BirgitS
B Byggarfia skrev:
Tja planket som hänger över altanen ser ju ut som felbygge- ser inte fackmannamässigt ut och sänker värdet på bostadsrätten. Det var fler saker de gjorde på vår sida som ser ut som de gjorts av en klåpare.
Kan man göra att det ser okej ut genom att plantera en buske i hörnet av altanen och det förlängda planket?
 
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Eller en fris sista delen? 2 plankor på tvären? Eller ett trappsteg nee till gräsmatta Eller vad ni har utanför. Om du kan lägga upp en bild eller skiss på hur det ser ut kanske du kan få lite bättre tips. Krig med grannen är ju jätteskoj när det pågår men inte alltid efteråt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fast oavsett vad styrelsen eller grannar medger så får ni (i alla kommuner?) inte bygga plank längre än 3,6m från fasaden. Då krävs bygglov. Du sa att planket var över 4? Bara att anmäla till kommunen, anonymt givetvis, så löser de problemet åt dig. Inom 2 år om du har tur...
 
Farstatjej90
H hempularen skrev:
Jag skulle nog tvekia med en anmälan. Det blir ju lite krigsförklaring, och med risk att grannen får behålla sitt plank efter grannemedgivande från kommunen.
Sant men har inte redan grannen förklarat krig då ?🤔
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
janwide
En bild skulle ju som sagt underlätta.
 
  • Gilla
AlexKvadrat och 5 till
  • Laddar…
är du säker på att du och grannen äger era tomter?
 
M maria01 skrev:
är du säker på att du och grannen äger era tomter?
Nej det är en bostadsrättsförening det handlar om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är en bostadsrättsförening det handlar om.
ja det vet jag därför jag fråga
 
  • Gilla
M-Q
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja det vet jag därför jag fråga
Ja men då är det bostadsrättsförening som äger fastigheten/fastigheterna, om de nu inte ägs av tredje part och är upplåta med tomträtt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja men då är det bostadsrättsförening som äger fastigheten/fastigheterna, om de nu inte ägs av tredje part och är upplåta med tomträtt.
har faktiskt vart och kollat på brf där ute platsen ingick i kvarten
 
M maria01 skrev:
har faktiskt vart och kollat på brf där ute platsen ingick i kvarten
Ja även mark kan upplåtas med bostadsrätt men det betyder inte att bostadsrättshavaren äger det upplåtna markområdet. Du skrev: "är du säker på att du och grannen äger era tomter", och det lär de inte göra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja även mark kan upplåtas med bostadsrätt men det betyder inte att bostadsrättshavaren äger det upplåtna markområdet. Du skrev: "är du säker på att du och grannen äger era tomter", och det lär de inte göra.
uteplatsen på den tillhörde faktiskt ägaren och inte bostadsrättsförening

åter igen därför jag fråga
 
Cheesen
B Byggarfia skrev:
Tack, jag kollade fastighets kartan på kommunens hemsida. Det ser ut som om den kantsten som jag trodde var fastighetsgränsen ligger utanför gränsen. Så avståndet till planket är kanske bara fyra meter.

Dessutom är del av föreningens mark längs vägen vitmarkerad. Frågade ChatGTP som svarade att det kan betyda att kommunen kan komma att ta marken i anspråk för att bredda vägen.

Det förstår jag mer än väl - vi har en skola som närmaste granne och det gnälls jämt om hur gående skolbarn måste trängas med skjutsande föräldrar och leverantörer till skolan…. Och vägen saknar trottoar.

Då kanske inte kommunen är så glad att plank byggs för nära vägen….?
Kartan är inte juridiskt bindande. Markeringar i mark såsom sten, rör m.m. är det som visar fastighetsgräns. Kartan kan visa 25 meter fel.
 
  • Gilla
Kapabel
  • Laddar…
Om planket ska byggas som bygglovsbefriad byggnad krävs sedan förra året ert skriftliga medgivande. Även om det är BRF som äger marken räknas ni som granne och ett medgivande krävs fortfarande (skriftligt).
 
M maria01 skrev:
uteplatsen på den tillhörde faktiskt ägaren och inte bostadsrättsförening
Vad menar du med uteplatsen? Antingen äger personerna du pratar om fastigheten/marken där uteplatsens finns eller så ägs den av någon annan. Eftersom vi pratar om bostadsrättsföreningen finns ägandet hos någon annan, annars är det ingen bostadsrättsförening vi pratar om.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.