När jag anlade ny infiltration så fick jag lämna in en karta med inritade brunnar och min infiltration, med angivna avstånd, denna ritades av en konsult (som tidigare jobbat på kommunen med just sådana frågor f.ö) och han ritade även in en massa pilar som jag inte riktigt vet vad dom betydde runt infiltationen, samt skickade med ett perkulationstest.

Jag har en extra brunn som inte används (och inte använts på typ 40 år iaf) som han INTE ritade in, den fanns inte heller med i några register, denna var då ca 50m från infiltrationen.

Jag fick intrycket att det var väldigt viktigt med just infiltration vs dricksvattenbrunnar iaf.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M MickeOj skrev:
Hej!

Köpte ett hus för ett par år sedan, ett dödsbo. Efter att ha varit magsjuk nu ett par gånger på kort tid så har jag nu tänkt lite på att min vattenbrunn ligger bara ett par meter ifrån grannarnas infiltrationsbädd.

Min brunn består av ett stort cementlock med cementrör, cirka 1-1½ meter ner ligger frigolit och under detta ett lager grus med en plastpåse som täcker något. Jag utgår från att det är en borrad brunn i cementbrunnen i så fall.

Själva cementbrunnen är gammal, men vet inte när borrningen i så fall har ägt rum, har inga papper på brunnen och den finns inte med i SGUs brunnsarkiv. Det enda jag fick höra när jag köpte huset är att de visste att vattnet nyligen hade undersökts, och att det är väldigt gott. Det var släktingar till den avlidne som sålde huset, ett par år efter ägaren gått bort.

Själva infiltrationen bredvid ligger inte på någons tomt, utan skogsägarens mark precis intill mitt uthus och tomtgräns. Den är byggd för ett par år sedan och är flera hus som är kopplade till den. Jag själv har eget avlopp på andra sidan tomten.

Har kommunen gjort fel och gett bygglov åt ett avlopp som ligger för nära en brunn för hushållsvatten? Har grannarna passat på att bygga infiltrationen när ägaren precis gått bort? Eftersom den är byggd så nära tomtgräns och precis vid vattenbrunnen är jag nästan säker på att han inte hade gått med på det.

Kan jag begära ut handlingar från komunnens miljökontor?
Beställ ett fullständigt vattenprov från ackrediterat företag. Då vet du svart på vitt..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I normala fall rekommenderat avstånd minst 50m.
Men 40m kan bli godkänt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Håller just nu på med en bygglovsprocess som är överklagad av grannar med bla en sådan motivering att vår infiltration kommer för nära.
Det var 50 meter förut som var "tumregel", Eller det var en tabell med olika marktyper så det kunde faktiskt vara kortare också. Men sedan ett par år tillbaka är det lite flummigare och numer heter det "att vattnet från infiltrationen ska inte nå brunnen via grundvattnet på 2-3 månader" vilket egentligen är till för att det ska bli enklare att få igenom kortare avstånd om man gör en ordentlig undersökning av markförhållandena. e-coli dör på c:a en månad och så lite skyddsmarginal på det.
Det är livsmedelsverket som bestämmer dessa regler/rekommendationer
Det är upp till den som söker byggnadslov att göra en undersökning om närliggande brunnar. Hade den funnits i brunnsdatabasen hade den förmodligen hittats, eftersom den inte fanns där kan det vara lite klurigt vem som har ansvaret. Har byggnadslovsinnehavaren gjort en tillräcklig undersökning, ja då får du nog borra en ny brunn.
Viktigt att registrera brunnar, det går på några minuter via internet. Nya brunnar är det krav på borr-företaget att registrera.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N NiklasBe skrev:
Det är upp till den som söker byggnadslov att göra en undersökning om närliggande brunnar. Hade den funnits i brunnsdatabasen hade den förmodligen hittats, eftersom den inte fanns där kan det vara lite klurigt vem som har ansvaret. Har byggnadslovsinnehavaren gjort en tillräcklig undersökning, ja då får du nog borra en ny brunn.
Viktigt att registrera brunnar, det går på några minuter via internet. Nya brunnar är det krav på borr-företaget att registrera.
En minimiinsats när den sökande gör en sådan undersökning av dricksvattenbrunnar i närområdet är ju att ta kontakt med alla sina grannar och fråga dem. Eftersom det inte finns något krav på att registrera sin gamla brunn i SGUs brunnsarkiv så kan man inte räkna med att alla brunnar finns där.

Framkommer det nya uppgifter att en verksamhetsutövare inte har följt miljöbalkens utredningskrav och lämnat felaktiga uppgifter till kommunens miljönämnd så kan tillsynen agera. Det går således inte att bluffa fram eller fuska med utredningen för att få rätten att få ha ett enskilt avlopp.

Här ett exempel på ett BDT-avlopp som har anmälts till miljönämnden och sedan driftsatts. Senare fann tillsynen att avloppet inte överensstämde med de uppgifter som verksamhetsutövaren hade angett i anmälan. MÖD konstaterar således att avloppet kan förbjudas av kommunen.

Svensk text om rättsligt ärende rörande avloppsvatten och miljödomstolens slutsatser.
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/m-4561-19.pdf

På samma sätt är ett avloppstillstånd som getts på felaktiga grunder lämnade av den sökande intet värt.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Även grävda brunnar har cementringar. Tex mina grannars. En grävd brunn 2m från en infiltration är ingen höjdare.

//

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
När det skulle bestämmas vart min infiltration skulle placeras, diskuterades i vilken riktning/ifrån vilket håll vattnet strömmade in till min dricksvattenbrunn.
Tjänstemannen ifrån kommunen var noga med att infiltrationen placerades så att säga nedströms i förhållande till infiltrationen.
Hur han nu kunde veta hur vattnet rör sej 2 - 5 meter under markytan?
Men det lät ju vettigt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En minimiinsats när den sökande gör en sådan undersökning av dricksvattenbrunnar i närområdet är ju att ta kontakt med alla sina grannar och fråga dem. Eftersom det inte finns något krav på att registrera sin gamla brunn i SGUs brunnsarkiv så kan man inte räkna med att alla brunnar finns där.

.
Nej, det kan man inte räkna med och det låter rimligt att man bör fråga grannar vilket vi gjort i vårt fall och vi ligger över 50 meter bort men pga den nya rekommendationen försöker grannen överklaga

R reeeflex skrev:
Tjänstemannen ifrån kommunen var noga med att infiltrationen placerades så att säga nedströms i förhållande till infiltrationen.
SGU har kartor som visar hur vattnet rinner, i de flesta fall beräknat men det stämmer oftast, det var så Kommunen beräknade avrinningen från vår provgrop iaf.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så det är bara att skicka in en klagan till Kommunen. Ring och fråga ärendenummer om de inte kör någon e-tjänst där du kan söka.
Du borde även ha blivit kontaktad av Kommunen för att lämna din synpunkt om det är så nära dina domäner?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Beställ ett fullständigt vattenprov från ackrediterat företag. Då vet du svart på vitt..
Skulle påstå att även om ett sådant är felfritt så kan man inte ta dricksvatten så nära en infiltration.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R reeeflex skrev:
När det skulle bestämmas vart min infiltration skulle placeras, diskuterades i vilken riktning/ifrån vilket håll vattnet strömmade in till min dricksvattenbrunn.
Men det lät ju vettigt.
Nedströms vattentäkten menar du.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Även grävda brunnar har cementringar. Tex mina grannars. En grävd brunn 2m från en infiltration är ingen höjdare.

//
Dom är också magskuka ganska ofta faktiskt. Dom vet.

//

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur har det gått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.