gamla kåkar från 50-60 talet. Inte många intag högt upp. Skapade dålig luftkvalite då det inte var så bra ventilation. Men man sög inte heller in rök från alla grannar som antingen eldade eller hade oljepanna (ineffektiva och oljan var inte alls lika ren som den är idag).

En annan sak som också kan vara en lösning är om möjligt höja grannens skorsten en bit om det skulle hjälpa. Är det en separat i plåtrör för kaminen så är det ju inte så dyrt att betala för. Kan hjälpa en del.

• Gilla
Helic
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Får och får enligt vilken lag menar du att inte fårdet

De får inte skapa en olägenhet för grannen men mängden eldningar är inte begränsat i lag
S surfarn skrev:
Tråkigt svar. Det suger, bokstavligt talat, att bo granne med en eldare när man har mekanisk ventilation. Inget att skoja om tycker jag. Inte så kul att det luktar skogsbrand inomhus vareviga dag.
Ja det är säkert ett tråkigt svar men gillar du inte att grannen eldar är det bara att flytta eller betala elräkningen åt honom. Vi hade en elräkning på 14000 en månad, utan eldning hade inte det dubbla räckt.

• Gilla
Box of rain
  • Laddar…
D docboy skrev:
Verkar ju inte behövas vänta så länge innan deras hus kommer brinna ner. Eldar du fel länge så får du tillslut skorstensbrand/soteld.

Sen är ju en kamin inte till för att eldas hela dygnet. Direkt dåligt för kaminen.

Då måste man ha vedpanna med ackumulering. Även då behöver man ju inte elda mer än nån timma.

Ja, grannen vet kanske inte detta!​

Checklista för att elda rätt i braskamin​

• Följ alltid eldningsinstruktionerna för just din eldstad.
  • Använd torr ved. Då bildas mindre tjära i skorstenen och soteld uppstår inte lika lätt.
  • Elda max tre kilo ved per timme, annars riskerar du överhettning.
  • Låt kaminen svalna lika länge som du eldat i den.
  • Förvara askan i ett icke brännbart kärl med tättslutande lock.

Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Du jag förstår dig fullständig, har haft/har samma f-b bekymmer. Och då får jag det frågan väst/sydväst, och hur ofta blåser det från ost/nordost? Dessutom fattar inte grannen att man skall använda TORR ved. Precis som du skiter jag i hur mkt han sparar på att elda sin eu pallar o annat skit, men lite hänsyn till grannar är väl inte för mkt begärt. Jag lider med dig.

• Gilla
Kaptenz och 3 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Det är endast tillåtet ”trivselelda” inom tätbebyggt område. Ta kontakt med kommunen, de startar ett ärende och den som eldar kan bli skyldig betala kommunens utredning. Ett jävla sattyg med grannar som inte tänker på andra!!
Precis! En av våra grannar är sosse. Tänk vad han har förstört! Och då är de ändå inte de värsta….

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar att sågat och kanske hyvlat trä ryker mer än "yxklyvet" trä?

Har du någon anledning att tro detta eller tycker du bara illa om vedeldning?
Risken finns väl att man eldar impregnerat virke, om man inte har koll på att det inte är tillåtet.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då måste det även trilla med ett försäljningsförbud för annars finns det en alternativkostnad med att elda den.
Exakt. Du kan detta du.👍😄

H Helic skrev:
Ja det är säkert ett tråkigt svar men gillar du inte att grannen eldar är det bara att flytta eller betala elräkningen åt honom. Vi hade en elräkning på 14000 en månad, utan eldning hade inte det dubbla räckt.
Möjligtvis om du har direktverkande el så kan du räkna hem besparingen med att stödelda i en kamin. Annars är vinsten försummbar. Beror iofs på vad elpriset är men ändå.

Tycker inte jag märker någon större skillnad på förbrukningen när jag stödeldat i kamin.

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tråkigt svar. Det suger, bokstavligt talat, att bo granne med en eldare när man har mekanisk ventilation. Inget att skoja om tycker jag. Inte så kul att det luktar skogsbrand inomhus vareviga dag.
Byt ventilation... Problemet är inte grannens utan ditt.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Ironside och 4 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Nej nyttan blir då mindre eftersom utsläppen då motsvarar 18 körande dieselbilar hela dagarna - jämfört med inga utsläpp alls.
Vänta bara till vi behöver elda bildäck och uttjänta möblerar att hålla värmen. Allt för att några idioter röstar för att flytta utsläpp och avfall till andra sidan jorden där det är 0-koll på utsläpp.
Sök på ”burn tyre dessert” så får du se vad alla duktiga ’slå sig för bröstet’ klimatterrorister är högst delaktiga i.

• Gilla
Fredandel och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.