Det här känns lite luddigt.

1. Hur lång tid tog det mellan att du rev den befintliga tills du byggde nuvarande byggnad?
2. Lägg upp bild på både gamla och nya byggnaden.
3. Vilket var måtten på den befintliga byggnaden?

Kastar man sig in i ett bygge som kostar 300k så har man ju rimligtvis mätt och tänkt lite före riv/byggstart. Du verkar ha kontaktat grannen så då borde du ha både foton och mått.

Jag håller med om att det är luddigt tyvärr

1) Säg ett knappt år
2) Klar skillnad tänk vit eternitstuga brutet tak till en låda
3) Den gamla byggnaden har jag tyvärr inga mått på. Plan&Bygg gjorde en ytmätning på flygfoto lite tidigare och mätte upp den till 15 m^2

Ja om det tar ett år mellan rivning och återuppbyggnad så förstår jag grannen till viss del. Speciellt om det tar en del av deras sjöutsikt. Det kanske är så att med ett år på sig har de upptäckt att det är en plats de gillar att ha sjöutsikt på.

Dessutom har ju huset vuxit och är nu för stort och jag tror inte att det får byggas även om grannen skulle ge lov till det.

Så mer en dialog du får ta med dina byggare. De borde veta skillnaden mellan byggnadsyta och boarea och att det inte är samma. Här är väl det då en fråga vem som gjort ritningarna :)

• Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Jag är inne på samma som någon annan i tråden finns det ingen möjlighet att minska ner det till 15 kvm boyta?

Jodå klart det går (sedan finns det en punkt som är 3,3m istället för 3,0m som också måste justeras).

Det kommer vara en betydande kostnad dock, sedan är det inte SÄKERT vad byggnadsnämnden kommer tycka...

Har det hänt något sen i oktober?

Nej fortfarande status quo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.