Nissens
F fsn skrev:
Utan att helt veta så tror jag att åklagaren fick gehör för Alnarpsmodellen och utan att veta igen så tror jag inte det är vad HD har kommit fram till tidigare. Jag hoppas verkligen HD tar upp detta.
Ja, det känns som att det behöver bli bättre ordning…

Myrstacken
Jag vet inte hur du reagerade men hade min granne sagt till mig att de träden kommer sågas ner hade jag hälsat honom att om de träden försvinner finns risken att hans trädgård kommer att dö pga att någon hällt ut diesel i alla rabatter eller att utsikten kanske kommer försämras av att någon kanske rollat fönsterna med svart färg osv...

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag vet inte hur du reagerade men hade min granne sagt till mig att de träden kommer sågas ner hade jag hälsat honom att om de träden försvinner finns risken att hans trädgård kommer att dö pga att någon hällt ut diesel i alla rabatter eller att utsikten kanske kommer försämras av att någon kanske rollat fönsterna med svart färg osv...
Han målade fönstren svarta för han hade sorg... jävla grannars boggie...
åhhh yeahh:crysmile:;)

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
amen vafaan folk är för mesiga nuförtiden..
Om någon är dum i huvudet så måste ju den personen få veta att den är dum i huvudet annars gör man dom ju en otjänst.
Då kanske dom fortsätter gå runt och beter sig illa..
Bättre man förklarar för dom att nä du är helt slö i kolan och det här funkar inte..
Gå hem och skäms samt tänk om osv osv..

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Det som @Nissens länkar til är samma som det jag länkade och refererade ovan. Det är från i år, och det tar hänsyn till HD:s nya praxis.

• Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
F
M -MH- skrev:
Det som @Nissens länkar til är samma som det jag länkade och refererade ovan. Det är från i år, och det tar hänsyn till HD:s nya praxis.
Men om du kollar på Hovrättsdomen mot Widikson i Halmstad då, det känns inte som samma praxis från HD?

M -MH- skrev:
[länk]

100.000 kr för fyra träd, låter väl inte löjligt?
Vettigare nivå är många andra fall. Dock skiljer sig det fallet från fall där förövaren har en egen agenda, exempelvis bättre egen utsikt. Fortfarande är min uppfattning att det inte är många fall där kostnaden blir proportionerligt kännbart större än nyttan för förövaren. Om jag ids kanske jag sätter mig ner och letar fram några trådar, men just nu har jag inte tid.

OK, då väntar vi spänt på att du backar upp något av dina påståenden med fakta. :rolleyes:

D Daniel 109 skrev:
Är ni serösa när ni snackar om behörigheter och papper på ansvar för att fälla 3m björkar?
Jag begriper inte om det är ironi eller inte.
Precis, fälls nästan enklast med en handsåg.

B byggarätt skrev:
Du äger träden!
Väghållarens entreprenör har rätt att kapa grenverk enligt regler...
Om träden utgör fara för trafikanter kan du bli ålagd att ta bort skymmande grenar

Grannen kan om han tar bort träden bli ersättningsskyldig ..

Juridiskt kan du inte göra någonting innan något hänt
Jo, visst bör du göra något innan någonting hänt: Informera grannen om vad som gäller och din syn på saken!

E elmont skrev:
Det står ju klart och tydligt i första inlägget att träden står MELLAN TS tomtgräns och den kommunala vägen. Då kan man knappast dra någon annan slutsats än att träden står UTANFÖR TS tomt.
Det står i ett annat inlägga att de står precis utanför staketet men att staketet står en halv meter in på hans tomt eller ngt sånt. Alltså står träden på hans mark.

• Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
P
Vägar har stark rätt att man ska kunna färdas på dom och dom ska då inte ha inhängande sly som påverkar framkomligheten. Hänger det in massa grenverk och försvårar framkomligheten så får man faktiskt ta bort det . likväl som att blåser det ner ett träd över riksvägen så tar man motorsågen och sågar av det och sparkar ner skiten i diket. Man behöver liksom inte markägarens tillstånd då trädet hindrar eller stör trafiken

Sen å andra sidan kanske det är lite trögare och starkare med att man kan anses gjort skada på på någons egendom men sly björkar i ett dike som fått växa sig lite för stora har inget nämnvärt värde och chansen att ens dömmas för ev skadegörelse är väldigt väldigt låg.. Självsådd sly har liksom inte samma värde som när nån sågar ner ett träd i allè eller liknande där plötsligt uppsåtet kan bli värre och det är ett träd som troligen planterats där.. Det ger liksom helt olika utgångspunkter..

Så även om trädstammen står på din tomt så får trädens grenverk inte störa framkomligheten på vägen och det ska vara fritt upp till 4.5 meter så även lastbil kan åka där utan att bli repad av grenar som hänger ut i vägen.

Grannen har trots allt klargjort att dom stör och hänger in i vägområdet och du har nu tills dom tas bort av honom på dig att beskära dom så dom slutar hänga in på vägområdet.. väntar du tills dom är borttagna av honom så kommer troligen ev anmälningar att läggas ned innan du ens hunnit släppa telefonluren i dagens sverige.

Att bråka om träd som du egentligen struntar i bara för du tycker grannen skulle bett om lov på ett snällt sätt även om det är lika stor möjlighet att grannen som vill ta bort dom har gjort helt enligt regelverket att informera dig att dom bör tas bort och gör inte du det själv så kommer han se till att dom tas bort. meningslöst tjafs egentligen. Vägen finns där och det finns folk som har rätt att åka på den oavsett om det passar alla eller inte.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gräns markeringar ?
Så ner pinnar och spänn upp plastband mellan markeringarna
Och sen visa vänligt grannen
Ta gärna lite bilder så både grannen och avspärrningsbandet syns samtidigt

Blir svårt att för grannen att neka kännedom då

Jag måste medge att jag blir lite nyfiken på hur det gick med dom där träden (eller kanske snarare slyn efter hur dom beskrivs av ts)

En tråd som egentligen bara startas pga grannens ordval i slutet av mars förra året men fortfarande lever kvar idag utan att vi fått tagit del av upplösningen - finns det ingen forumregel mot det?

För övrigt så är det trådar av det här slaget som övertygar mig om att vi gjorde ett helt riktigt val när vi köpte hus för ~25 år sedan och till slut bestämde oss för ett som har en enskild placering med 350m till närmaste granne.
Det har en del nackdelar som brister i allmänna kommunikationer, behov av traktor för snöröjning delar av året och långt ifrån närmaste restaurang om man får lust att ta en öl eller vin till maten (Vilket betyder att man antingen får vara nykter eller ta kostnaden för taxi) men trots att en av våra närmaste grannar lider av ganska allvarliga psykiska problem så har vi aldrig upplevt det som besvärande då avståndet är såpass stort att vi i praktiken bara stöter på varandra några få gånger per år - och då är det ganska enkelt att bara le, hålla med, och gå vidare med livet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.