Kommer grannens Attefallare bli en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus? Det skiljer lite i brandskyddskraven däremellan.

Är det en komplementbyggnad är det ganska lätt att klara brandspridningskraven för grannen. Max 4kvm glas utan klassning. Dörr utan klassning. Bygg väggen med EI 30. Klart.

Troligen har grannen fått redogöra för detta vid bygganmälan. Jag fick göra det i alla fall. Jag tror, med betoning på tror, att allt är enligt boken. För att få startbesked ska en förenklad nybyggnadskarta med placering av huset lämnas in. Där står även era hus med så avståndet är tydligt för kommunen.

Ska ni lägga energi på något är det att kontrollera att grannen bygger där de fått lov att göra det. Har de gjort en utsättning eller lägeskontroll? Begär ut handlingarna från kommunen och se så att beviljat tillstånd faktisk är på den plats de bygger.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T TEDN skrev:
Bygganmälan ja, men det var inget vi fått del av eller kunde förutspå innan det redan är igång. Det får bara överklaga bygglov säger kommunen.
[
QUOTE="statiker, post: 5048692, member: 573115"]Brandskyddsreglerna är med given info ett svagt kort att spela ut.
[länk]

Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet. Grannen kan då välja att istället söka bygglov för komplementbyggnad med motsvarande storlek och placering. Får grannen bygglov så överklagar ni det med samma motivering som för attefallet då även komplementbyggnader skall uppföras i bostadshusets omedelbara närhet.

Du har goda chanser att få din vilja igenom men grannsämjan och processandet lär tära på er...
[/QUOTE]
Kan man verkligen överklaga ett startbesked för en attefallsbyggnad? Det söks inte om lov och startbesked kommer med automatik vad jag vet.

M mojjen skrev:
Enligt branskyddsdokumenter brandskyddsdokumnetet krävs El30 i båda väggarna. Detta krav bör väl rimligen krävas på båda berörda byggnader. Så om inte din fastighet uppfyller det så bör det gå att motsätta sig. En av våra grannar byggde nyligen ett attefall . Då krävde kommunen 7m till grannen. Hon sa inte uttryckligen att det var för brandskydd men misstänker det.
Mojjen tar ju upp en möjlighet som är värd att kolla upp. Om man genom att vägra brandskydda sin egen byggnad kan tvinga granne att hålla större avstånd så är ju frågan löst.

T ToRy skrev:
Mojjen tar ju upp en möjlighet som är värd att kolla upp. Om man genom att vägra brandskydda sin egen byggnad kan tvinga granne att hålla större avstånd så är ju frågan löst.
Kravet på båda väggarna verkar gälla om det rör en komplementbostadshus. om det bara avser en komplementbyggnad, så räcker en vägg. Men det lär väl framgå av startbeskedet vad den är klassad som.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Kan så vara, men till historien hör att alla andra hus i området är byggt på samma sätt med närhet till tomtgräns, och alla har placerat sina hus på södra änden för att behålla avståndet mellan husen, utom dessa nyavstyckade då. Bara för att man får, bör man?

Men visst, lite småttigt är det säkert. Ser efter mina intressen såklart.

G gaidin skrev:
Min poäng är att dina önskemål om hur grannen gör på sin egen tomt är orimliga. I synnerhet när det är ditt hus som inkräktar på brandzonen, inte hans. Att du ens startar denna tråden i hopp om att stoppa din grannes rätt att använda sin tomt på grund av att din egen tomt är överanvänd anser jag vara småaktigt.

Det är ett kompliment bostadshus. En del menar att det räcker med EL 60 i ena väggen.
M mojjen skrev:
Kravet på båda väggarna verkar gälla om det rör en komplementbostadshus. om det bara avser en komplementbyggnad, så räcker en vägg. Men det lär väl framgå av startbeskedet vad den är klassad som.

VidarH VidarH skrev:
Fast nu vet vi inte om TS tomt/fastighet är överanvänd. Vi vet väl egentligen bara att det är en minimal avstyckning på två av sidorna? Och eftersom det är planlagt så går det ju att kolla upp om det finns en angiven byggyta för fastigheterna.
Mitt hus har kvar ~7-10m² för ett växthus som vi planerade för upptäckte vi när vi frågade kommunen om vad som gäller häromkring.
Tack, Ja överanvänd skulle jag inte säga, de tomterna här styckades av väldigt smala för 30 år sedan och hus uppfördes i söderläge på alla med maximal byggyta om 100kvm. 1m till tomtgräns på sidan i mitt fall då mitt hus var sista tomten på den nybyggda raddan. De räknade nog aldrig med ytterligare exploatering då resten var prickad mark.

Min poäng är att dina önskemål om hur grannen gör på sin egen tomt är orimliga. I synnerhet när det är ditt hus som inkräktar på brandzonen, inte hans. Att du ens startar denna tråden i hopp om att stoppa din grannes rätt att använda sin tomt på grund av att din egen tomt är överanvänd anser jag vara småaktigt.
Att "jag har önskemål om vad grannen gör på sin egen tomt" är lite missvisande. Jag undrar om det är några "legala" hinder för dem att göra så som de vill bygga.
Det var det jag ville ha svar på. TEX det med branskydd som kanske inte är i sin ordning som det börjar att visa sig, det tycker jag inte ha något med att jag skulle vara småsint att göra. Är allt i sin ordning så är det såklart att jag fogar mig även om jag tycker att det är tråkigt.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
T TEDN skrev:
Tack, Ja överanvänd skulle jag inte säga, de tomterna här styckades av väldigt smala för 30 år sedan och hus uppfördes i söderläge på alla med maximal byggyta om 100kvm. 1m till tomtgräns på sidan i mitt fall då mitt hus var sista tomten på den nybyggda raddan. De räknade nog aldrig med ytterligare exploatering då resten var prickad mark.

Att "jag har önskemål om vad grannen gör på sin egen tomt" är lite missvisande. Jag undrar om det är några "legala" hinder för dem att göra så som de vill bygga.
Det var det jag ville ha svar på. TEX det med branskydd som kanske inte är i sin ordning som det börjar att visa sig, det tycker jag inte ha något med att jag skulle vara småsint att göra. Är allt i sin ordning så är det såklart att jag fogar mig även om jag tycker att det är tråkigt.
Det är upp till kommunen att avgöra, spelar ingen roll vad du tycker i detta fall. De lagar som finns måste följas och det ser kommunen till att byggherren gör.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är upp till kommunen att avgöra, spelar ingen roll vad du tycker i detta fall. De lagar som finns måste följas och det ser kommunen till att byggherren gör.
Du kraftigt överskattar kunskapsläget på vår kommun, de hade tydligen sagt att inga branskyddade väggar behövs om det är 4.5m ifrån. Vilket definitivt inte är sant.

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Brandskyddade fönster är svindyra, så de kan du nog nästan utgå från att han inte har.
Svindyra är väl relativt? Jag betalade ca 20 000:- styck för brandklassade fönster som hade kostat strax under 10 000:- i normalutförande. Bygger man ett hus för 3-500 000:- är det en liten merkostnad i sammanhanget.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TEDN skrev:
Det är ett kompliment bostadshus. En del menar att det räcker med EL 60 i ena väggen.
Ja dom kan uppfylld et på det generella kravet i första kolumnen. men då krävs det brandklassad dörr och brandklassade fönster. Så det lär kosta en del, och i princip omöjligt om han tänkt sig en träbyggnad.

Jag hade tagit denna tabell och åkt ner till Kommunen och sagt att jag är rädd.....
och bett dom att skriftligt motivera med diarienummer varför de kan tänkas tillåta en avvikelse, så du har ett underlag att gå vidare med.
Sånt brukar få tjänstemän att skruva på sig, speciellt som dom inte kan ducka för det.

Tabell med brandskyddskrav för småhus beroende på avstånd till annat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Om du nu skulle orka driva det här så skulle jag nog pröva huruvida 25-30 meter verkligen är i omdelbar närhet till bostadshuset, för att ha en chans att vinna där så beror det dock på hur terrängen ser ut i övrigt.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja dom kan uppfylld et på det generella kravet i första kolumnen. men då krävs det brandklassad dörr och brandklassade fönster. Så det lär kosta en del, och i princip omöjligt om han tänkt sig en träbyggnad.
Jag har gått igenom exakt samma procedur då jag bara har två meter mellan byggnaderna och måste uppfylla dagens krav i och med att ena huset totalrenoveras.
EI60 är inga problem alls i en träbyggnad och inte så jättemycket fördyrande. Originalväggen i mitt hus består av 2-tums plankstomme och den har jag täckt med ett lager gips, 90 mm tjocka fasadskivor och träpanel ytterst. Takfoten är inte ventilerad (kan vara med speciella brandskyddsband). Fönstren (3 stycken) är brandklassade, ingen dörr är närmare det andra huset än 8 meter.

Beräkningarna och konstruktionenslösingen är gjord av Isover, så jag är ganska säker på att kraven är uppfyllda.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M mojjen skrev:

Jag hade tagit denna tabell och åkt ner till Kommunen och sagt att jag är rädd.....
och bett dom att skriftligt motivera med diarienummer varför de kan tänkas tillåta en avvikelse, så du har ett underlag att gå vidare med.
Sånt brukar få tjänstemän att skruva på sig, speciellt som dom inte kan ducka för det.

[bild]
Tack, kikar på det idag ock får se vad som sägs.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Hur länge sedan var det grannen började bygga och fick anmälan godkänd ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.