40 372 läst · 54 svar
40k läst
54 svar
Granne byggt ut huset närmare tomtgräns än 4 meter, vad gäller?
TS skriver att det hade varit en annan sak ifall dom hade blivit informerade innan. Med det tolkar jag det som att egentligen är inte byggnationen ett problem. Utan att de känner sig trampade på. Då tycker jag det är bäst att prata med grannen och reda ut det istället för att lägga ner all energi på detta.
I landet där jag bor får man i allmänhet tillgång till tex stränder, ängar, skogar och andra natursköna områden, även om någon annan har köpt på sig marken. Man slipper stå på tå bakom en 3m hög mur. Hur trevligt är det egentligen med dessa?Adam F skrev:
Man bör kunna välja fritt fram till gränsen. Skulle du beträda min tomt på 1033kvm skulle jag bussa hunden på dig!elpaco skrev:
Det är en sak egen tomt och en stor fastighet. Det är just därför vi får ha staket och plank. Eller 3m höga thujor!
Det är klart vi får (även om du inte får bussa hunden på folk). Vad jag så klart ville peka på är att man utomlands ofta har en väldigt individualistisk syn på mark, med inhägnader och förbud. Vi skall vara rädda om vår grannliberala grundinställning tycker jag. Om man måste bo i 7-10 hus innan man träffar på en jobbig granne, så tycker jag det är ett ganska ok facit. Vill man inte ha några grannar kanske det är lättare att bosätta sig i skogen, istället för att bygga 3m höga stenmurar ..Atom skrev:
elpaco
Har du inte funderat på att de flesta av oss vill leva i lugn och ro. Kunna säga hej till grannen utan att hen djävlas med en?
Allemansrätten är unik i världen. Det är bara vi i Se som har det. Bra. Men i närheten av min BORG vill jag kunna bestämma själv.
Vi har lagar och förordningar. Dessa SKA följas. Men ibland råkar man ut för översittare. Har de mycket makt, är det slöseri med tid och HÄLSAN att slås. med dessa nitiska individer. Livet är för kort.
Böttre klippa thujor för att få de täta så att man sliper se vad händer på andra sidan tomtgränsen.
Har du inte funderat på att de flesta av oss vill leva i lugn och ro. Kunna säga hej till grannen utan att hen djävlas med en?
Allemansrätten är unik i världen. Det är bara vi i Se som har det. Bra. Men i närheten av min BORG vill jag kunna bestämma själv.
Vi har lagar och förordningar. Dessa SKA följas. Men ibland råkar man ut för översittare. Har de mycket makt, är det slöseri med tid och HÄLSAN att slås. med dessa nitiska individer. Livet är för kort.
Böttre klippa thujor för att få de täta så att man sliper se vad händer på andra sidan tomtgränsen.
Var har jag skrivit att jag tycker att man skall acceptera djävliga grannar? Eller att folk inte skall få leva i lugn och ro? Jag skriver att jag inte tycker om konceptet med 3m höga stenmurar och inhägnade marker.Atom skrev:
Jag tror du har missförstått konceptet "diskussion" som i diskussionsforum. Själva idén är att utbyta åsikter och argumentera för dem. Självklart kan man säga "du kan tycka ditt och jag tycka mitt", men det blir varken roligt eller trevligt så .SonnyListon skrev:
Medlem
· Väster götaland
· 387 inlägg
Usch och fy, en gång runt hela huset sen tråga på allt en altan som dessutom har en jacuzzi!
Skall dom få ligga där på sin tomt och ha det gott, nä fy katten, tror inte det, så kan man ju inte ha det...
Skall dom få ligga där på sin tomt och ha det gott, nä fy katten, tror inte det, så kan man ju inte ha det...
Liknande trådar
-
Granne byggt utekök på min tomt!
Juridik -
Avloppet och vaten servitut - våra granne har byggt 2 nya full badrumer o en köket utan byglovv på
Bygglov -
Min granne har byggt en farstu utan bygglov!!!
Juridik -
Grannen byggt högt hus i tomtgräns utan bygglov
Juridik -
Granne byggt uterum 4,5 cm ifrån tomtgräns.
Grund & Markarbeten