15 562 läst ·
46 svar
16k läst
46 svar
Grannen byggde plank för nära tomtgräns?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kan man göra att det ser okej ut genom att plantera en buske i hörnet av altanen och det förlängda planket?B Byggarfia skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Eller en fris sista delen? 2 plankor på tvären? Eller ett trappsteg nee till gräsmatta Eller vad ni har utanför. Om du kan lägga upp en bild eller skiss på hur det ser ut kanske du kan få lite bättre tips. Krig med grannen är ju jätteskoj när det pågår men inte alltid efteråt.
Fast oavsett vad styrelsen eller grannar medger så får ni (i alla kommuner?) inte bygga plank längre än 3,6m från fasaden. Då krävs bygglov. Du sa att planket var över 4? Bara att anmäla till kommunen, anonymt givetvis, så löser de problemet åt dig. Inom 2 år om du har tur...
uteplatsen på den tillhörde faktiskt ägaren och inte bostadsrättsföreningAlfredo skrev:
åter igen därför jag fråga
Kartan är inte juridiskt bindande. Markeringar i mark såsom sten, rör m.m. är det som visar fastighetsgräns. Kartan kan visa 25 meter fel.B Byggarfia skrev:Tack, jag kollade fastighets kartan på kommunens hemsida. Det ser ut som om den kantsten som jag trodde var fastighetsgränsen ligger utanför gränsen. Så avståndet till planket är kanske bara fyra meter.
Dessutom är del av föreningens mark längs vägen vitmarkerad. Frågade ChatGTP som svarade att det kan betyda att kommunen kan komma att ta marken i anspråk för att bredda vägen.
Det förstår jag mer än väl - vi har en skola som närmaste granne och det gnälls jämt om hur gående skolbarn måste trängas med skjutsande föräldrar och leverantörer till skolan…. Och vägen saknar trottoar.
Då kanske inte kommunen är så glad att plank byggs för nära vägen….?
Vad menar du med uteplatsen? Antingen äger personerna du pratar om fastigheten/marken där uteplatsens finns eller så ägs den av någon annan. Eftersom vi pratar om bostadsrättsföreningen finns ägandet hos någon annan, annars är det ingen bostadsrättsförening vi pratar om.M maria01 skrev: