W witten skrev:
Nej och de kan ju ha försämrat brandskyddet och ljudisoleringen. Inte ok.
Tänker också på brandskyddet. TS skriver parhus och ända gemensamma bärande vägg måste väl då vara den som skiljer husen åt och den väggen är ju definitivt en del av brandcellen. Det hade oroat mig. Men sen fattar jag inte riktigt hur den glasväggen ser ut irl

• Gilla
Vetallt och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
den väggen är ju definitivt en del av brandcellen.
Kan tipsa TS @Viktoria_80 om den lokala brandingenjören på brandkåren. Byggnadsnämnder må vara knepiga. Men om man korsar brandingenjörens väg så blir det åka av.
Detta under förutsättning att väggen utgör en del av brandcellens konstruktion och har förändrats utan tillstånd.

Är väl inte heller orimligt att elinstallationen har förändrats på ett sätt som saknar tillstånd. Och då kan elsäkerhetsverket kopplas in. Ett tips är att kontrollera att skyddsjord och nolla fungerar som de ska för din egen säkerhet.

Har klåparen korsat jurisdiktionen hos dessa parter kan du dokumentera, anmäla och köpa en stor påse popcorn ;)

• Älska
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Ts har fortfarande inte förtydligat vilken gemensam vägg de bytt ut till glas, jag misstänker starkt att det inte är en vägg mellan bostäderna utan förlängningen av en yttervägg, så spåret om brandklass tror jag man kan släppa

• Gilla
mGustafsson och 6 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ts har fortfarande inte förtydligat vilken gemensam vägg de bytt ut till glas, jag misstänker starkt att det inte är en vägg mellan bostäderna utan förlängningen av en yttervägg, så spåret om brandklass tror jag man kan släppa
Ja jag tänker egentligen mer att det är ytterväggen de har bytt mot ett glasparti till nya altanen. Påverkar inte TS men kan ju uppfattas som att det är en gemensam vägg. Bygglovspliktig åtgärd pga fasadändring och kräver väl inte så mkt mer än fasadritning och ev konstruktionsritning /beräkning samt kontrollplan men antagligen ganska enkelt att få godkänt

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Viktoria_80 skrev:
De öppnade upp en av våra gemensamma bärande väggar och gjorde deras del av väggen till en glasvägg
Detta hade varit intressant att få lite mera info om eventuellt någon bild också.

Viktoria_80 skrev:
Fick för 1 år sedan en ny granne i parhuset där jag bor i södra Sverige som verkar ha som princip att göra vad de känner för och allt utan bygglov. De öppnade upp en av våra gemensamma bärande väggar och gjorde deras del av väggen till en glasvägg och byggde en altan precis vid tomtgränsen mot mig som är ca 9 m lång, istället för den tidigare som var fyra.
Om det är en bärande vägg borde det väl huset rasat ner vid det här laget?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TheImprovisor
Viktoria_80 skrev:
Fick för 1 år sedan en ny granne i parhuset där jag bor i södra Sverige som verkar ha som princip att göra vad de känner för och allt utan bygglov.
Hur vet du att bygglov inte finns?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Viktoria_80 skrev:
Fick för 1 år sedan en ny granne i parhuset där jag bor i södra Sverige som verkar ha som princip att göra vad de känner för och allt utan bygglov. De öppnade upp en av våra gemensamma bärande väggar och gjorde deras del av väggen till en glasvägg och byggde en altan precis vid tomtgränsen mot mig som är ca 9 m lång, istället för den tidigare som var fyra. De har satt upp ett högt plank runt huset och byggt en ca 5x5 m och över 3 m hög pergola över altanen. När jag påtalat att dessa saker påverkar mig med har det inte tagits emot positivt. Hur ska man förhålla sig till det här? Ska man påtala detta för kommunen eller bara finna sig i detta? Samtliga sakerna påverkar mitt hus utsikt rejält.
Det gäller ju som alltid att i 1a hand ha en dialog, men om det misslyckas får man ju fundera på hur man går vidare

Vad gäller det du räknar upp: Behövs bygglov ?
Om det är en yttervägg och dom har tagit upp en glasning i denna., och den är bärande, så räcker i en del fall en bygganmälan. Iofs borde det också ha blivit en "fasadändring" - och dom brukar det vara bygglovskrav på.

Plank får man också sätta upp, i anslutning till sin egen vägg, men längre ut får det inte vara hur högt/ogenomskinligt som helst. Är det, säg ett 2m högt plank runtom "hela" huset så låter det som väl mycket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

Altan är oftast inte bygglovspliktig, om den inte är på en viss höjd.

Du kan anmäla grannen till kommunen, men betänk vad nästa steg är: Det är ju itne säkert att det blir att grannen får ta ned allt, utan kan lika gärna bli att dom får betala en sanktionsavgift och söka bygglov i efterhand, och sen står ni med samma situation, men en avsevärt argare granne.
Kanske är värt det för principens skull....men ändå

• Gilla
Bittanbej och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Om det är en bärande vägg borde det väl huset rasat ner vid det här laget?
Varför ? Dom har kanske växlat av den enligt konstens regler ?

C
BirgitS BirgitS skrev:
Om du med altan menar ett marknära trädäck så får man ha det var som helst på sin tomt.
Nåja, vissa begränsningar är det ju. Inte minst 4,5-metersregeln.

C cpalm skrev:
Nåja, vissa begränsningar är det ju. Inte minst 4,5-metersregeln.
Finns inga begränsningar på ett marknära trädäck får byggas fram till tomtgräns. Det är först om det klassas som ett bygge som kräver bygglov och i och med det kan uppfylla reglerna för "bygglovsbefriat" som 4,5m regeln kommer in.

Se skillnaden på något som inte kräver bygglov och något som är "bygglovsbefriat" det är två olika saker.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är väl inte heller orimligt att elinstallationen har förändrats på ett sätt som saknar tillstånd.
Vilka tillstånd behövs för att förändra elinstallationer och vem ger dessa?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka tillstånd behövs för att förändra elinstallationer och vem ger dessa?
För att ändra elinstallation på ett signifikant sätt behöver man vara behörig elinstallatör.

För att ändra elinstallation på ett signifikant sätt behöver man vara behörig elinstallatör.
Javisst, men du skrev tillstånd, vilket jag inte förstår.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jo visst. Men om du anmäler att grannen har hempulat med elen. Vad händer då? Om polis eller elsäkerhetsverket mot förmodan skulle börja utreda (kommer inta att ske), så säger grannen att han visst har anlitat elektriker. Grannen har ingen bevisbörda här. Han har tappat kvittot och glömt vilken firma det var.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.