D
B Bea_E skrev:
Skulle ni kunna hjälpa även mig med om detta är gran eller furu? 😊
Furu.

• Gilla
Bea_E
  • Laddar…
furu

• Gilla
Bea_E
  • Laddar…
Håller med alla som säger fura

Tack så mycket för er hjälp! @datja @o @nino

Vad säger ni om detta golv då, furu eller gran? (Annat rum)

• Brädgolv i ljus trä med kvistar och ådring, osäker träsort, det diskuteras om det är gjort av furu eller gran i ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synliga kvistar och ådringar, potentiellt av furu eller gran.
    Skapa konto
  • Trägolv med synliga kvistar och en kabel på golvet, diskussion om materialval mellan furu eller gran.
    Skapa konto
Små kvistar = gran, stora = furu

MathiasS MathiasS skrev:
Små kvistar = gran, stora = furu
Så enkelt har jag dock förstått att det inte är😊( har varit med om exempel där även mycket erfarna snickare haft svårt att bedöma träslag)

D
B Bea_E skrev:
Så enkelt har jag dock förstått att det inte är😊
Hur har du förstått att det är då?

Med bara första bilden så hade jag nog sagt gran men med dom andra två så blir jag osäker...
Men lutar åt det iaf, mest pga att det är ganska många små prickar. Granen är det ju väldigt mycket kvist på

B Bea_E skrev:
Så enkelt har jag dock förstått att det inte är😊( har varit med om exempel där även mycket erfarna snickare haft svårt att bedöma träslag)
Ingen regel utan undantag.

D
B Bea_E skrev:
Tack så mycket för er hjälp! @datja @o @nino

Vad säger ni om detta golv då, furu eller gran? (Annat rum)
Gran.
Gran.
Gran?

@datja Problemet är att det är samma golv på alla tre bilder. 😩 så det är antingen eller. Och det hela blir ännu mer förvirrande av det faktum att det ligger i direkt anslutning till rummet med furu…

nino nino skrev:
Med bara första bilden så hade jag nog sagt gran men med dom andra två så blir jag osäker...
Men lutar åt det iaf, mest pga att det är ganska många små prickar. Granen är det ju väldigt mycket kvist på
Eller hur, visst är det förvirrande.. Problemet är att det är samma golv på alla tre bilder, så det är antingen eller. Och det hela blir ännu mer förvirrande av det faktum att det ligger i direkt anslutning till rummet med furu…

B Bea_E skrev:
Eller hur, visst är det förvirrande.. Problemet är att det är samma golv på alla tre bilder, så det är antingen eller. Och det hela blir ännu mer förvirrande av det faktum att det ligger i direkt anslutning till rummet med furu…
Jo att det var samma golv på de 3 var jag med på.

Men det är väl ett undergolv så det är väl inte omöjligt att det är olika.

Svårt... Brukar inte fura bli åt det röda/gula hållet och gran hellre ljusare med åren?

D
B Bea_E skrev:
@datja Problemet är att det är samma golv på alla tre bilder. 😩 så det är antingen eller. Och det hela blir ännu mer förvirrande av det faktum att det ligger i direkt anslutning till rummet med furu…
Jag förstod det. Det var gran på de båda första bilderna men någon bräda på den sista kunde ha varit tall. Antagligen gran helt på det golvet men någon furubräda kan ha slunkit med i sågen.

Om brädorna har rödbrun kärna så är det högst sannolikt furu.
Så, jag skulle säga att det första golvet/rummet är furu och det andra är gran.
Dock, med gamla hus som oftast är reparerade, ombyggda och tillbyggda åtskilliga ggr under årens lopp så kan det vara tämligen gott och blandat även i ett och samma rum. Och, som nämndes tidigare, har golvet varit avsett att vara undergolv när det lades så spelade det ingen roll hur det såg ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.