Hej,
Vi skulle behöva lite råd.
Vi skall nu köpa granitbänkskivor och bor i Stockholm, föräldrarna bor i Malmö och även de skall beställa granit.
Man hör och läser massor gällande kvalitet och vad utländska bolag levererar, priser mm.
Tacksam för lite hjälp!

Linda P
 
Det enda jag kan säga med min erfarenhet i köksbranschen och olika granitleverantörer i skåneregionen är att Landernäs i Lund är outstanding gällande kvalité på arbete m.m.
Visst är de kanske lite dyrare än vissa men å andra sidan vet jag kunder som valt billigare leverantörer men i slutänden ångrat sig bittert när de insett att man fick vad man betalade för ;)
 
Precis som Paul skriver så lönar det sig oftast med lite bättre kvalitet. Det bästa är att läsa på sig innan du gör ditt val av bänkskiva och leverantör. Lite grundläggande info hittade jag själv här: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6218 Fråga företaget om garanti, kvalitet, kundreferenser. Ett seriöst företag borde inte ha några problem med det.
 
När vi köpte vår Granitskiva fick vi tips om en firma som heter Sjöstrands Granit. De hade några återförsäljare i Stockholm, så vi tog den som var närmast oss och skivan blev kanon. Säljaren vi pratade med pratade något om kalibrerade skivor som skulle vara viktigt. Vet dock inte skillnaden mot billiga lösningar från utlandet.
 
Hej Paul
Har läst en hel del inlägg ifrån dig och det känns som du antingen arbetar på Landernäs eller kanske äger det. Alla dina svar är vinklade med lovord till (Landernäs). Stämmer mitt påstående?
Jag har ägnat hela dagen till att leta granitleverantör och visst känns Landernäs duktiga men i stort sett alla skriver att de är dyra! Vad jag har förstått är att det finns olika kvaliteter på sten och stenen som då kommer ifrån de utländska bolagen ofta har sämre kvalitet. Det skrivs en del när det gäller några Estländska bolag att de säljer infärgad sten. Ligger det något i detta Paul du som verkar kunnig på området? Lägger man ner så mycket pengar så vill man ju köpa en äkta naturprodukt inte något infärgat som kanske tappar färgen efter ett tag.

Under dagen har jag som sagt ringt, googlat och införskaffat information. Valet på stenleverantör i Stockholm står nu mellan Bror Törner och Granitexperten. Bror Törner har jag fått både positiva och negativa kommentarer kring men när jag pratade med dem så verkade de kunniga. Granitexperten har jag inte hittat något negativt om och även de verkade väldigt kunniga på området. Pratade med en kille som verkligen engagerat förklarade skillnaden mellan granit, komposit och marmor. Det lutar åt Granitexperten! Det skall även tilläggas att han nämnde faktiskt Landernäs som en väldigt duktig och seriös stenleverantör vilket förvånade mig att man berömmer någon annan. Men det var kanske det som var avgörande för han visade en genuin ärlighet. Ikväll skall vi ta beslut, vi tar tacksamt emot mer kommentarer. Paul har kanske någon vetskap om granitexperten?

Linda P
 
Paul varken jobbar med Landernäs eller äger företaget. Däremot är han verksam i köksbranschen och därför har han erfarenhet från många kök.

Landernäs har ett gott rykte och jag vet många inklusive mig själv som är väldigt nöjda med service både före köp men även vid reklamation
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Precis som Lolle skriver är det och jag har mångårig erfarenhet från denna regionen vad gäller en handfull olika granitleverantörer och detta ligger till grund för varför jag rekommenderar dem och ingen annan...

Jag har fått utstå mycket strul genom åren när det gäller andra leverantörer både vad gäller...

- Kvalitén på material och utfört arbete.
- Tidsperspektivet...
(Där man får vänta flera dagar på vissa innan de kommer och mäter vilket gör att lev.tiden blir mycket längre.)
- Nogrannheten då de är en av de få jag känner till som kan med instrument mäta fram speciallösningar och tillverka exakt efter hur det ser ut hos folk medan andra bara tillverkar efter stommarna, vilket hos någon gammal kund resulterade i att bänkskivan släppte 13mm från väggen i ena änden (mot matplatsen fullt synligt) därför att väggen var så skev så man fått pallat bakom skåpet lika mycket.
- Någon leverantör kom ut med plockepinn och skarvade en sjuhelvetes massa småbitar så det såg för jävligt ut.
- Någon leverantör "limmade" skarvar med elastiskt silicon vilket gjorde att den lilla biten framför hällen var rent svajig och kunde lossna när som helst då de inte ens stiftat ihop den med skivorna intill.

m.m m.m m.m

PS: Jag kan tänka mig om du googlat att du kan tro jag äger företaget eftersom ägaren med heter Paul, men så är INTE fallet och jag har inga förmåner hos dem som gör att jag räknar detta som att göra reklam för dem utan tipsar enbart om dem därför att jag med min erfarenhet anser att de är outstanding.

Känner inte till någonting om granitexperten.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Köp från en stenhuggare långt från storstäderna så kommer du undan med halva priset.
 
Köp från mig till det tredubbla priset. Du får vad du betalar för. ;)
Många på forumet har köpt från det estländska bolaget som nämnts, eller från Andrew's Granit. Tydligen är de nöjda med sina köp.
 
Granitexperten har kontor i Vellinge vilket ligger söder om Malmö/Lund de har även kontor i Stockholm och Göteborg.
Jag pratade med en kille som lämnade ut referenser som jag ringde och det var en privatperson, en byggare och en köksbutik. Alla poängterade vilken otrolig service de hade fått ifrån dem. Byggaren hade tidigare köpt ifrån olika företag i Stockholm men ingen hade någonsin varit i närheten av den servicen som de levererar, han sa att om man skall köpa sten så skall man vara oerhört noga med vilken leverantör man väljer. Han hade vid två tillfällen provat Estniska företag vem ville han inte nämna men han sade att sten kvaliteten är mycket sämre än vad han får från sin nuvarande leverantör.
Köksbutiken jag pratade med är en Woodyhandlare och även de berättade om servicen de får ifrån sin leverantör, snabba svar och alltid glatt och trevligt bemötande. Vid ett tillfälle så hade de en reklamation där kunden gjort en tilläggsbeställning till sin nuvarande granitskiva och färgen avvek, det skall tilläggas att denna informationen hade killarna på granitexperten talat om för både dem och för kunden men kunden tyckte ändå att det inte blev bra. granitexperten tog tillbaka stenen och alla blev nöjda och glada.
Jag är nu helt övertygad att vi skall välja granitexperten både till mig och mina föräldrar i Malmö.

Imorgon lägger vi våra beställningar och vi får se hur allt fortskrider vi är supernöjda med allt till och med priserna.

Linda P
 
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
Pjotan skrev:
När vi köpte vår Granitskiva fick vi tips om en firma som heter Sjöstrands Granit. De hade några återförsäljare i Stockholm, så vi tog den som var närmast oss och skivan blev kanon. Säljaren vi pratade med pratade något om kalibrerade skivor som skulle vara viktigt. Vet dock inte skillnaden mot billiga lösningar från utlandet.
Sjöstrands finns i Västerås. Jag har köpt fönsterbrädor från dom men inte bänkskivor (ännu).
Hög kvalitet, god service men jag kan inte uttala mig om priset för jag kollade aldrig runt.
 
Vilket estländskt bolag menar du?
 
Redigerat:
isolde skrev:
Köp från mig till det tredubbla priset. Du får vad du betalar för. ;)
Många på forumet har köpt från det estländska bolaget som nämnts, eller från Andrew's Granit. Tydligen är de nöjda med sina köp.
För en lekman är det säkert bra för han/hon har inte mycket att jämföra med ;)

Har man sett alternativen ute hos folk beroende på vem som mätat, tillverkat och levererarat så är det annorlunda.
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Hej!

Vi köpte nyligen två mindre stenskivor till ett badrum från stenskivor.se, som jag tror är ett säljbolag för ett estländskt stenhuggeri. Det strulade lite med första skissen vi skickade till dem som de skulle göra en ritning på, men efter lite förtydligande blev det rätt och de levererade också rätt. Visserligen några dagar senare än utlovat. Vi är än så länge nöjda och skivorna lever upp till våra förväntningar. Har inget annat att jämföra med.

Niklas
 
Förstår inte varför LPersson frågar så mkt om granit. Tycker mig förstå mellan raderna att du är rätt påläst, eller?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.