Fick för 1 år sedan en ny granne i parhuset där jag bor i södra Sverige som verkar ha som princip att göra vad de känner för och allt utan bygglov. De öppnade upp en av våra gemensamma bärande väggar och gjorde deras del av väggen till en glasvägg och byggde en altan precis vid tomtgränsen mot mig som är ca 9 m lång, istället för den tidigare som var fyra. De har satt upp ett högt plank runt huset och byggt en ca 5x5 m och över 3 m hög pergola över altanen. När jag påtalat att dessa saker påverkar mig med har det inte tagits emot positivt. Hur ska man förhålla sig till det här? Ska man påtala detta för kommunen eller bara finna sig i detta? Samtliga sakerna påverkar mitt hus utsikt rejält.

• Gilla
Rubenklyka och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker alltid att första och andra steget grannar emellan bör vara dialog.
När du nu provat detta och det inte hjälpt så är ju inte grannsämjan mycket värd för din granne.
Jag tycker absolut du ska anmäla svartbyggena till kommunen.

• Gilla
Swickell och 24 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du med altan menar ett marknära trädäck så får man ha det var som helst på sin tomt. Se här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/

Pergola, dvs. stolpar med reglar ovanpå som är utan permanenta väggar och tak är också bygglovsfritt.

Kriterierna för när plank inte kräver bygglov finns här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/

Det är bara du som kan känna efter om du vill anmäla till kommunen eller inte.

• Gilla
Staffan_V och 8 till
  • Laddar…
V Viktoria_80 skrev:
Fick för 1 år sedan en ny granne i parhuset där jag bor i södra Sverige som verkar ha som princip att göra vad de känner för och allt utan bygglov. De öppnade upp en av våra gemensamma bärande väggar och gjorde deras del av väggen till en glasvägg och byggde en altan precis vid tomtgränsen mot mig som är ca 9 m lång, istället för den tidigare som var fyra. De har satt upp ett högt plank runt huset och byggt en ca 5x5 m och över 3 m hög pergola över altanen. När jag påtalat att dessa saker påverkar mig med har det inte tagits emot positivt. Hur ska man förhålla sig till det här? Ska man påtala detta för kommunen eller bara finna sig i detta? Samtliga sakerna påverkar mitt hus utsikt rejält.
Det är nog bara planket som kräver bygglov. Sitter det ihop med bostadshuset? Hur långt och hur högt?

Är verkligen bara jag som blir nyfiken på hur man gör om en gemensam vägg till en glasvägg? Och varför!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TRJBerg och 43 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är verkligen bara jag som blir nyfiken på hur man gör om en gemensam vägg till en glasvägg? Och varför!
Borde det inte bli tämligen märkligt? Det enda grannen ser genom sitt glas är TS regelverk och kanske baksidan på nån eldosa? :)

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
Vill väl hålla koll på om TS tänker sig nån installation i gemensamma väggen, som t ex en plåtskorsten och kamin. Förresten hur är utsikten?

Det går väl att måla glasrutan eller smocka dit en persienn.

• Gilla
  • Haha
Michael2 och 6 till
  • Laddar…
Om du är helt säker på att det som grannen gjort kräver bygglov, grannen inte har bygglov och att det stör dig så kan du ringa kommunen.
Nån kommer säkert säga att du ska värna din relation med grannen men mitt svar i alla såna lägen är att om grannen skiter i reglerna och skiter i dig så har grannen redan sett till att det inte finns något att värna. 👍🤔

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 27 till
  • Laddar…
Brukar inte vara den som anmäler hit och dit. Påverkar det inte mig eller området väldigt negativt så får det vara.

I det här fallet hade jag faktiskt skickat in en anmälan till kommunen. Speciellt när grannen bara kör på utan föregående dialog. Gäller att man har sitt på det torra bara...

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Ändra en gemensamt bärande vägg är väl inte ok, resten kan väl va, speciellt om det inte kräver bygglov.

Påminner mig om fördelen att ha eget fristående hus

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ändra en gemensamt bärande vägg är väl inte ok, resten kan väl va, speciellt om det inte kräver bygglov.

Påminner mig om fördelen att ha eget fristående hus
Nej och de kan ju ha försämrat brandskyddet och ljudisoleringen. Inte ok.

• Gilla
Flasktratt och 5 till
  • Laddar…
Om man ska svartbygga så måste man ju göra det i samklang med sin omgivning och vara lyhörd för grannarnas önskemål. Grannsämjan behöver komma först. Även vid lovbefriade åtgär så tycker jag det hör till god sed att prata med grannen, om man misstänker att det kan påverka. Mindre kul att få ett gigantiskt trädäck mot tomtgränsen om man inte är förvarnad.

Har det spårat ur helt så är det rimligt att tipsa fogden...

• Gilla
Mattias HH och 8 till
  • Laddar…
Bilder hade varit trevligt, speciellt på glasväggen.

• Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du bor i ett parhus så blir ju några ytterväggar gemensamma väggar.

P
Precis.
Gissar det är baksidan mot en altan som jag inte skulle förvåna mig om grannen skulle bygga ett uterum på snart istället för pergola.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.