19 720 läst · 28 svar
20k läst
28 svar
Grannarna flyttar på gränsmarkeringarna!
Jag lägger mig inte i den tekniska debatten, men efter att ha pratat med Lantmäteriet idag, om att få exakta gränser för vår tomt (+ ett skifte), kan jag berätta att Lantmäteriet (åtminstone i Ale kommun, som tillhör Vänersborgs (och lite Göteborgs) lantmäteridistrikt) själva säger att deras GPS-noggrannhet är 4-5 meter.
Så även om det finns teknik för att vara riktigt noggrann idag, kunde Lantmäteriet inte ge oss bättre noggrannhet än så, för vår fastighet.
Tråkigt nog. Jag hade önskat mig exakta koordinater från dem, till en överstiglig summa pengar, men det kunde jag glömma...
Så även om det finns teknik för att vara riktigt noggrann idag, kunde Lantmäteriet inte ge oss bättre noggrannhet än så, för vår fastighet.
Tråkigt nog. Jag hade önskat mig exakta koordinater från dem, till en överstiglig summa pengar, men det kunde jag glömma...
men, du skriver i början att du inte vet var stolpen ska sitta. Lantmäteriet kan inte hjälpa dig.
Undra vad som då skulle hända ifall stolpen helt plötsligt stod där du tror, och är nöjd, med att stolpen sitter. Bredvid kan du alltid dunka ner nåt stort så du hittar tillbaka (ifall stolpen dras upp).
Skulle någon granne klaga var stolpen ska stå så kanske det även är till hjälp att hitta boven! Gissningsvis är ju klagaren samma som rent handgripligen klagat innan!
Att stolpen placeras anoymt tillbaka på sin rättmätiga plats är ju både en snabb och billig och bra lösning! Speciellt om man tänker på att Lantmäteriet inte kan få den rätt på mer än 4-5 meter (då kan de ju inte heller hitta fel på 4-5 meter)
Undra vad som då skulle hända ifall stolpen helt plötsligt stod där du tror, och är nöjd, med att stolpen sitter. Bredvid kan du alltid dunka ner nåt stort så du hittar tillbaka (ifall stolpen dras upp).
Skulle någon granne klaga var stolpen ska stå så kanske det även är till hjälp att hitta boven! Gissningsvis är ju klagaren samma som rent handgripligen klagat innan!
Att stolpen placeras anoymt tillbaka på sin rättmätiga plats är ju både en snabb och billig och bra lösning! Speciellt om man tänker på att Lantmäteriet inte kan få den rätt på mer än 4-5 meter (då kan de ju inte heller hitta fel på 4-5 meter)
Lantmätarna har utrustning som är noggrann ner på cm-nivå. Hur det fungerar vet jag inte, men ATTdet fungerar har jag själv sett. De har markerat mina gränser nu, och de lyckades lokalisera gränsröret, som var dolt av en dm jord.
Det där med gränser är ofattbart känsligt. Den omtvistade tomtgränsen går genom ett område fullt med snår, näst intill oframkomligt. Där finns ett gammalt stengärde som följer gränsen fast ganska dåligt, +/- ett par meter som mest. Ingen människa har bekymrat sig om detta de senaste 50 åren. Grannen ifråga äger inte ens marken som gränsar mot min tomt, utan den tillhör en skogsfastighet, vars ägare bor långt därifrån.
Nu har som sagt lantmätarna satt ut käppar, inmätta på centimetern, efter hela gränsen. Likt förb*nnat har grannen varit där och satt ner egna käppar, där HAN tycker att gränsen går. Naturligtvis en meter in på min tomt. Trött blir man. Nu ska det i alla fall upp ett fårstängsel, så hoppas jag att det gör slut på tjabbet.
Det där med gränser är ofattbart känsligt. Den omtvistade tomtgränsen går genom ett område fullt med snår, näst intill oframkomligt. Där finns ett gammalt stengärde som följer gränsen fast ganska dåligt, +/- ett par meter som mest. Ingen människa har bekymrat sig om detta de senaste 50 åren. Grannen ifråga äger inte ens marken som gränsar mot min tomt, utan den tillhör en skogsfastighet, vars ägare bor långt därifrån.
Nu har som sagt lantmätarna satt ut käppar, inmätta på centimetern, efter hela gränsen. Likt förb*nnat har grannen varit där och satt ner egna käppar, där HAN tycker att gränsen går. Naturligtvis en meter in på min tomt. Trött blir man. Nu ska det i alla fall upp ett fårstängsel, så hoppas jag att det gör slut på tjabbet.
Pratade med lantmätarna om hur det funkar häromdagen. Tydligen så finns det fasta punkter runt om där de har tagit reda på exakta positioner. på dessa punkter sätter de ut utrustning. Sedan kan man med den handhållna utrustningen "Pejla" in avstånd till dessa fasta punkter och på så vis på postionen relativt till den fasta punkten med känd kordinat.
Om noggrannheten på gränsen inte är bra, tex en gammal gräns med noggrannhet på ex 4,5 m, ja då blir ju noggrannheten 4,5 m, även om den blir utsatt med millimeternogrannhet.
Mätningen blir ju inte bättre än det underlag det ska sättas ut efter...
Mätningen blir ju inte bättre än det underlag det ska sättas ut efter...
Så är det inte. Gränser går efter markering i marken i första hand. Att en gräns ligger med noggrannheten 4,5 meter betyder att den koordinat som gränsmarkeringen ligger inlagd i digitala registerkartan med har ett fel om 4,5 meter. Återfinner man röret och mäter in med nätverks-rtk (GPS-metod med hög noggrannhet) så blir kvalitén högre och gränsens noggrannhet blir således bättre. Oftast lägga den in med 4 cm noggrannhet.S Springhunter skrev:
Använder man totalstation och fri uppställning kan noggrannheten komma ner på 2,5 cm.
Gjorde fårstängslet slut på tjabbet?A andersmc skrev:Nu har som sagt lantmätarna satt ut käppar, inmätta på centimetern, efter hela gränsen. Likt förb*nnat har grannen varit där och satt ner egna käppar, där HAN tycker att gränsen går. Naturligtvis en meter in på min tomt. Trött blir man. Nu ska det i alla fall upp ett fårstängsel, så hoppas jag att det gör slut på tjabbet.
H HerrOso skrev:Så är det inte. Gränser går efter markering i marken i första hand. Att en gräns ligger med noggrannheten 4,5 meter betyder att den koordinat som gränsmarkeringen ligger inlagd i digitala registerkartan med har ett fel om 4,5 meter. Återfinner man röret och mäter in med nätverks-rtk (GPS-metod med hög noggrannhet) så blir kvalitén högre och gränsens noggrannhet blir således bättre. Oftast lägga den in med 4 cm noggrannhet.
Använder man totalstation och fri uppställning kan noggrannheten komma ner på 2,5 cm.
H HerrOso skrev:Så är det inte. Gränser går efter markering i marken i första hand. Att en gräns ligger med noggrannheten 4,5 meter betyder att den koordinat som gränsmarkeringen ligger inlagd i digitala registerkartan med har ett fel om 4,5 meter. Återfinner man röret och mäter in med nätverks-rtk (GPS-metod med hög noggrannhet) så blir kvalitén högre och gränsens noggrannhet blir således bättre. Oftast lägga den in med 4 cm noggrannhet.
Jag vet, men det var inte det jag skrev.
Det jag skrev var att mätningen blir inte bättre än det underlag du har och ska sätta ut efter. Så tar du en punkt med 4,5 m fel från registerkartan kan du sätta ut den med centimeterprecision, men den kan fortfarande ligga (åt helvete) fel mot där gränsmarkeringen ska vara.
Hittar du en fysisk gränspinne, ja då har du ju ett bra underlag.
Liknande trådar
-
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats -
Hur flyttar jag ett härbre
Övrigt husrelaterat -
Dämpa basljud från grannarna? Utomhus, långt mellan husen
Övrigt husrelaterat -
Bäst isolering mot fukt från grannarna.
Isolering -
Måste man "resetta" sin Husqvarna Automower 405X när man flyttar till ny villa?
Trädgårdsmaskiner