Är ett förråd en byggnad man förväntas kunna vistas i?

Ett förråd tillför volym, såvitt jag tror mig veta är det bygglovspliktigt att utöka en byggnads volym.

Naturligtvis får man bortse från alla dessa attefalls undantag.

Att förvara något kräver per definition att det finns en volym att förvara redskapet i.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
ARJU ARJU skrev:
Är ett förråd en byggnad man förväntas kunna vistas i?

Ett förråd tillför volym, såvitt jag tror mig veta är det bygglovspliktigt att utöka en byggnads volym.

Naturligtvis får man bortse från alla dessa attefalls undantag.

Att förvara något kräver per definition att det finns en volym att förvara redskapet i.
Nej att uppföra ett sådant förråd som inte går att vistas i är inte bygglovpliktigt. Att uppföra en byggnad är bygglovspliktigt, den går enligt PBL att vistas i för en människa. Annars faller detta byggnadsverk utanför definitionen av byggnad som ges i PBL.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Är ett förråd en byggnad man förväntas kunna vistas i?

Ett förråd tillför volym, såvitt jag tror mig veta är det bygglovspliktigt att utöka en byggnads volym.

Naturligtvis får man bortse från alla dessa attefalls undantag.

Att förvara något kräver per definition att det finns en volym att förvara redskapet i.
Per definition i PBL betraktas det som "byggnad" om det går att vistas i förrådet. Annars är det ingen byggnad enligt PBL.
 
  • Utdrag från text som definierar en byggnad enligt Plan- och Bygglagen (PBL), inklusive krav som att det är en varaktig konstruktion med tak och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni maler bara på utan att kommentera mitt resonemang.

Det är ett ganska tråkigt sätt att bedriva en konversation och för inte diskussionen framåt.

Önskar er en god kväll och avföljer tråden.
 
Claes Sörmland
Problemet är att i PBL har begrepp som t ex "byggnad" en väldigt specifik betydelse som definieras i lagen och som inte helt överensstämmer med vardagligt språkbruk. Då kan vi inte diskutera PBLs bygglovskrav utifrån vardagligt språkbruk utan vi måste utgå från vad orden betyder i lagen.

(Samma problem med miljöbalken.)
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Tack! Så i princip skulle vi kunna bygga en likadan altan precis intill tomtgränsen, så att den går ihop med grannens? Inget vi planerar att göra dock 😅
Det vore ju en grym materialiserad kommentar.
/W
 
Claes Sörmland
ARJU ARJU skrev:
Är ett förråd en byggnad man förväntas kunna vistas i?
Det kan vara det men det kan också inte vara det. Det beror på utformningen.

ARJU ARJU skrev:
Ett förråd tillför volym, såvitt jag tror mig veta är det bygglovspliktigt att utöka en byggnads volym.
Vi pratar inte om tillbyggnad utan om nyuppförande. Då utökas ingen byggnads volym.

ARJU ARJU skrev:
Naturligtvis får man bortse från alla dessa attefalls undantag.
Överens.

ARJU ARJU skrev:
Att förvara något kräver per definition att det finns en volym att förvara redskapet i.
Men en sådan volym ger inte att bygglov krävs. Först när en människa kan uppehålla sig i volymen så rör det sig om en byggnad i PBLs mening och bygglov krävs.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Sitter altanen/trädäcket ihop med huset?

Om så är fallet skulle jag vilja påstå att bygglov krävs.
I PBL 9 kap. 4f § så har man skrivit när bygglov inte krävs för altaner:
- inom 3,6 meter från bostadshuset
- inte högre än 1,8 meter
- inte placeras närmre gräns än 4,5 meter

Gör man avsteg från detta så är min bedömning att bygglov krävs.

Denna lagändring tillkom 2020 har jag för mig och kan inte tillämpas retroaktivt, dvs innan 2020.
Beror väl lite på vad detaljplanen säger. Altaner, parkeringar m.m. kan man bygga på prickad mark och närmare än 4,5 m. Men om detaljplanen skriver att inga "byggnadsverk" får uppföras på prickad mark vilket många äldre detaljplaner gör. Då kan det bli en tolkningsfråga ifrån byggnadsnämnden och erfarenhetsmässigt är de väldigt nitiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.