5 804 läst · 35 svar
6k läst
35 svar
Gran eller furugolv?
Eller hur, visst är det förvirrande.. Problemet är att det är samma golv på alla tre bilder, så det är antingen eller. Och det hela blir ännu mer förvirrande av det faktum att det ligger i direkt anslutning till rummet med furu…nino skrev:
Jo att det var samma golv på de 3 var jag med på.B Bea_E skrev:
Men det är väl ett undergolv så det är väl inte omöjligt att det är olika.
Svårt... Brukar inte fura bli åt det röda/gula hållet och gran hellre ljusare med åren?
Jag förstod det. Det var gran på de båda första bilderna men någon bräda på den sista kunde ha varit tall. Antagligen gran helt på det golvet men någon furubräda kan ha slunkit med i sågen.B Bea_E skrev:
Om brädorna har rödbrun kärna så är det högst sannolikt furu.
Så, jag skulle säga att det första golvet/rummet är furu och det andra är gran.
Dock, med gamla hus som oftast är reparerade, ombyggda och tillbyggda åtskilliga ggr under årens lopp så kan det vara tämligen gott och blandat även i ett och samma rum. Och, som nämndes tidigare, har golvet varit avsett att vara undergolv när det lades så spelade det ingen roll hur det såg ut.
Så, jag skulle säga att det första golvet/rummet är furu och det andra är gran.
Dock, med gamla hus som oftast är reparerade, ombyggda och tillbyggda åtskilliga ggr under årens lopp så kan det vara tämligen gott och blandat även i ett och samma rum. Och, som nämndes tidigare, har golvet varit avsett att vara undergolv när det lades så spelade det ingen roll hur det såg ut.