P pmd skrev:
Vilken bild?
Den mentala? :p

• Haha
pmd
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Ja är det ”white trash” inställning att inte lägga mig i grannens projekt som inte angår mig så har jag nog den inställningen. ;) För övrigt är jag rätt nöjd med hur det ser ut hos mig men tack för omtanken. :love:
Du förstår nog vad jag menar, och förstår du inte det så är det du som har soptippen på tomten eller 20 ej färdigställda projekt. Är inte svårare än så

• Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det många inte tänker på härinne ibland är att alla slags relationer har två parter (minst) - det betyder att båda ska vara lika respektfulla för att det ska räknas som en relation..

God grannsämja är alltså INTE att behöva acceptera att andra kör över en!

Nu inte sagt att man behöver strida för allt! Men man måste ibland sätta ner foten och säga till (om man tycker något är fel). Det är bättre att ta en konflikt och försöka lösa den.. än att det ska snackas skit bakom ryggen på alla inblandade.. man behöver inte älska alla (inte ens umgås med alla)..

…man behöver bara försöka att ha en öppen, respektfull och ärlig kommunikation med de närmast! Så man på något vis kan få lite harmoni i sitt boende/på sin tomt i framtiden.

(observera att kompromissa ska bägge parter göra vid behov.. inte bara den ena parten!)

• Gilla
crazytok och 11 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet med överenskommelser om delad vårdnad är att de inte alltid överlever grannbyte. :( Det är absolut bra när det fungerar men en framtidssäker lösning är en lösning där var och en har möjlighet att sköta sitt.
Ja, så kan det vara, men det kan också gå jättebra. En släkting till mig byggde ett plank mellan sin tomt och grannens (med grannens deltagande; grannen stod för kostnaden och min släkting byggde). Det planket har överlevt grannbyte 3 gånger under cirka 50 år.

Om man vill vara snäll mot framtiden så kanske man kan skriva ett servitutsavtal?

Det står en häck mellan vår tomt och grannens tomt och varken jag eller grannen vet vems tomt den står på (jag har inte hittat gränsrören). Vi är dock överens om att sköta häcken på var sin sida. Ingen av oss tänker lägga sig i hur den ser ut på andra sidan. Vi är tredje ägarna av vårt hus och grannens hus ägs av en förening som har funnits bra länge. Hur länge häcken har funnits är höljt i historiens dunkel.

Jag tror att de flesta människor är resonabla och sällan är puckon. Det dyker sällan eller aldrig upp trådar här på forumet om hur bra det gick att komma överens med grannen. Vi får bara se problemen, så det kan vara lätt att tro att de är frekventa.

Men visst, om man tror att det kan bli problem i framtiden så ordnar man det med fördel så att var och en kan sköta om sin egen avgränsning, men man bör ändå komma överens med grannen om en gemensam plan för det.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
O Steamboy skrev:
Så om inte grannen stod bredvid firman och dirigerade in derm på din tomt förstår jag inte varför du över huvudet taget retar upp dig på vederbörande.
Grannen har underlåtit att be om tillstånd av TS för grannens gräventreprenörs framfart på TS tomt. Entreprenören arbetade på uppdrag av grannen, så det är grannen som hade det yttersta ansvaret att se till att TS inte skulle bli påverkad negativt.
Om det är en fråga om skadan på din tomt som är problemet ber du grannen kontakta grävfirman så får de komma tillbaks och göra det bättre.
Det framgår av TS inlägg i tråden att marken återställdes nöjaktigt.

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
P
M maglub skrev:
om man spelar djävulens advokat med antagandet att grannen är sugen att sätta upp staket och dennes partner säger "hörru, skall vi inte säga till innan vi börjar?", så kanske svaret blev "nej för fan, han är ju skitkrånglig, vi tar det när de inte är hemma så blir det inget jidder. Jag säger till maskinisten att göra rejält snyggt efter sig".
Det är ett förkastligt beteende. För att ett samhälle ska fungera bra behövs umgängesregler. Visa av dessa umgängesregler är kodifierade i lag för att alla ska veta vad som gäller.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P
Påppen Påppen skrev:
Precis, ibland förstår man att det "blir krig".
Ja, det kan eskalera till krig när någon tycker sig ha rätt att införliva någon annans mark i sitt territorium.
Det är dock sällan den som drabbas av intrånget som startar sådana krig …

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
N nissenhj skrev:
Finns många grävmaskiner med gummilarvband som inte gör så stor åverkan. Kanske en sådan som de använde? Hypotetiskt kan det gått till så att när grävmaskinen var på plats så insåg grävmaskinisten att jobbet inte gick att utföra som tänkt från den egna tomten. Grannen eller grävmaskinisten gick över till ts och knacka på, ingen var hemma. Grävmadkinisten sondera markförhållande och insåg att det kommer inte att bli några skador och det lilla som blir åtgärdar vi. Så istället för att skjuta upp jobbet ett dygn så utfördes det med minimal åverkan på ts-tomt.
Jag tvivlar lite på att TS granne plötligt kom att han skulle sätta upp ett staket, och fick dit grävaren samma dag som han fick den snilleblixten.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Ja grannen hade ju kunnat fråga om han fick låna plats för att gräva från din tomt men finns risken att folk svarar nej så blir det ju enklare att laga gräsmattan efter sig än att få nej och sen bli tvungen att iaf stå på fel sida för maskinen inte fick plats eller det är andra byggnationer/saker i vägen eller tomternas placering och höjd osv..

Det är enklare att be om ursäkt efteråt än att fråga om lov få nej och sen inse att man måste iaf in på grannens tomt iaf för att kunna få ner vissa plintar.
Och samtidigt har man förstört chansen till att få en bra relation till sin granne. Nästa gång man ska göra något och behöver befinns sig tillfälligt på grannens mark för det så lär man knappast få ett jakande svar, så man måste göra som förut: ta sig rätten att gå in på grannens tomt och sen (kanske) be om ursäkt. Relationen till grannen blir inte bättre om man håller på så.

F.ö. är det osäkert om TS granne har bett om ursäkt. TS har åtminstone inte skrivit något om det.
@Byggsnyggen: har grannen bett om ursäkt för intrånget?

Redigerat:
F fsn skrev:
Du förstår nog vad jag menar, och förstår du inte det så är det du som har soptippen på tomten eller 20 ej färdigställda projekt.
Jag förstår absolut vad du menar. Jag håller bara inte med.

Min grannar ska högaktningsfullt skita i om jag så har 220 ej färdigställda projekt på samma sätt som jag naturligtvis inte lägger mig i hur många projekt de håller på med. Har du även åsikter om hur ofta dina grannar tvättar bilarna för en skitig bil är väl även något som "ser skit ut och stör"?

• Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Japp buga o bocka med kepsen i handen.
Det är ju fjantigt. Sätt en stor Sten så kan han han inte snedda skicka ett kostnadsförslag på iordningställande av tomt till han som grävde. Parkera sedan bilarna tio cm från det tilltänkta staketet så kanske karlfan vaknar
såvitt jag kan se så befinner vi oss på juridikdelen av forumet och då torde vad som normalt anses vara straffbart enligt svensk lag vara av visst intresse..

Som jag tolkat inlägg av trådskaparen så är gräsmattan återställd och det fanns inget att klaga på vad gäller skador på gräsmattan utan kvar är "att dom varit på ts tomt utan hans godkännande"
Denna del är i det närmaste omöjlig att straffa för nu i efterhand och en ev polisanmälan är nog nedlagd innan du ens lagt på luren.. Så visst kan man tjaffsa att det är moraliskt fel och försöka uppfostra sin granne till sin egen önskan om vad som är korrekt moraliskt för att försökta tillfredställa sin egen butthurt feeling men utan ett solid case där man kan åtala sin granne och har en chans att vinna så är chansen liten att man lyckas vinna något på sitt beteende. Så vem som är fjantig råder det nog delade meningar om.. visst kan man roa sig med att parkera bilar för att störa grannens bygge men även där så tror jag tyvärr att ts kommer bli förloraren och risken är nog stor att det blir mer spår på gräsmattan efter bilen än efter grävmaskinen..

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår absolut vad du menar. Jag håller bara inte med.

Min grannar ska högaktningsfullt skita i om jag så har 220 ej färdigställda projekt på samma sätt som jag naturligtvis inte lägger mig i hur många projekt de håller på med. Har du även åsikter om hur ofta dina grannar tvättar bilarna för en skitig bil är väl även något som "ser skit ut och stör"?
Det finns gränser för hur ovårdad tomten får vara enligt lag, men gränsen går väldigt högt.

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det finns gränser för hur ovårdad tomten får vara enligt lag, men gränsen går väldigt högt.
Och kommunerna som är ansvariga för tillsynen är ofta högst ointresserade så i praktiken får det nästan se hur jäkligt som helst ut.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja naturligtvis menar jag inte att man kan ta sig för vad som helst på sin fastighet utan jag förutsätter att vi pratar om "normala halvfärdiga projekt" och inte miljöfarliga aktiviteter eller kriminell verksamhet.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Normalt är det så här: grannen måste kunna underhålla sitt staket och ska därför placera det så att hen inte behöver gå på din tomt när det görs. Man brukar räkna med ca 40-50cm in på tomten (finns oftast regler hos kommunen) för att kunna gå runt. Varför byggdes en stenmur och sedan staket utanför? Behövdes staketet då? eller om muren är uppfylld till toppen ska staketet stå på muren.
Jag skulle inte gnälla eller ställa till för grannen, du ska gissningsvis bo där ett tag och då är det till stor fördel att hålla sams och agera så positivt som möjligt, man kan i vänlig ton påpeka saker men, men....
Bjud på fika ute när det blir varmt, då kan man prata om projekt och saker som kanske kommer att ske eller inte ske, planer och fantasier om hur man vill att det ska se ut....

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.