56 769 läst · 75 svar
57k läst
75 svar
Grannen byggt högt hus i tomtgräns utan bygglov
Det går alldeles utmärkt att bygga närmare än 9m men det ställer krav på byggnadernas brandmotstand.
I det fallet en granne hade sökt tillstånd att bygga närmare än 4,5m hade jag ställt krav att grannen bygger med tanke på att jag skall kunna bygga i framtiden. Förmodligen da komplementhus.
Till TS-om kommunen segar, Länsstyrelsen nästa.
I det fallet en granne hade sökt tillstånd att bygga närmare än 4,5m hade jag ställt krav att grannen bygger med tanke på att jag skall kunna bygga i framtiden. Förmodligen da komplementhus.
Till TS-om kommunen segar, Länsstyrelsen nästa.
Det finns tyvärr ingen absolut rättvisa här i världen.Nötegårdsgubben skrev:Det må så vara att du inte vill, men att du kan hindra grannen från att bebygga sin mark är inte nödvändigtvis en rättvis ordning heller. Men de flesta har inte råd med ett eget hus alls annat än väldigt långt ifrån stan och goda kommunikationer, delvis för att marken i villaområdena har så stränga byggrestriktioner.
Men regler är regler och gäller i såväl Stockholm som i korpilombolo, oavsett prislapp på tomten.
Är det inom detaljplanelagt område? I sådant fall regleras bl.a byggrätt och avstånd till fastighetsgräns för huvudbyggnad&komplementbyggnad.
Är det utanför detaljplanelagt område får man bygga närmare än 4,5 m oavsett vad du som granne tycker, (kan ställas brandkrav när det gäller brandspridning mellan byggnader).
Du ska göra en anmälan till byggnadsnämnden där du kräver att ett tillsynsärende inleds. Då är dom skyldiga att hantera det. Du kan vara anonym om du vill men jag rekommenderar att du inte är det.
Du måste även ta reda på om det är möjligt för grannen att få bygglov i efterhand. Det är nämligen det första byggnadsnämnden kommer att titta på, och såklart en sanktionsavgift för att ha påbörjat utan lov/startbesked.
Ett laga kraft vunnet beslut kan ta några år så förvänta dig inte att byggnaden är borta i närtid.
Avslutningsvis vill jag bara instämma med många andra här att när det gäller friggebod och attefallshus så krävs det alltid grannens medgivande om den placeras närmare än 4,5 m.
Lycka till!
Är det utanför detaljplanelagt område får man bygga närmare än 4,5 m oavsett vad du som granne tycker, (kan ställas brandkrav när det gäller brandspridning mellan byggnader).
Du ska göra en anmälan till byggnadsnämnden där du kräver att ett tillsynsärende inleds. Då är dom skyldiga att hantera det. Du kan vara anonym om du vill men jag rekommenderar att du inte är det.
Du måste även ta reda på om det är möjligt för grannen att få bygglov i efterhand. Det är nämligen det första byggnadsnämnden kommer att titta på, och såklart en sanktionsavgift för att ha påbörjat utan lov/startbesked.
Ett laga kraft vunnet beslut kan ta några år så förvänta dig inte att byggnaden är borta i närtid.
Avslutningsvis vill jag bara instämma med många andra här att när det gäller friggebod och attefallshus så krävs det alltid grannens medgivande om den placeras närmare än 4,5 m.
Lycka till!
Som fd ledamot i byggnadsnämnd kan jag bekräfta att det kommer ta tid, framförallt om det överklagas och den som byggt inte är medgörlig, då måste i sista hand kronofogden komma och hjälpa till med att plocka ner huset.
Jag gissar att processen kan ta uppåt 5 år
Jag gissar att processen kan ta uppåt 5 år
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 510 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 510 inlägg
Undrar om jag missat nåt i alla inlägg, men står det någonstans att TS verkligen har kontaktat kommunen /stadsbyggnadskontoret/ bygglovsavdelningen och fått bekräftat att grannen byggt utan bygglov, eller har TS bara gissat?
Enligt de första inläggen har TS kontaktat kommunen som sagt att det tar två år innan man hanterar ärendet. TS kanske kan svara bättre själv, men bygglov är ju offentliga så det går att kolla om det finns något bygglov. Men kommunen skulle knappast ge ett bygglov direkt i tomtgräns utan att underrätta berörd granne så det är troligt att det inte finns något bygglovMaria T skrev:
Lovet kan ju vara beviljat när någon annan ägde ts fastighet och det är bara startbesked som meddelats innan huset sattes upp, jag tror inte man underrättae grannar om startbeskedK klimt skrev:Enligt de första inläggen har TS kontaktat kommunen som sagt att det tar två år innan man hanterar ärendet. TS kanske kan svara bättre själv, men bygglov är ju offentliga så det går att kolla om det finns något bygglov. Men kommunen skulle knappast ge ett bygglov direkt i tomtgräns utan att underrätta berörd granne så det är troligt att det inte finns något bygglov
Beror förstås på hur länge TS ägt sin fastighet . Man kan få säkerhet i frågan genom att fråga kommunen om vilka bygglov som getts för grannfastigheten , om inte TS redan gjort det så är det nog bra att göra såC Centermonterad_tumme skrev:
Redigerat:
L Laleh skrev:
Om ni fått ett diarienummer så har ett tillsynsärende skapats. Tyvärr är det så att hos många kommuner tar dessa ärenden lång tid. Större kommuner har avdelningar som jobbar med bara tillsyn men i mindre kommuner ligger det på bygglovshandläggare och inspektörer. Bygglov går före och tillsyn tas i mån av tid om det inte rör sig hälsofarliga saker. Så tyvärr, det tar tid. Att ringa och tjata skapar bara irritation hos tjänstemännen. Ärendena är också krångliga. Det är platsbesök, granskning om åtgärden är planenlig mm mm. Det brukar ofta sluta med att byggnadsnämnden ger lov i efterhand om det inte är allt för planstridigt. Om ni anmält när byggnationen påbörjades hade processen varit mycket enklare.
Moderator
· Stockholm
· 53 028 inlägg
Nu vet jag inte hur långsamm hanteringen brukar vara. Jag känner till två fall där jag vet att kommunen påbörjade sitt agerande inom några månader, alltså tid från anmälan till första kontakt mellan kommunen och den "skyldige". Sedan tar processen väldigt lång tid, även om kommunen skulle agera på dagen efter varje "steg", så blir det typiskt 10 - 20 skriftväxlingar innan man har ett rivningsföreläggande som vunnit laga kraft. Och varje skriftväxling ger "motparten" typ. 3v på sig att svara. Och till det kommer stor rätt att begära uppskov med att svara. Och i praktiken så går ju inte kommunen på nästa steg i processen snabbare än en - två veckor i varje steg, även om det är en allert kommun.
Och går "motparten" verkligen in för att fördröja, så kan man ganska lätt få ett sådant här ärende att behöva 300 skriftväxlingar istället för 20, och det tar 10 år.
Och går "motparten" verkligen in för att fördröja, så kan man ganska lätt få ett sådant här ärende att behöva 300 skriftväxlingar istället för 20, och det tar 10 år.
Om man visar upp det i lokaltidningen, kan er fastighet bli mer svårsåld. Gud vilka fräcka människor!K klimt skrev:Oj, detta verkar som ett besvärligt ärende, frågor kring grannar är alltid känsliga. Om ni inte gör något blir detta bygge lagligt med tiden, så ni måste nog agera. Det ni kan göra är att ligga på kommunen och begära svar, och framföra att två år är en orimligt lång tid att vänta. Ni kan också gå på lämplig politiker i byggnadsnämnden, till exempel företrädare för det parti ni röstat på. Om en politiker frågar efter ärendet kan det påverka tjänstemän. Ni kan också skriftligt begära att ärendet tas upp i nämnden. Det kan vara effektivt att gå till lokalpressen, men tänk på att ni då troligen eskalerar frågan rejält, det blir snack på bygden om detta, och frågan kan bli infekterad.
Om inget görs är det säkert så att värdet på ert hus minskar vid en kommande försäljning. Zonen att inte bygga nära grannar finns av etts käl, nu blir väl en del av er tomt i praktiken oanvändbar därför att grannens hus står intill. Jag vet inte hur det är med avrinning av vatten och snö, men ofta påverkar det närområdet så att även marken blir påverkad
Men, inte har väl tjänstemän något ansvar längre?O OveRa skrev:Det var precis det som jag gav TS, ett tips om hur ett korrekt beteende gör att den lagstiftning som finns skall tillämpas. Om en massa ovidkommande påståenden om att göra si eller så framlägges så blir ju bara resultatet att det tar en massa onödig tid.
Gör en anmälan, bevaka den och kontakta berörd myndighet om inte tidsplaner följs, enkelt, effektivt och tidsbesparande för ingen tjänsteman vill riskera att få stå till svars för försumlighet.