Idag har den nya tv-serien Grand Designs Årets hus premiär. I fyra avsnitt ska Mark Isitt visa oss 16 arkitektritade hus som tävlar mot varandra om titeln "Årets hus". I första avsnittet ställer de fyra hus mot varandra som alla är ett med naturen.

Du kan läsa artikeln här: Grand Designs Årets hus - Ett med naturen

Var det någon mer än jag som tyckte att råspontens undersida (takfoten) verkar ha mögel/fuktskador? Det vinnande huset alltså.

Så blir det lätt när träet är obehandlat. Det inte mögel. Målar man får man fortsätta måla. Vitsen var väl att ha så lite underhåll som möjligt.

Varför har tidigare kommentarer tagits bort? Fick man inte ha synpunkter, har gjort inlägg tidigare?

Kan man inte slå samman trådarna, de har ju samma syfte?

Tyvärr, det går inte då det är artikelkommentarer.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Underhåll på Villa Meltem gör mig mörkrädd och blev förvirrad över dess plottriga utseende.
Hade Villa Rågholmen som etta med Villa J som utmanaren.
Programledaren får rött kort bara upprepande av överdrivna superlativ smittad av en duracell kanin.
Tacka vet jag Phil Spencer.

På Villa J hade jag gärna sett ett skjutbart glastak över atrium.
Öppet sommartid och stängt vinter, energisparande för huset och får funktion som orangeri. Är ju dessutom lätt att putsa, bara kliva upp på taket från baksidan.

H
Lite segt med årets hus imo. Långtråkigt jämfört med vanliga versionen. Men husen var fina.

Stort plus för programledaren som är bra på att hålla en intresserad jämfört med tex UK och Oz. Den senare somnar jag till 8 gånger av 10.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
E
Vikingarna vänder sig i sina gravar. Vadå vikingahus? Vikingarnas hus hade väl ändå INGA FÖNSTER?

Tycker nog de andra husen hade mer intressanta idéer allihopa, även om en egen ö med hamn är svårslaget. Meltem är dock en klass för sig och det skulle vara intressant att se hur det åldras.

• Gilla
Hannes76
  • Laddar…
Mycket svag för Martinas hus, har anlitat henne och tycker hon är väldigt duktig. Kolla hennes andra hus med. Villa Melthem upplevs rätt plottrigt på distans men inte på närmare håll.

Arrhov Frick´s hus uppskattas ofta av "kultureliten". Personligen tycker jag inte att de är fula men mest konstiga. Detta hus tex uppfattas ju som en koloss som verkligen inte försöker smälta in utan mer sticka ut med sina raka linjer som hämtade ur en barnteckning utförd med linjal och 0.5 stiftpenna. Men arkitektur är ju konst, jag hade dock hellre valt nått småskaligt med uppbrutna volymer placerade för vindskydd och för att bättre smälta in i landskapet

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Lite för mycket stridsvärnsbunker över vinnarhuset, men läget, läget, läget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.